Waarom is verkrachting zo erg?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Tuh, tuh, tuh... Er reizen behoorlijk wat vragen op dit moment rond behandeling van traumatische (jeugd)ervaringen. In het tijdschift 'Psychologie' was een paar maanden geleden een flink artikel gewijdt aan gevolgen/effecten van traumatische ervaringen. Naar het lijkt is dit vrijwel altijd zwaar overdreven. Wat Der Smallie zegt blijkt voor (ongeveer) 95% van de mannen en (ongeveer) 87% van de vrouwen op te gaan (pak me niet op de exacte percentages, iets dergelijks was het). De getallen zijn gebaseerd op zo'n 2500 mensen die zijn onderzocht. Naar het schijnt worden veel problemen aangepraat door omgeving (ach wat erg voor je, hoe is het nu, je zult het wel heel zwaar hebben, etc) en psychiater (laten 'herbeleven' voor verwerking). Dit geldt niet alleen voor verkrachting maar ook mishandeling, verwaarlozing, etc. De conclusie uit het onderzoek was dat mensen, vooral op jonge leeftijd, zeer flexibel zijn en de zaken veel sneller en beter in perspectief kunnen zetten dan altijd is aangenomen. Een oorzaak hoe dit misverstand heeft kunnen ontstaan (en nog steeds bestaat onder de meerderheid aan welzijnsmedewerkers) is dat plegers van dergelijke misdrijven zelf vaak ook slachtoffer waren. Maar dat is een omgekeerde redenatie.

Welliswaar zijn veel plegers zelf misbruikt/mishandelt maar niet elke mishandelde/misbruikte is een pleger!

Daarmee pleit ik natuurlijk niet voor verkrachting...

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Als je het nodig vind die vraag te stellen,maak ik mij zorgen over je geestelijk evenwicht.

Berichten: 21

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

ik weet niet of je het ooit heb meegemaakt, maar dan vraag je je zoiets niet af

Berichten: 9

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

ik vind dat een erg raar onderwerp maar verkrachting is natuurlijk altijd erg

verder vind ik het ook heel erg als iemand valse aangifte doet

Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

ik weet niet of je het ooit heb meegemaakt, maar dan vraag je je zoiets niet af
Heb jij het meegemaakt?

Berichten: 21

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

moh

ben wel aangerand geweest

maar kan op tijd weg komen

maar weet wel redelijk wat het is dus

Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

En hoe voel je je nu? Heb je al jaren therapie, angstaanvallen en durf je niet meer alleen te zijn? Of valt het wel mee?

Berichten: 21

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

ik was toen 4 jaar

heb wel in therapie gezeten, maar dat kan ook door andere oorzaken komen

heb wel van mijn 4e tot mijn 16e ofzo moeite mee om contacten te leggen met wildvreemde mensen

was erg gesloten en kan me erg moeilijk binden

bang om geschaad te worden

Berichten: 3

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

vind maar een domme vraag. Tuurlijk is verkrachting erg. Zulke mensen horen gecastereerd worden. Als je wilt neuken dan heb je altijd de hoeren.

Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Andere zaak, kindermishandeling/misbruik heeft andere effecten. Wel erg vervelend voor je.

Mijn eerdere post:
Er reizen behoorlijk wat vragen op dit moment rond behandeling van traumatische (jeugd)ervaringen. In het tijdschift 'Psychologie' was een paar maanden geleden een flink artikel gewijdt aan gevolgen/effecten van traumatische ervaringen. Naar het lijkt is dit vrijwel altijd zwaar overdreven. Wat Der Smallie zegt blijkt voor (ongeveer) 95% van de mannen en (ongeveer) 87% van de vrouwen op te gaan (pak me niet op de exacte percentages, iets dergelijks was het). De getallen zijn gebaseerd op zo'n 2500 mensen die zijn onderzocht.
Dat betekent niet dat niemand er problemen mee heeft. Het betekend ook niet dat we dit soort geweldszaken moeten bagateliseren. Anderzijds natuurlijk ook niet overdrijven.
vind maar een domme vraag. Tuurlijk is verkrachting erg. Zulke mensen horen gecastereerd worden. Als je wilt neuken dan heb je altijd de hoeren.
Was het maar zo simpel. Veel verkrachters zijn niet uit op alleen maar een potje neuken... Ze kicken op de verkrachting. Die lui sporen niet helemaal als je het mij vraagt. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor pedofielen.

Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

vind maar een domme vraag. Tuurlijk is verkrachting erg. Zulke mensen horen gecastereerd worden. Als je wilt neuken dan heb je altijd de hoeren.
Was het maar zo simpel. Veel verkrachters zijn niet uit op alleen maar een potje neuken... Ze kicken op de verkrachting. Die lui sporen niet helemaal als je het mij vraagt. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor pedofielen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Over het algemeen denkt men dat verkrachting meer gaat om machtswellust dan om seksuele lust. De verkrachter wil niet gewoon seks, maar zijn/haar genot ligt eerder in het opdringen van zijn/haar wil aan en het vernederen van de ander.

En kunnen die ondoordachte emotionele reacties nu eindelijk ophouden? Tuurlijk weten wij ook wel dat verkrachting zeer ernstig is! We vragen ons alleen af WAAROM.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 9

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Christiaan schreef:vind maar een domme vraag. Tuurlijk is verkrachting erg. Zulke mensen horen gecastereerd worden. Als je wilt neuken dan heb je altijd de hoeren.
Was het maar zo simpel. Veel verkrachters zijn niet uit op alleen maar een potje neuken... Ze kicken op de verkrachting. Die lui sporen niet helemaal als je het mij vraagt. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor pedofielen.


Verkrachters sporen niet helemaal! Scherpe conclusie, Einstein!

Berichten: 717

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik ben bijzonder onder de indruk van je reactie... Je mist het complete verhaal, maar een sterke reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Waarom is verkrachting zo erg?

Ik denk dat het vooral voor jongens moeilijk voor te stellen is waarom verkrachting zo heel erg is... maar denk dat je het beter kan beseffen als je verkracht wordt door een andere man. Ik denk dan dat er bij mij onder andere de volgende gevoelens zullen optreden.Schaamte, het gedwongen aspect, angst...

ik denk dat er een hoop problemen naderhand komen doordat je vertrouwen weg is in mensen....

Gesloten