[elektriciteit] Werking van componenten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

[elektriciteit] Werking van componenten

Hallo,

Ik snap niet hoe elektronische componenten ervoor kunnen zorgen dat apparaten werken. Bijvoorbeeld een diode(iets dat stroom maar door 1 kant laat gaan), weerstand(iets dat de stroomsterkte verminderd), condensator(iets dat oplaad en dan een hoge stroom loslaat). Ik begin het een beetje te snappen maar ik heb alleen nog de doorslag gevende uitleg nodig.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=118824#118824

hier iets aan of begrijp ik je vraag verkeerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

ja :roll:

Ik snap hoe elektriciteit werkt alleen ik vat niet hoe al die componenten (weerstanden etc.) meedhelpen aan het functioneren van een apparaat.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

poging:

Je hebt een wegennet in elektroland. Er zijn twee steden A, B en C in het noorden. Aan de zuidzijde laat je een hele kolonne van 100 vrachtauto's binnenkomen. Voor een goed functioneren van de het land is het nodig dat een bepaalde hoeveelheid auto's op een bepaalde tijd in plaats A ariveert, een andere hoeveelheid, overgeladen in bestelautootjes, in plaats B, en wel drie uur later.

Dan zorg je onderweg voor verkeerslichten, éénrichtingswegen, openstaande bruggen, overlaadstations, wegversmallingen, berghellingen, maximumsnelheidsborden. etc.

Ik zou zeggen, vergelijk die elektronische componenten met verkeersregelaars voor de elektrische stroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

Dankje! Nu is het wel duidelijk. Ik ben ook gewoon even gaan kijken naar electronische apparaten en toen zag ik dat het minder ingewikkeld in elkaar zat dan dat ik me altijd had ingebeeld :roll:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

Ik ben ook gewoon even gaan kijken naar electronische apparaten en toen zag ik dat het minder ingewikkeld in elkaar zat dan dat ik me altijd had ingebeeld
Nou, dan ben je een stuk verder dan ik, want ik kan totaal niet wijs uit het schakelschema voor een klein radiootje of zo. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

haha :roll:

Wat misschien een idee is het blad "elektuur" kopen. Ik heb me er net op geabbonneerd en er staat piekfijn uitgelegd hoe alles werkt. Voor de basis principes zoals mijn vraag kan je echter beter op het internet blijven want daar besteden ze jammer genoeg geen tijd aan.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

Hmm, in verband met de vraag: Hoe zorgt een box voor geluid via electrische signalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: [elektriciteit] Werking van componenten

De electrische signalen hebben een bepaalde frequentie en golflengte. Deze worden omgezet in magnetische velden en zetten de conus in beweging. Deze bewegingen produceren geluidsgolven. Zoek bij google of wiki maar eens naar de lay-out van een luidspreker. Daar kan je het zien. Je moet je voorstellen dat het allemaal in fracties van milisecondes gaat. Zo gaat dat dus :roll: :wink:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Reageer