forensisch onderzoek

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 19

forensisch onderzoek

heeft er iemand een idee welke proefjes wij tijdens ons labo kunnen uitvoeren in verband met forensische analyse? vindt wel enkel proeven maar niet hoe we ze moeten uitwerken. heb al 2 proeven gevonden: vingerafdrukken en schoenafdrukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: forensisch onderzoek

Een DNA restrictie analyse lijkt me nu iets wat goed onder de noemer forensisch onderzoek past.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: forensisch onderzoek

Met een isolatie, digestie en elektroforese van DNA ben je helemaal de man :roll:

Met andere woorden: zou je je vraag willen verduidelijken met het niveau dat je zoekt?

Moet er achtergrond bij? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen onderzoeken waarom (ééneiige) tweelingen niet dezelfde vingerafdrukken hebben.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 19

Re: forensisch onderzoek

het niveau is niet echt belangrijk... maar liever niet te hoog mits we eigenlijk niets hebben gezien in de lessen omtrent forensisch onderzoek. we hebben een project over een moordzaak gekregen waar we 14 weken (telkens 3uur) aan moeten werken. dit is telken theoretisch maar nu hebben we 2 practische labo's waarin we forensisch onderzoek moeten uitvoeren. We mogen eender wat doen maar moeten zien dat het mogelijk is om dit uit te voeren in ons labo, mits we hier niet over alle materiaal bezitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: forensisch onderzoek

Beschik je over micropipetten?

(als je niet weet wat ik bedoel: http://www.johnmorris.com.au/car2.jpg en google ff op gilson pipet)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 19

Re: forensisch onderzoek

ik denk wel dat we micropipetten hebben. zal het morgen voor de zekerheid even navragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: forensisch onderzoek

het niveau is niet echt belangrijk... maar liever niet te hoog mits we eigenlijk niets hebben gezien in de lessen omtrent forensisch onderzoek.  we hebben een project over een moordzaak gekregen waar we 14 weken (telkens 3uur) aan moeten werken. dit is telken theoretisch maar nu hebben we 2 practische labo's waarin we forensisch onderzoek moeten uitvoeren.  We mogen eender wat doen maar moeten zien dat het mogelijk is om dit uit te voeren in ons labo,  mits we hier niet over alle materiaal bezitten.
Dan lijkt een DNA restrictie analyse me iets te hoog gegrepen. Hier zitten nogal veel haken en ogen aan. De theorie valt op zich wel mee, echter er zijn nogal wat variabelen om rekening mee te houden. Zonder hier les in te krijgen acht ik de kans dat je dit succesvol uitvoerd vrij onwaarschijnlijk.

Zelfs al denk je dit uit te kunnen voeren dan heb je alsnog de juiste apparatuur nodig, lang niet elk lab beschikt over een PCR en restrictie enzymen, dit ligt aan het soort lab waarop je werkzaam bent. Als je werkzaam bent op een biochemisch lab dan heb je al deze apparatuur/materialen binnen handbereik (als het goed is)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 19

Re: forensisch onderzoek

idd, we hebben micropipetten in het labo.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: forensisch onderzoek

Je zou een laboratoriumschool om medewerking kunnen vragen. Als ze je dan een monster DNA leveren, kan jij (bij hun?) een digestie uitvoeren en laten elektroforeren. Dat is een proef die ze eerstejaars HLO'ers ook laten uitvoeren.

Mijn school zou er vast aan meewerken (Hogeschool Utrecht, FNT, ILC - kijk maar op de site)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 42

Re: forensisch onderzoek

Je zou bijvoorbeeld iets kunnen vertellen over luminol en bloed. Hier alvast wat informatie over luminol. Luminol is een groengeel poeder. Het gaat een reactie aan met de hemoglobine in het bloed. Gevolg: het bloed luminiseert (het geeft licht). Luminol lost slecht op in water, vandaar dat er andere stoffen aan toegevoegt moeten worden. NaOH zorgt dat het gedestilleerde water basisch wordt. Daardoor kan de luminol poeder oplossen. Daarna wordt er sterk verdunt waterstofperoxide aan toegevoegd. Als je met luminol bloed heb gevonden op een plaats delict heb je daarna niks meer aan het DNA omdat dat beschadigt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: forensisch onderzoek

Luminol luminiceert volgens mij alleen bij UV straling.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 42

Re: forensisch onderzoek

Nee volgens mij niet. Het is wel beter te zien als het donker is. Je kan het ook met bepaalde lichtsterktes (kleuren) zien maar dan heb je geen chemische preparaten nodig. Zoals bij sperma, urine, zweet, speeksel en bloed.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: forensisch onderzoek

[off-topic]

Kan het toch niet laten, even een taalcorrectie mbt "mits" (omdat ik deze wel vaker tegen kom):
liever niet te hoog mits we eigenlijk niets hebben gezien (...) maar [we] moeten zien dat het mogelijk is om dit uit te voeren in ons labo, mits we hier niet over alle materiaal bezitten.
"Mits" volgens Van Dale: voorwaarde / op voorwaarde van, onder beding van / op voorwaarde dat

Als je in je zinnen in plaats van "mits" "op voorwaarde dat" invult zie je dat de zin niet meer klopt. In plaats van mits had op beide plaatsen beter aangezien of iets dergelijks gebruikt kunnen worden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: forensisch onderzoek

Hoe steekt het onderzoek precies in elkaar? Wat zijn je informatie bronnen(haren, bloed, vingerafdrukken etc.)?
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Berichten: 42

Re: forensisch onderzoek

Wat bedoel je met je vraag U-Quark met je vragen, ik snap ze niet helemaal.

Reageer