[Scheikunde] Titratie-vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Scheikunde] Titratie-vraagstuk

Ik kom niet uit het volgende titratie vraagstuk:

Aan 168mg Na2S.xH2O wordt 25.0 0.055mL joodoplossing toegevoegd. Daarna is voor de overmaat jood 9,00 mL van een natriumthiosulfaatoplossing nodig. De gebruikte thio-oplossing bevat 23.7 g natriumthiosulfaat per liter, bereken x.

Ik heb de uitwerkingen erbij, en het begint ermee dat er eerst een redoxreactie plaatsvind tussen S(2-) en I2 . Ik weet sowieso niet hoe je weet dat het hier over een redoxreactie gaat dus als iemand dat kan uitleggen ook bedankt, maar waarom wordt er I2 gebruikt en niet I(-), het gaat tenslotte om de joodoplossing en dat betekend toch dat I2 opgelost is tot 2I(-)? en wanneer hiermee een redoxreactie plaatsvind zou je dan toch 2I(-) -> 2e- + I2 moeten gebruiken i.p.v. wat in de uitwerkingen staat:

I2 + 2e- -> 2I(-)

S(2-) -> S + 2e-

-------------------

De rest van de berekeningen snap ik wel, alvast bedankt voor jullie antwoord

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie-vraagstuk

Als iets oplost betekent dat niet noodzakelijk dat dat in ionvorm zal zijn. Ook chloorgas kan je in water oplossen. Er is jood(jodium) em dat kan in ionvorm gebracht worden, jodide-ionen. Jood is overigens slecht oplosbaar in water, maar dat doet er niet toe. Je redox begint dus inderdaad terecht met niet-ionvormig lood.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Titratie-vraagstuk

oké, dat wist ik niet! dankjewel

Maar als er nou zou staan chloor-oplossing, moet ik er dan ook vanuit gaan dat het om Cl2 gaat inplaats van de ion-vorm en bij 2Cl- en dat het bij chloride oplossing gaat om de Cl- ionen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titratie-vraagstuk

Ja, ook een chlooroplossing (Cl2) is heel wat anders dan een dit-of-dat-chloride (Cl-) oplossing.

(dit-of-dat: bijvoorbeeld natrium-, of kalium-, of noem maar op)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Titratie-vraagstuk

toppie! Dankjewel! :roll:

Reageer