Waarom is verkrachting zo erg?

Moderator: Rhiannon

Gesloten

Waarom is verkrachting zo erg?

Titel zegt het al.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

OMdat je je wil met kracht opdringt bij een ander?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Het is een vorm van "schending van de lichaamlijke integriteit" en dat vinden de meeste mensen niet leuk.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

het is een grote vernedering voor de persoon die verkracht wordt. het is een schending van de eerbaarheid van het slachtoffer en het kan lichamelijke en geestelijke gevolgen hebben. En zoals depurperewolf zei: je dringt iets op aan een ander.

de reden dat mannen en vrouwen verkrachten is hoofdzakelijk een machtsspel: op de moment dat ze iemand verkrachten zijn ze oppermachtig over die persoon. Daarmee ook het vernederend gevoel van de slachtoffers.

en als je je zo'n vraag stelt en je vraagt je echt af waarom het zo erg is (is niet persoonlijk naar jou gericht, maar algemeen naar iedereen die zich dit afvraagt): vraag je je dan eens eerst af of jij het leuk zou vinden om verkracht te worden door een vreemde man of vrouw die je niet kent.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Of door iemand die je wel kent wat vaak nog traumatischer is...
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

en als je je zo'n vraag stelt en je vraagt je echt af waarom het zo erg is (is niet persoonlijk naar jou gericht, maar algemeen naar iedereen die zich dit afvraagt): vraag je je dan eens eerst af of jij het leuk zou vinden om verkracht te worden door een vreemde man of vrouw die je niet kent.
Ik BEN vroeger nog verkracht. En hoewel ik dat niet leuk vond, is het toch helemaal niet zo dat ik daar nog steeds last van ondervind. Ik vond het op het moment zelf wel erg, maar na een paar maanden was dat voorbij. Ik merk helemaal niets van die "verschrikkelijke gevolgen" die de meeste slachtoffers ondervinden.

Volgens mij komt dat gedeeltelijk door onze cultuur dat slachtoffers daarvan zich zooooooooo verschriiiiiiikelijk errrrrrrrrrrrruuuuug rot voelen: wij LATEN ze geloven dat ze zich ***** moeten voelen en zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

De culturele sfeer zal daar inderdaad wel een invloed op hebben. Als je in een maatschappij leeft waarin je van in je jeugd aangeleerd wordt dat je eigen wil onbelangrijk is, of dat je je moet schikken naar de macht van de andere dan kan je een verkrachting misschien gemakkelijker accepteren dan wanneer je opgevoed bent in een liberale maatschappij zoals de onze, waar je aangeleerd wordt dat individuele vrijheid en zelfbeschikking heilige principes zijn.

Daarnaast hangt het ook van je eigen instelling af. Sommige mensen krijg je er gewoon niet onderdoor en andere breken bij minste geringste dat ze voorkrijgen.

Daarbij moet je nog bedenken dat een voortdurend volgehouden slachtofferrol zekere privileges biedt. Dat is misschien geen aangename gedachte maar van die confortabele situatie waarin slachtoffers zich bevinden wordt bewust en onbewust gebruikt gemaakt. Iemand die erkend wordt als slachtoffer heeft op zijn beurt dus weer een zeker macht over zijn omgeving.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik hoop dat je het niet zo ligt opvat wat je nu zelf hebt geschreven "Der Smallie", ik vind persoonlijk het ergste wat je kan doen met een mede mens.

Ik vind ook dat hier niet over te discusseren valt, je doet dit gewoon niet klaar, het is gewoon een waarde.

Ik vind dit eigenlijk net zo'n vraag als: Waarom is dieren mishandeling eigenlijk slecht???

Maar dat is mijn visie..... zucht

_____________________________________________

Don't steal. The government hates competition

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik vind ook dat hier niet over te discusseren valt, je doet dit gewoon niet klaar, het is gewoon een waarde.
Feit is dat niet iedereen die waarde deelt en dat een waarom-vraag zich dus opdringt.
Ik vind dit eigenlijk net zo'n vraag als: Waarom is dieren mishandeling eigenlijk slecht???
En waarom is dat? 8)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

jaap3 schreef:Ik vind dit eigenlijk net zo'n vraag als: Waarom is dieren mishandeling eigenlijk slecht???
En waarom is dat? 8)
Heb je wel eens een dier zien mishandelen? Ik ben gisteren nog mishandeld door een dier, en dat is echt geen pretje!!
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik denk dat verkrachting zo erg is omdat (als een man een vrouw verkracht) hij haar niet ziet als persoon of medemens ofzo, maar puur als middel voor zijn eigen genot.

Dat lijkt mij erg.

Berichten: 17

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Even op de vraag door gaan ....

Is het niet zo dat je bij verkrachtig word aan getast in vele aspecten.

In de piramide van Maslov staan bepaalde dingen die een mens nodig

heeft in daarin word je op de 1ste na in alle niveaus aan getast. Dus dat

het vooral de veelvoudige uitwerking is of anders dat het aantasten is

van een van je meeste primaire benodigdheden(eten, drinken en

beweging) na, dus de schending van de veiligheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Syd schreef:Ik denk dat verkrachting zo erg is omdat (als een man een vrouw verkracht) hij haar niet ziet als persoon of medemens ofzo, maar puur als middel voor zijn eigen genot.

Dat lijkt mij erg.
een vrouw kan ook een man verkrachten hoor.... en een man een man en een vrouw een vrouw. De meeste gevallen zijn wel man die vrouw verkracht.
Feit is dat niet iedereen die waarde deelt en dat een waarom-vraag zich dus opdringt.
Ik snap niet zo goed hoe je die waarde niet kan bezitten als normaal functionerend mens in deze maatschappij waarin geen oorlog heerst (oorlog zijn steeds gevaarlijke bronnen voor verkrachtingen). Je hebt toch respect voor je medemens of ten minste: je gaat hem toch niet als een stuk vuil behandelen en misbruiken met eventuele psychologsiche en lichamelijke gevolgen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik snap niet zo goed hoe je die waarde niet kan bezitten


Precies! Dit maakt de vraag des te boeiender!
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

**** **** ********** ** ******** **** ******* ** **** **** **** ********** **** ****

<<<Zullen we deze taal maar achterwege laten? - moderator>>>

het antwoord op deze ACHTERLIJKE forumvraag:

Het is net hetzelfde als dat iemand die veel groter en sterker is dat ie iemand die klein is en niks heeft gedaan hele maal in elkaar rost. Ik bedoel tanden uit de maond slaan onherstelbare schade. En dat ie ermee weg komt dat is het pijnlijkste. In geval van verkrachting is het je eigenwaarde en psychologische schade die onherstelbaar is. Net als de onherstelbare schade van het lichaam. Stel je is voor dat het ranzigste wijf van de wereld jou plat neukt der smallie en jij kan er niks tegen doen. Je schreeuwt maar het heeft geen zin. Waarom is dat dan erg is jou vraag?

Gesloten