[Wiskunde] Telprobleem
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 824
[Wiskunde] Telprobleem
Een leerkracht moet met 3 potloden, 2 geodriehoeken en 7 vulpennen verdelen in een klas van 12 leerlingen. Op hoeveel manieren kan dit gebeuren als:
a) Elke leerling precies één voorwerp krijgt.
b) niet elke leerling noodzakelijk een voorwerp krijgt, maar alles verdeeld wordt?
c) niet elke leerling noodzakelijk een voorwerp krijgt en niet alle voorwerpen noodzakelijk uitgedeeld worden?
Het leek me simpel maar ik kom er toch niet uit?
Thx in advance!
mvg
a) Elke leerling precies één voorwerp krijgt.
b) niet elke leerling noodzakelijk een voorwerp krijgt, maar alles verdeeld wordt?
c) niet elke leerling noodzakelijk een voorwerp krijgt en niet alle voorwerpen noodzakelijk uitgedeeld worden?
Het leek me simpel maar ik kom er toch niet uit?
Thx in advance!
mvg
- Berichten: 2.364
Re: [Wiskunde] Telprobleem
a) 12!
b) 12*11*10*9*8*7*6 *12*11 *12*11*10
c) ik zie hier even geen makkelijke oplossing voor zonder zeer veel uitschrijfwerk.
Volgens mij klopt het zo.
b) 12*11*10*9*8*7*6 *12*11 *12*11*10
c) ik zie hier even geen makkelijke oplossing voor zonder zeer veel uitschrijfwerk.
Volgens mij klopt het zo.
Quotation is a serviceable substitute for wit. - Oscar Wilde
-
- Berichten: 7.068
Re: [Wiskunde] Telprobleem
a) 12!
Ja, maar ik denk dat raintjah bedoelt dat er geen verschil is tussen de vulpennen (en geen verschil tussen de geodriehoeken, enz.). Dus dat alle combinaties waarbij leerlingen enkel van een zelfde soort voorwerp zijn verwisseld als gelijk worden beschouwd. In dat geval is het antwoord op a:
\({12 choose 7}{5 choose 3} = 7920\)
b en c ben ik nog niet uit.
- Berichten: 5.679
Re: [Wiskunde] Telprobleem
a) zie EvilBro
b) Hiervoor moet je de potloden, geodriehoeken en vulpennen apart bekijken. Als je N dezelfde voorwerpen hebt die je over L leerlingen moet verdelen (waarbij leerlingen ook geen of meerdere van die voorwerpen kunnen krijgen), dan kan dat op \({N+L-1}choose{N}\) manieren. Zie uitleg daarover o.a. dit topic. In het geval van de potloden zijn dat dus
Nu heb je 3 soorten voorwerpen die je allemaal over die 12 leerlingen verdeelt. Omdat de verdeling van die drie soorten onafhankelijk is, kun je de mogelijkheden gewoon vermenigvuldigen.
Het antwoord luidt dus:
c) is hetzelfde als vraag b, maar dan met een virtuele dertiende leerling die in gedachte alles krijgt wat niet wordt uitgedeeld.
Als je bovenstaande snapt, kun je als 't goed is zelf uitrekenen dat het antwoord 2086315140 moet zijn.
b) Hiervoor moet je de potloden, geodriehoeken en vulpennen apart bekijken. Als je N dezelfde voorwerpen hebt die je over L leerlingen moet verdelen (waarbij leerlingen ook geen of meerdere van die voorwerpen kunnen krijgen), dan kan dat op \({N+L-1}choose{N}\) manieren. Zie uitleg daarover o.a. dit topic. In het geval van de potloden zijn dat dus
\({{3+12-1} choose 3} = {14 choose 3}\)
= 364 manieren. Nu heb je 3 soorten voorwerpen die je allemaal over die 12 leerlingen verdeelt. Omdat de verdeling van die drie soorten onafhankelijk is, kun je de mogelijkheden gewoon vermenigvuldigen.
Het antwoord luidt dus:
\({14 choose 3}{13 choose 2}{18 choose 7}\)
= 903547008c) is hetzelfde als vraag b, maar dan met een virtuele dertiende leerling die in gedachte alles krijgt wat niet wordt uitgedeeld.
Als je bovenstaande snapt, kun je als 't goed is zelf uitrekenen dat het antwoord 2086315140 moet zijn.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
- Berichten: 824
Re: [Wiskunde] Telprobleem
De uitkomsten van EvilBro en Rogier kloppen. Ik heb nog een probleem: Mijn TI-83 wil plots geen combinaties meer uitrekenen?
\(C^p_n\) als ik dat ingeef in mn TI-83 en p < n geeft ie ALTIJD nul?
