Springen naar inhoud

Autoruiten beslaan


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bertolli

    Bertolli


  • >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 14:41

Iedereen kent het wel: het beslaan van autoruiten wanneer het koud en vochtig is. (condensvorming)

De oplossing is de ventiltoren aanzetten en de ramen 'droogblazen'.

Nu hoor je van de één dat het per se koude lucht moet zijn die je erop moet laten blazen, terwijl de ander beredeneerd dat het warme lucht moet zijn.

Bij het beslaan van brilglazen geldt -> van koude buitenomgeving naar een vochtige, warme binnenomgeving veroorzaakt het beslaan van de brilglazen.

Indien er verschil tussen bestaat, is koude of warme lucht dan beter zodat je weer gemakkelijk door je ramen heen kan kijken?
Of geldt er alleen het principe van "droogblazen" en maakt het niet uit welke temperatuur de lucht heeft?
Is er een verband met de brilglazen (auto warm van binnen, koude lucht van buiten?)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 15:26

Het antwoord is zonder enige twijfel : droogblazen gaat beter met warme lucht dan met koude lucht! Alle haardrogers en warme-lucht handendrogers werken volgens dat principe.
Om dit te verklaren heeft men de begrippen "relatieve vochtigheid" en "absolute vochtigheid" van lucht nodig. Lucht kan bij elke temperatuur een zekere hoeveelheid water in gasvormige toestand bevatten. Hoe warmer de lucht hoe meer water hij kan bevatten. Bij elke temperatuur hoort een maximum hoeveelheid water die in de lucht kan zitten zonder dat het water gaat condenseren.De hoeveelheid damp die in de lucht zit is de absolute vochtigheid. De gewichtsverhouding van de absolute vochtigheid tot de maximum hoeveelheid die er bij een bepaalde temperatuur kan inzitten heet de relatieve vochtigheid.

(Het gaat hier wel over onzichtbare damp, niet over zichtbare waterdamp, zoals dat in de dagelijkse taal gezegd wordt over een wolk of over de damp die je uit een kokende waterketel ziet komen. Dat is natuurkundig gezien geen gasvormig water maar kleine druppeltjes, mist dus).

Als je in de winter koude buiten lucht neemt en die opwarmt en in de auto blaast zal zijn absolute vochtigheid niet veranderen(je voegt immers geen waterdamp toe). De relatieve vochtigheid zal echter wel dalen want de hoeveelheid damp die kan opgeslopt worden is groter in de verwarmde lucht. Men zegt dat de buitenlucht lucht droger wordt door hem te verwarmen.
In de auto zelf is de lucht in de winter reeds warmer dan buiten Hij kan dus meer (uitgeademde) damp bevatten. Vlak bij de koude ruiten is er een laagje koude lucht waardoor de damp daar gaat condenseren. De lucht aldaar bereikt door de lagere temperatuur 100% relatieve vochtigheid;
Als je nu dat koude laagje vervangt door droge opgewarmde buitenlucht op de ruit te blazen,bereik je 2 effekten
1° De Warme droge lucht zal het neer geslagen water terug doen verdampen en die lucht kan die damp ook opnemen.
2°De ruit zal sneller warm worden , waardoor ze minder geneigd zal zijn terug aan te dampen.

#3

Bertolli

    Bertolli


  • >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2006 - 17:03

Bedankt! Het is me nu helemaal duidelijk. :roll:

#4


  • Gast

Geplaatst op 19 november 2007 - 15:29

En waarom zet je dan de airco aan?

#5

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 17:49

Als je de airco aanzet zal je extra droge lucht op de ruiten blazen omdat die in de airco installatie extra afgekoeld is en er dus nog meer water uit gecondenseerd is op de vinnen van het koelelement.
Die lucht wordt dan eerst weer verwarmd om comfort temperatuur te bereiken en daardoor wordt de lucht zelfs NOG droger (dan de droogte graad die je zou bekomen door de buitenlucht zonder eerdere afkoeling tot comfort temperatuur op te warmen).

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2007 - 19:28

Nog een praktische tip in dit verband: zet een of een paar ramen op een kiertje: je krijgt een sterkere ventilatie.


En vergeet niet om de ventilatie op "verse lucht" te zetten ipv op "recirculeren"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 20:05

Heel juist, JvdV en bedankt voor de morele ondersteuning :D





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures