ontstemmende gitaarsnaren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 393

ontstemmende gitaarsnaren

Ik vraag me al een tijdje af hoe het nu eigenlijk zit met ontstemmende gitaarsnaren...

Heb er zelf nog geen fatsoenlijke wetenschappelijke verklaring voor kunnen vinden/verzinnen.

Het "probleem" is als volgt:

Als je een snaar van je gitaar omhoog stemt zal deze na verloop van tijd weer iets gaan zakken wat betreft de toon, zonder dat je daar iets aan doet.

Als je een snaar van je gitaar omlaag stemt zal deze na verloop van tijd weer iets omhoog gaan wat betreft de toon...

Je merkt dit effect extra goed als je nieuwe snaren op je gitaar zet, aangezien die nog niet opgespannen zijn geweest, en dus in één keer op flinke spanning komen, die zakken hoorbaar binnen een minuut qua toon.

Waarom?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 718

Re: ontstemmende gitaarsnaren

Rude schreef:Het "probleem" is als volgt:

Als je een snaar van je gitaar omhoog stemt zal deze na verloop van tijd weer iets gaan zakken wat betreft de toon, zonder dat je daar iets aan doet.

Als je een snaar van je gitaar omlaag stemt zal deze na verloop van tijd weer iets omhoog gaan wat betreft de toon...
Het eerste is een bekend fenomeen maar het tweede heb ik, als amateur gitaarspeler nog nooit meegemaakt. Weet je zeker dat dat klopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: ontstemmende gitaarsnaren

Het eerste is een bekend fenomeen maar het tweede heb ik, als amateur gitaarspeler nog nooit meegemaakt. Weet je zeker dat dat klopt?
Jeps... speel regelmatig in drop-D omdat het soms best handig is, maar dan moet ik m'n gitaar bijstemmen, naar beneden.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 134

Re: ontstemmende gitaarsnaren

een nieuwe snaar is natuurlijk nog goed rekbaar en zal snel ontstemmen zonder zelf op te rekken.

Dat een slappe snaar omhoog gaat kan natuurlijk komen omdat de hals zelf ook onder spanning staat en tegenkracht levert.

Berichten: 294

Re: ontstemmende gitaarsnaren

temperatuursverandering?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: ontstemmende gitaarsnaren

Hopper schreef:een nieuwe snaar is natuurlijk nog goed rekbaar en zal snel ontstemmen zonder zelf op te rekken.

Dat een slappe snaar omhoog gaat kan natuurlijk komen omdat de hals zelf ook onder spanning staat en tegenkracht levert.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat de materialen (en vooral de bindingen tussen de moleculen hierin) die gebruikt worden voor gitaarsnaren "langzaam" zijn; met andere woorden: ze reageren traag op verandering, en willen graag terug naar hun originele vorm, totdat ze zo uitgerekt zijn dat ze "het wel prima vinden"

Het zou een optie zijn, maar heb hier eigenlijk geen idee van...

de slappe snaar en de tegenkracht van de hals kan ik me inderdaad goed genoeg in vinden :roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer