Obesitas en uithongering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Obesitas en uithongering

Ik vraag me het volgende af: wat gebeurt er wanneer iemand met ernstige (morbide) obesitas stopt met eten. Een uithongeringsdieet dus, 0 calorieen, maar wel voldoende water drinken.

Wat zullen de effecten zijn, kan deze persoon enigzins blijven functioneren?

Zijn/haar lichaam bevat in principe heel veel energie, maar komt dat ook vrij?

Wat zijn de gezondheidseffecten, ik kan me vitaminedeficienties voorstellen,. kunnen deze opgevangen worden door middel van supplementen?

Verhoogt het de kans om diabetes te ontwikkelen (even aangenomen dat de persoon daar nog niet aan leed)?

En als je al we diabetes zou hebben, zou je dit dan overleven? (Met behulp van insuline of medicijnen.)

En hoe snel verlies je eigenlijk vetweefsel als je niets eet?

(Even voor alle duidelijkheid, ik ben zelf niet obees en ken ook niemand die dit van plan is, het is puur iets wat ik me afvraag.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Obesitas en uithongering

Wat zullen de effecten zijn, kan deze persoon enigzins blijven functioneren?

Ligt eraan voor hoe lang? Een paar uur? Een langere periode zal een daling van de suikerspiegel tot gevolg hebben, niet goed dus.

Zijn/haar lichaam bevat in principe heel veel energie, maar komt dat ook vrij?

Het lichaam zal juist zuiniger gaan doen met de energie. Echter het lichaam is gewend aan vetzucht, dus het zal een enorme omschakeling moeten maken. Het lichaam gaat op een heel laag pitje functioneren, om zo min mogelijk energie te verspillen.

Wat zijn de gezondheidseffecten, ik kan me vitaminedeficienties voorstellen,. kunnen deze opgevangen worden door middel van supplementen?

Ja. "Gezonde hongerstaking". Net als de omroepers van radio 3 FM meen ik, die een week niks aten, maar wel vruchtendrankjes dronken. Zo kregen ze toch de nodige mineralen/vitamenen binnen die essentieel zijn voor de stofwisseling.

Verhoogt het de kans om diabetes te ontwikkelen (even aangenomen dat de persoon daar nog niet aan leed)?
Kan iedereen diabetes krijgen? Bron

Zolang de vraag naar het ontstaan van diabetes nog niet is opgelost, kan die nooit worden gesteld. Wel is er een aantal factoren dat invloed heeft op het ontstaan van diabetes. Iemand wiens ouders of andere familieleden diabetes hebben, heeft een grotere kans om deze aandoening te krijgen. Het duidelijk worden (manifest worden) dat iemand diabetes heeft, wordt versterkt of versneld door vetzucht. Dit betekent dat diabetes eerder optreedt bij dikke mensen. Dit geldt in het bijzonder voor mensen die ouder zijn dan 45 jaar.
En als je al we diabetes zou hebben, zou je dit dan overleven? (Met behulp van insuline of medicijnen.)

Een uithongeringsdieet en dan ook nog eens extra insuline en medicijnen tegen suikerziekte? Volgens mij is dat een combinatie die gedoomd is om fout af te lopen.

En hoe snel verlies je eigenlijk vetweefsel als je niets eet?

Zoals gezegd zal het lichaam gaan bezuinigen, er zal dus minder vetweefsel gebruikt worden op den duur. Verwacht dus niet dat binnen 5 dagen de persoon 10 kilo af gevallen is.

Verder heeft een persoon een grote voorraad aan vetten (de primaire brandstof in rust), uitgaande 15w% vet van een gemiddeld persoon. Is een safety factor voortgekomen uit de evolutie (wanneer er een tijd niet veel te eten viel of zo).

Ook is bekend dat je na een (uithongerings)dieet weer heel sterk aankomt: het jojo-effect. Dit komt doordat het lichaam gaat hamsteren, het is dus (in de huidige samenleving waarin zwaarlijvigheid veel voorkomt) een slachtoffer van zijn eigen evolutie.

Hoe snel je het vetweefsel zou kunnen verliezen durf ik niet te zeggen.

Berichten: 20

Re: Obesitas en uithongering

Ja, zoals Bertolli ook al zei, als je suikerspiegel al laag is, ga dan vooral geen insuline spuiten. Dit is net zoiets al water op brandende olie gooien, want insuline brengt de suikerspiegel omlaag. Ik heb zelf diabetes, en spuit altijd bij het eten om de 'toegediende' koolhydraten (suikers) die ik eet, enigszins te compenseren met insuline.

Berichten: 106

Re: Obesitas en uithongering

Bertolli schreef: 

Het lichaam gaat op een heel laag pitje functioneren, om zo min mogelijk energie te verspillen.


Inderdaad en als een obesitas patient dan weer besluit om "normaal" te eten zal daarom het metabolisme nog trager zijn, waardoor je waarschijnlijk nog sneller aankomt dan dat je afviel. Het lichaam is zo gebouwd dat het zo zuinig mogelijk omgaat met energie. Vet is een zeer energierijke stof en is dus het voorkeurbrandstof, maar het lichaam zorgt er ook voor dat er zo min mogelijk energie wordt verbruikt om het individu optimaal voor te bereiden op hongernood. Dik zijn is dus evolutionair gezien juist gunstig. Maar omdat in de westerse maatschappij hongersnood zeldzaam is, is het niet nodig om vetvoorraden oneindig groot te maken. Er is genoeg eten direct beschikbaar; sterker nog, er is meer eten beschikbaar dan dat nodig is. Het lichaam heeft van zichzelf ook mechanismen om ervoor te zorgen dat je niet meer eet dan dat eigenlijk nodig is, maar wat men tegenwoordig ziet is dat steeds meer mensen toch echt duidelijk overgewicht krijgen. Er is al ontdekt dat het lichaam bij obesitasmensen ongevoelig is geworden voor het leptine; dit hormoon regelt het gevoel van verzadigdheid en eetlust. Bij obesitas is het plasmaniveau van leptine verhoogd, maar omdat het lichaam ongevoelig is geworden voor leptine blijft de persoon maar eetlust hebben. Dit is slechts 1 van de mechanismen, die een rol hebben bij obesitas.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer