Springen naar inhoud

Nieuw priemgetal met 12 miljoen cijfers???

• Log in om te kunnen reageren

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 11:24

Dit werd gepost op mijn eigen wiskunde forum:
http://www.wiskunde....topic.php?t=222

Heeft iemand hier iets van gehoord?? Ik vraag me af hoe hoog de geloofwaardigheids factor hier van is...

Het zou wel wat zijn als het waar is natuurlijk :roll:
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." - James Dean

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2006 - 11:28

Ik betwijfel het...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

JVV

JVV

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 12:02

Ik betwijfel het...

Daar ben ik het mee eens. Ben ook benieuwd naar dat proggie...
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2006 - 13:20

Lijkt me ook stug, want:

1. Die zoektocht naar een priemgetal van meer dan tien miljoen cijfers staat al heel lang open, en nu komt er ineens iemand aanzetten met twaalf miljoen?

2. Hij schrijft het te hebben gedaan met een eigen programma, maar er is een groot netwerk van allemaal computers die samen zoeken met een speciaal geoptimaliseerd priem-zoek programma (gebaseerd op Lucas-Lehmer test). De kans is redelijk klein dat zo'n compleet netwerk al die tijd niks vindt, en 1 individu ineens wel.

Maar je weet het natuurlijk nooit, iedereen kan tenslotte ook de lotto winnen. Zou wel leuk voor 'em zijn en als het inderdaad met een eigen programma gedaan is, wordt z'n werk mooi beloond :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Diadem

Diadem

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 18:30

Controleren of een getal echt daadwerkelijk een priemgetal is duurt heel lang. Met een getal van 10 miljoen cijfers is een standaard bureacomputer toch al snel een weekje bezig :roll:

Wat ze dus volgens mij doen is zoeken naar mogelijke priemgetallen. Met allerlei slimme algoritmes zoeken ze dus getallen die misschien priem zijn. De truc is natuurlijk een algoritme maken wat a) snel is en b) een zo hoog mogelijke kwaliteit 'kandidaat priemgetallen' geeft. Dus zo zo hoog mogelijk percentage echte priemgetallen in je lijst kandidaten. Deze kandidaten worden dan brute force doorgerekend.

Als je een slimmer algoritme weet te bedenken dan wat er momenteel gebruikt wordt, moet het dus in theorie wel mogelijk zijn om in je eentje een heel groot netwerk te verslaan. Grote vraag is of het je lukt om een beter algoritme te vinden.

Ik ben sceptisch.

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2006 - 18:37

Geloofwaardigheid 0; pas 2 posts, en allebei die posts gaat over dat "priemgetal"
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 19:02

Ik geloof het zelf eigenlijk ook niet. Maar ja, waarom zou je het niet serieus nemen? Als het waar is (en het zou niet onmogelijk zijn, wie weet wat voor ingevingen je kunt krijgen) dan zou het wel een enorme stunt zijn :roll:

mo≤

mo≤

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 20:41

Ik snap echt niet waarom een persoon zijn hele leven lang naar een grote priemgetal zoekt.
Wat is er nu fantastisch aan :s

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2006 - 20:51

Ik snap echt niet waarom een persoon zijn hele leven lang naar een grote priemgetal zoekt.

Je hele leven is inderdaad wat overdreven. Maar een paar maanden zou de moeite wel waard zijn, als het lukt :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Marconius

Marconius

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 09:34

Haal die Webstats4U teller van de site. Ik wordt kotsmisselijk van die iLead pop-ups!!!!!!!!!!! :roll:

Ik dacht dat die van de host kwamen :D. Niet dus...

De teller is weg :P

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2006 - 17:48

Hoe groter het priemgetal is hoe moeilijker te breken. Grote priemgetallen worden gebruikt in de cryptologie
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 01:43

1 april, iemand?

-=zweistein=-

-=zweistein=-

• >100 berichten
  • 237 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 10:52

zo te zien niet, :roll:
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures