Springen naar inhoud

Steen gevuld met water

• Log in om te kunnen reageren

DickvanVelsen

DickvanVelsen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 00:26

Tientallen Jaren geleden kreeg ik van een vriend een steen.
Hij is grijs, aan een kant bol, weegt 320 gram, heeft een diameter van 7 centimeter en heeft een grof korrelig oppervlak. Op een oppervlakte van 3 centimeter doorsnee is de steen gepolijst waardoor een soort groene glaslaag zichtbaar is. Op deze plek is de steen doorzichtig en zie je als het ware een steen in een steen. In de holle ruimte hiertussen zit een flinke hoeveelheid vloeistof (water?). Als je de steen schudt hoor je het klotsen.

Ik heb op internet gezocht naar een beschrijving van een dergelijke steen. De gedachten gingen uit naar een vulkanische oorsprong.

Tot nu toe heb ik niets gevonden. Wie kan me een tip geven?

Dick van Velsen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2006 - 05:26

het lijkt me niet dat water in de buurt van stollend steen nog in vloeibare fase kan zijn....Is de vorm van de steen 1 geheel, is de substantie van de steen 1 en dezelfde? je zegt dat het een grijd oppervak heeft maar een groene glas achtige laag vertoont na slijpen. Is dat dezelfde stof (hardheid, structuur)
Appareo decet nihil munditia?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 26 maart 2006 - 07:07

Misschien een foto'tje ter verduidelijking?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 10:04

geode misschien?
http://en.wikipedia.org/wiki/Geode

Geplaatste afbeelding

DickvanVelsen

DickvanVelsen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 10:34

Het fototje komt eraan, de lener van mijn kaartlezertje ligt nog te slapen.. :roll:
Het lijkt inderdaad wel op een geode.
Als ik het goed begrijp worden geodes door een langdurig proces met een hoge temperatuur gevormd, dus dat zou de aanwezigheid van vloeistof in het objectje tegenspreken...

DickvanVelsen

DickvanVelsen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 13:31

Hier twee foto's

Je kan met een beetje goede wil in het "venster"het vloeistofniveau zien.
Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
Dit is de andere kant van de steen.

goldsteen

goldsteen

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 14:29

Het zou kunnen dat het een een agaat is en wel een hydroliet oftewel watersteen: agaatamandel of eenkleurige chalcedoonknol, gedeeltelijk gevuld met water, zichtbaar door de wand. (Maar ja, mijn opleiding edelsteenkunde en boek ISBN 90 10 01796 6 CIP Elseviers gids van edel- en sierstenen waar ik dit uit heb, zijn ietwat gedateerd: 1987.)

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 20:15

Het zou kunnen dat het een een agaat is en wel een hydroliet oftewel watersteen: agaatamandel of eenkleurige chalcedoonknol, gedeeltelijk gevuld met water, zichtbaar door de wand. (Maar ja, mijn opleiding edelsteenkunde en boek ISBN 90 10 01796 6 CIP Elseviers gids van edel- en sierstenen waar ik dit uit heb, zijn ietwat gedateerd: 1987.)

ze heten ook wel enhydro agaat

http://www.lousrocks...ages/water2.jpg

DickvanVelsen

DickvanVelsen

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 21:12

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp, het beessie heeft eindelijk een naam.
Trouwens, als je de halve zondag op internet de meest schitterende stenenplaatjes voorbij ziet schieten,
wordt de nieuwsgierigheid naar de binnenkant van mijn eigen exemplaar toch wel groot.
Maar om in deze de zaag te zetten...nee!

Dick

Hans Erren

Hans Erren

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 22:36

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie hulp, het beessie heeft eindelijk een naam.
Trouwens, als je de halve zondag op internet de meest schitterende stenenplaatjes voorbij ziet schieten,  
wordt de nieuwsgierigheid naar de binnenkant van mijn eigen exemplaar toch  wel groot.

Dick

hier is nog wat uitleg van een expert
http://www.gamineral...7-12_july03.pdf
(begint op pagina 2)

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 20:23

wordt de nieuwsgierigheid naar de binnenkant van mijn eigen exemplaar toch  wel groot.

Dick

hier is nog wat uitleg van een expert
http://www.gamineral...7-12_july03.pdf
(begint op pagina 2)

Ik ken ze onder de naam "Geode"
Een holte (gasbel) in vulkanisch gesteente die in de loop der tijd door in waterige oplossing uitgekristalliseerde SiO2 is opgevuld. Dat het een gasbel is zie je aan de platte (onder)kant van de steen.
In de buurt van Idar Oberstein zijn ze in de steengroeves (20) jaar geleden , veelvuldig gevonden. Maar ze komen over het algemeen in alle werelddelen.
voor.
Naast de witte of heldere (kwarts) komt de paarse variant voor (Amethist) maar je kan ze ook (geverfd) kopen dan zijn ze kunstmatig voorzien van een ingetrokken kleur.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures