[Natuurkunde] Behoud van Mechanische Energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

[Natuurkunde] Behoud van Mechanische Energie

\(E_k (a) + E_p (a) = E_k (b) + E_p (b)\)
Bv: als je een balletje laat vallen vanuit a en hij komt op de grond in b.

Dat zegt de wet van behoud van mechanische energie, nu hebben we een toepassing gezien en een zeer kleine stap zie ik even niet in. Wie kan me helpen:

De ontsappingssnelheid van een projectiel

Welke snelheid moet je een voorwerp geven op 0m hoogte zodat hij van de aarde kan ontsnappen, en naar het punt "oneindig" gaat? Anders gezegd, hoe hard moet je tegen een bal schoppen zodat je hem nooit meer terug ziet?

v0 = ?
\( \frac{mv_0^2}{2} - G\frac{m_a m}{r_a} = \frac{mv^2}{2} - G \frac{m_a m}{r}\)
Allemaal ok, maar nu zegt mijn boek dat:

in het 2e lid, de 2e term, \(r \rightarrow \infty\) en dus zal \( G \frac{m_a*m}{r}\) naar 0 gaan, snap ik ook nog.

Maar die \( \frac{mv^2}{2}\) gaat volgens mijn boek ook nul worden omdat de v ook nul is. Dat wil dus zeggen dat in punt oneindig v²=0 en dus v 0 is. Hoe komt mijn leraar/boek daarbij?

Als je dit alles mooi aanneemt dat zal het erop neerkomen dat je de bal een snelheid van
\( \sqrt{ \frac{2Gm_a}{r_a}} \)
moet geven, voor de geinteresseerden :roll: .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Behoud van Mechanische Energie

Rov schreef:Allemaal ok, maar nu zegt mijn boek dat:

in het 2e lid, de 2e term, \(r \rightarrow \infty\) en dus zal \( G \frac{m_a*m}{r}\) naar 0 gaan, snap ik ook nog.

Maar die \( \frac{mv^2}{2}\) gaat volgens mijn boek ook nul worden omdat de v ook nul is. Dat wil dus zeggen dat in punt oneindig v²=0 en dus v 0 is. Hoe komt mijn leraar/boek daarbij?
Ik vermoed dat dit zo onwezenlijk simpel is, dat je er straal overheen kijkt.(deed ik eerst ook even).

De bal moet naar oneindig. Als hij daar eenmaal is heeft hij geen snelheid meer nodig om er te geraken, want dan is ie er al. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Behoud van Mechanische Energie

:roll: Ok... nu je het zegt, "punt oneindig" is wel niet echt als een punt te beschouwen, want als je er zou zijn, dan kan je altijd nog een stapje verder gaan, en zit je dus niet in oneindig, maarja... Bedankt 8).

Reageer