Nieuwe batterijen voor dect telefoon.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Nieuwe batterijen voor dect telefoon.

Ik heb een telefoon dus gewoon aan de huislijn. Die op 3 NiCd batterijen werkt van ieders 1.2V. Dus gewoon herlaadbare AA NiCd batterijen. Nou zijn deze een beetje oud aan het worden en moet ik het toestel om de twee dagen op de oplaaier leggen. Mijn schoonmoeder heeft het zelfde probleem en het zelfde toestel, dus wou ik even op mijn eigenste kijken of het wel gaat lukken.

De batterijen in het toestel zijn ingetaped, en zitten met twee electro draadjes en een plug aan het toestel. Het is dus niet zoals in je afstandsbediening (je moet er iets voor doen)

Nou mijn probleem is dat ik geen NiCd oplaadbare AA batterijtjes kon vinden en 3 NiMh AA oplaadbare heb moeten kopen. Deze werken op het zelfde voltage (1.2V) maar hebben een andere maximale stroomverbruik van 2400 mAh in plaats van de NiCd 600 mAh (groot verschil)

Mijn vraag is niet of het zal werken, daar ben ik wel zeker van, het is 1.2 V dus mogen er geen problemen zijn. Maar het enigste probleem dat ik kan voorzien is dat bij het opladen de batterijen te veel stroom 'trekken' en dat er dus veel warmte wordt gegenereert bij het opladen, wat tot vervelende gevolgen kan leiden.

Is er enig wetenschappelijk bewijs dat dit kan onderstrepen? Of maak ik mijn eigen over niks zorgen?

Berichten: 39

Re: Nieuwe batterijen voor dect telefoon.

Dag PurpereWolf,

Het is verstandiger om gewoon een NiCd pack te kopen bij bijvoorbeeld Conrad of een andere winkel die vervangings packs verkoopt. Waarschijnlijk werkt de lader van de telefoon met een simpele spanningsbron met inwendige weerstand waardoor je een min of meer constante laadstroom krijgt van een mA of 650/10. Voor de NiMH accu is dat waarschijnlijk te weinig. Er zal waarschijnlijk niets te warm worden maar de NiMH accu's zullen niet echt lang fit blijven.

Let op met accu's en laders. De verkeerde accu op de verkeerde lader met apparaten die continu op het net aangesloten zitten is vragen om serieuze problemen (afgebrand huis, rookvergiftiging, verwonding).

Groet,

SdK

Reageer