\(C^p_n\) als ik dat ingeef in mn TI-83 en p < n geeft ie ALTIJD nul?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.
- Berichten: 824
Re: [Wiskunde] Telprobleem
Ik snap de redenering achter b en c, maar die van a niet...
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.
- Berichten: 5.679
Re: [Wiskunde] Telprobleem
7 vulpennen kun je over 12 leerlingen verdelen opIk snap de redenering achter b en c, maar die van a niet...
\({12 choose 7} = 792\)
manieren.Bij iedere vulpen-combinatie kun je vervolgens nog eens 3 potloden over de overgebleven 5 leerlingen verdelen op
\({5 choose 3} = 10\)
manieren.Tot slot heb je voor de 2 geodriehoeken geen keuze meer, die moeten naar de laatste 2 leerlingen gaan.
Dus in totaal 792*10 = 7920 manieren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
- Berichten: 824
Re: [Wiskunde] Telprobleem
Ah... Nu snap ik het Bedankt. Het valt me trouwens op dat wij (ik en mijn school) een andere notatie hanteren als jullie... Wij wisselen n en p om, dus wij zouden in plaats van7 vulpennen kun je over 12 leerlingen verdelen opraintjah schreef:Ik snap de redenering achter b en c, maar die van a niet...\({12 choose 7} = 792\)manieren.
Bij iedere vulpen-combinatie kun je vervolgens nog eens 3 potloden over de overgebleven 5 leerlingen verdelen op\({5 choose 3} = 10\)manieren.
Tot slot heb je voor de 2 geodriehoeken geen keuze meer, die moeten naar de laatste 2 leerlingen gaan.
Dus in totaal 792*10 = 7920 manieren.
\({12 choose 7} = 792\)
schrijven \(C^7_{12}\)
Dat is wel even wennen.------------------------------------------------------------------------------------------
Nog een vraagje:
Een doos bevat 4 rode, 5 gele en 6 blauwe knikkers. Kasper pakt 5 knikkers ui te de doos. Hoeveel vijftallen zijn er mogelijk met ....
a) één rode, twee gele en twee blauwe knikkers?
Ik dacht hieraan:
\(C^1_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^2_{6}\)
maar dit klopt niet...b) evenveel rode als gele knikkers?
Ik dacht hieraan:
\(C^1_{4} \cdot C^1_{5} \cdot C^3_{6} \cdot + C^2_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^1_{6} \)
Maar dit klopt ook niet -
- Berichten: 7.068
Re: [Wiskunde] Telprobleem
Het is wat vroeg voor mij maar dat lijkt me toch wel degelijk te kloppen. Er moet dus geen 600 uitkomen volgens jouw boek? Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze de trekvolgorde meenemen? (dus dat rood-geel-geel-blauw-blauw anders is dan geel-geel-rood-blauw-blauw)raintjah schreef:Een doos bevat 4 rode, 5 gele en 6 blauwe knikkers. Kasper pakt 5 knikkers ui te de doos. Hoeveel vijftallen zijn er mogelijk met ....
a) één rode, twee gele en twee blauwe knikkers?
Ik dacht hieraan:\(C^1_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^2_{6}\)maar dit klopt niet...
Je vergeet het geval dat je geen rode en gele knikkers hebt.b) evenveel rode als gele knikkers?
Ik dacht hieraan:\(C^1_{4} \cdot C^1_{5} \cdot C^3_{6} \cdot + C^2_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^1_{6} \)Maar dit klopt ook niet
- Berichten: 824
Re: [Wiskunde] Telprobleem
Ohjawel.. 600 staat in het boek. ik zal wel ergens een foutje gemaakt hebbenEvilBro schreef:Het is wat vroeg voor mij maar dat lijkt me toch wel degelijk te kloppen. Er moet dus geen 600 uitkomen volgens jouw boek? Zou het misschien zo kunnen zijn dat ze de trekvolgorde meenemen? (dus dat rood-geel-geel-blauw-blauw anders is dan geel-geel-rood-blauw-blauw)raintjah schreef:Een doos bevat 4 rode, 5 gele en 6 blauwe knikkers. Kasper pakt 5 knikkers ui te de doos. Hoeveel vijftallen zijn er mogelijk met ....
a) één rode, twee gele en twee blauwe knikkers?
Ik dacht hieraan:\(C^1_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^2_{6}\)maar dit klopt niet...
Je vergeet het geval dat je geen rode en gele knikkers hebt.b) evenveel rode als gele knikkers?
Ik dacht hieraan:\(C^1_{4} \cdot C^1_{5} \cdot C^3_{6} \cdot + C^2_{4} \cdot C^2_{5} \cdot C^1_{6} \)Maar dit klopt ook niet
En in het tweede geval heb je ook gelijk