[scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Hallo

Ik ben bezig met het uitwerken van een proef die ik een tijdje geleden gedaan heb, Colorimetrische bepaling van het nikkelgehalte van een dubbeltje, maar ik ben vast gelopen. Volgens mijn berekening zou het dubbeltje voor 3 % uit nikkel bestaan, maar dit is onzin want het moet bijna 100% zijn.

Ik denk dat mijn manier van berekenen totaal fout is, zou iemand mij kunnen helpen?

mijn extinctie waarden zijn

Buis 1 - 0 ml nikkel-opl 0,100M - 10 ml water - extinctie 0

Buis 2 - 2 ml nikkel-opl 0,100M - 8 ml water - extinctie 0,03

buis 3 - 4 ml nikkel-opl 0,100M- 6 ml water - extinctie 0,06

buis 4 - 6 ml nikkel-opl 0,100M- 4 ml water - extinctie 0,094

buis 5 - 8 ml nikkel-opl 0,100M- 2 ml water - extinctie 0,144

buis 6 - 10 ml nikkel-opl 0,100M- 0 ml water - extinctie 0,17

De oplossing van het dubbeltje (0,150 gr) en salpeterzuur had een extinctiewaarde van 0,084. (golflengte 700)

Ik snap er serieus niets meer van :roll: , please help me een beetje verder

thanks :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Afbeelding

Zo ver ben je ook gekomen?

Dan kan je nu uitrekenen met welk volume 0,1M nikkeloplossing je monster overeenkomt. Dit is 5,062 ml 0,1M nikkeloplossing.

De totale massa nikkel die hier in aanwezig is:

1 L :: 0,1 mol

5,062*10-3 L:: 5,062*10-4 mol

molmassa van nikkel: 58,71 g/mol

58,71 g:: 1 mol

0,0297 g::5,062*10-4 mol

0,0297/0,150*100%=19,81%

De enige mogelijke fout die je hierbij verder zou kunnen maken is dat de verdunning van het monster anders hebt gemaakt dan de verdunning voor je callibratiereeks.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: [scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Heel erg bedankt!!! :roll:

Berichten: 3

Re: [scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Ik heb nog een vraagje over de colorimetrische bepaling van het nikkelgehalte in een dubbeltje.

Als ik een oplossing maak van nikkelnitraat, en daar de extinctie van bepaal, moet ik dan het aantal ml (dat overeenkomt met de extinctie van de oplossing met het dubbeltje) keer de molmasaa van nikkel of van nikkelnitraat doen.

Ik zelf dacht gewoon keer de molmassa van nikkel, maar als ik het keer de molmassa van nikkel doe, krijg ik een afwijking van 80% met de theoretische waarde. Als ik het keer de molmassa van nikkelnitraat doe krijg ik een afwijking van 7%.

Wat is nou goed en wat niet??

Alvast bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [scheikunde]colorimetrische bepaling uitwerking

Edit Revelation: stel in het vervolg een vraag over iets soortgelijks in hetzelfde topic. Zo blijft alles wat meer geordend.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer