Springen naar inhoud

[ANW] Het gat in de ozonlaag

• Log in om te kunnen reageren

Inxi

Inxi

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2006 - 18:35

Ik heb 2 vragen over het gat in de ozonlaag. Ik kwam uit één vraag helemaal niet en de andere wil ik graag een bevestiging of mijn verklaring goed is.

- Veel mensen hebben het over het gat in de ozonlaag. Leg uit dat deze term eigenlijk niet juist is, en bedenk een betere, juiste naam.

- Het grootte van het 'gat' in de ozonlaag varieert met de seizoenen.
Komt dit omdat er in de zomer meer zon is bij Antartica en dat daardoor het 'gat' groter wordt, en als het winter wordt dit 'gat' zich weer herstelt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2006 - 19:56

- Veel mensen hebben het over het gat in de ozonlaag. Leg uit dat deze term eigenlijk niet juist is, en bedenk een betere, juiste naam.

Googlen met ozonlaag gat concentratie levert veel interessante literatuur. Ik vind de naam Dobson in de eenheid voor de zg. dikte van de ozonlaag en voeg dat aan mijn zoektermen toe. Dan vind ik:

http://www.tbm.tudel...oc/ozonlaag.pdf

De dikte van de ozonlaag wordt uitgedrukt in Dobson eenheden (Dobson Units, DU). Een DU wil zeggen 0,01 mm ozon bij 0 Celsius en 1 atmosfeer. G.M.B. Dobson (✝ 1960) was een van de eerste wetenschappers die de ozonlaag onderzochten. Hij ontwierp de Dobson spectrometer. Deze meet de intensiteit van 4 golflengten binnen het UV gebied van zonnestraling. Twee van deze golflengten worden geabsorbeerd door ozon, en twee niet.
De gemiddelde dikte van de ozonlaag varieert van ongeveer 260 DU aan de evenaar tot 300 DU aan de polen. Dit wil dus zeggen dat als alle ozon zou worden samengeperst tot een laag op het aardoppervlak, deze laag nog maar 3 mm dik zou zijn.

Ik denk dat hiermee alle spraakverwarring opgehelderd is........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures