studie bouwkunde

Moderator: Rhiannon

Berichten: 660

studie bouwkunde

hoi,

een vriend van mij gaat de opleiding bouwkunde doen maar vraagt zich af wat voor soort vakken hij daarbij krijgt en wat die dan inhouden. bv wiskunde wat voor dingen kun je daarbij verwachten onze leraar had het al over veel diffrentieren en intergreren endergelijke... maar dat kan toch niet alles zijn. en wat voor soort natuurkunde ... ?

kunnen jullie mischien helpen ?

mvg kevin

ps: mijn klasgenoot kan helaas niet op internet daarom dat ik het post voor hem.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: studie bouwkunde

Tsja, het hangt er ook vanaf waar je bouwkunde gaat volgen, en op welk niveau. Ik doe het zelf aan de Technische Universiteit van Eindhoven, mijn broertje aan de TU Delft. Dat is al een wereld van verschil. Laat staan wanneer je het aan een hogeschool volgt...

Verder heb je (hier in Eindhoven) een aantal afstudeerrichtingen ("capaciteitsgroepen"). Je kan zelf wel bedenken dat architectuur heel iets anders is dan constructief ontwerpen.

zie ook http://w3.bwk.tue.nl/nl/organisatie/

Als je een specifiekere vraag hebt (en de interesse omschrijft) kan ik beter antwoord geven...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 660

Re: studie bouwkunde

op hbo niveau en richitng architectuur en hij houd van tekenen dat ik weet :roll:

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: studie bouwkunde

Avans in Tilburg geeft bouwkunde:

http://www.avans.nl/smartsite.shtml?ch=DEF...ms=1146&em=1150

Zie de links aan de linkerkant (onder opbouw van de studie) voor meer info.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: studie bouwkunde

Als ik het goed heb is het niet mogelijk om (alleen) aan een hogeschool te worden opgeleid tot architect.

Even wat opgezocht: http://www.techniek.hva.nl/bouwkunde/as1.htm
Je kunt langs twee routes architect worden. De eerste route is via de hbo-opleiding Bouwkunde. Wanneer je deze vierjarige voltijdopleiding hebt doorlopen ben je bouwkundig ingenieur en mag je ing. voor je naam zetten. Kies je binnen de opleiding voor de afstudeerrichting Architectuur/Stedenbouwkunde (A/S), dan word je opgeleid voor de eerste fase Architectuur. De opleiding Bouwkunde doet dit in samenwerking met de Academie van Bouwkunst. Daar volg je ook de tweede fase van de opleiding tot Architect. De tweede fase is een vierjarige deeltijdopleiding waarbij je werk en studie combineert. Als je de tweede fase goed doorloopt word je als Architect ingeschreven in het architectenregister.
Maw: eerst 4 jaar studeren, dan 4 jaar studeren en werken. Direct architect worden kan wel aan de TU Delft of Eindhoven.

Nu weet ik niet veel van de opleidingen bouwkunde aan hogescholen, maar wat ik ervan weet is het volgende (maar ik kan er naast zitten): wanneer je klaar bent moet je niet verwachten dat je iets mag ontwerpen. Veel HBO-bouwkundigen werken plannen uit van een architect: veel details tekenen.

Verder moet je goed met de praktijk om kunnen gaan. Komt best wat mechanica om de hoek: hoe sterk moet een ligger zijn om een bepaald gewicht te kunnen houden? Uitgaande van een bepaald materiaal/doorsnede, hoe dik moet deze ligger dan worden? Wat voor soort vloerplaten kan je in een bepaald geval het beste hanteren? Dat soort zaken.

Wanneer je gewoon ok bent in natuur-/wiskunde is de diepgang meestal geen probleem (mits je je best doet natuurlijk).

Nogmaals: ik heb zelf geen enkele ervaring met bouwkunde aan een hogeschool, dus ik kan er naast zitten. Maar dat is mijn indruk (en beter iets dan niets denk ik altijd maar...)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: studie bouwkunde

Ik ben geeneens bouwkundige, maar bij materiaalkunde kregen wij al de mechanica die jij beschrijft Miels. En je kunt wel architect worden, iig bij Avans. Een quote van de avans-site:
Als architect zorg je in de eerste plaats voor het ontwerp van een gebouw dat niet alleen esthetisch verantwoord is, maar ook goed functioneert. Daarvoor volg je verschillende ontwerpvakken en bestudeer je belangrijke tijdperken uit de geschiedenis van de architectuur. Je moet echter ook zorgen dat het ontwerp technisch verantwoord is, ook al is de technische uitwerking van jouw ruimtelijk ontwerp vooral het werk van de bouwtechnisch ontwerper en de constructief ontwerper. Jij moet er toch in ieder geval voor zorgen dat zij bij hun werkzaamheden niet voor onoverkomelijke problemen komen te staan. Daarvoor moet je toch de nodige kennis bezitten van technische vakgebieden zoals bouwtechniek (hoe zien de technische details van jouw gebouw er uit?), bouwfysica (warmte, licht, geluid), constructieleer (beton, staal, hout), funderingstechniek en materialenleer.

Je moet ervoor zorgen dat jouw ontwerp voldoet aan alle relevante wettelijke voorschriften (bestemmingsplan, bouwbesluit, brandveiligheid, enz.). Van die vakgebieden moet je dus ook voldoende op de hoogte zijn.

Het zou prettig zijn als jouw ontwerp ook zonder kunst- en vliegwerk kan worden gerealiseerd. Je bent dus ook een beetje een aannemer. Tot slot verwacht jouw opdrachtgever dat het gebouw betaalbaar is. Een beetje kostendeskundige ben je als architect dus ook
Architectuur is een afstudeerrichting van Bouwkunde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 660

Re: studie bouwkunde

ik weet dat hij aan de hogeschool rotterdam gaat studeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: studie bouwkunde

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 660

Re: studie bouwkunde

daar hebben we allemaal al naar gekeken maar kan iemand ook vertellen wat voor soort wis-/natuurkunde je krijgt op deze opleiding. is dat bv veel statistiek of meer dingen zoals diffrentieren. en natuurkunde is mechanica hoorde ik maar ook nog andere dingen ??

mvg kevin

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: studie bouwkunde

Weinig wiskunde, behoorlijk wat natuurkunde. Niet alleen statische sterkteberekeningen, maar ook bijvoorbeeld windinvloeden. Verder heb ja natuurlijk met fysiologische zaken te maken: warmtegeleiding, ventilatievouden, lichtintreding, afschot van leidingen, vloeren en daken, geluidsisolatie etc.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 175

Re: studie bouwkunde

Ik wil volgend jaar bouwkunde in delft of eindhoven gaan studeren, om architect te worden. Wat is het preciese verschil tussen deze, en welke kan je aanraden. En bij welke studie zit je het best wat betreft het architectuur gedeelte.

Ik ken iemand die in eindhoven het eerste jaar heeft gehad, hij vond het niet leuk omdat je veel dingen moest ontwerpen, zeker twee dagen per week was je daarmee de hele dag bezig. Klopt dit zo?

Ik zit nu op een hbo opleiding bouwkunde. Maar voor de mensen die dat willen gaan doen, verwacht niet dat je iets met architectuur te maken krijgt. Wellicht in de hogere jaren, maar volgens mij is dit beperkt. Je kunt de afstudeer richting architectuur kiezen, maar hierbij word je geen architect.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: studie bouwkunde

Zelf doe ik ook bouwkunde in Eindhoven, en mijn broertje heeft dat in Delft aan de TU gedaan. Een vriend van me aan de hogeschool in Tilburg.

Dat je op de hogeschool niet ontwerpt is (in mijn kringen) een open deur. Een hogeschool is veel praktischer ingesteld. Die vriend van me kan mij zo alle verschillende leveranciers van kanaalplaten opzeggen met ieder hun voor en nadelen, en met zijn ogen dicht een detail van de raamaansluiting in de gevel tekenen. Allemaal dingen die best handig en relevant kunnen zijn, die je echt niet aan een student van een TU hoeft te vragen.

Als je niet van ontwerpen houdt is de keuze voor bouwkunde wel zeeer opmerkelijk. Ja het klopt dat je daar het eerste jaar 2 dagen per week mee bezig bent. Maar dat is nog weinig! Eindhoven heeft een meer technische achtergrond dan Delft; in Eindhoven krijg je bijvoorbeeld een betere basis in materiaalkunde, mechanica, fysica. Delft is sterker in ontwerpgerelateerde vakken, zoals vormenleer, architectuurgeschiedenis etc. In Delft ben je dan ook meer met vormen en ontwerpen bezig dan in Eindhoven.

Overigens is architectuur slechts een onderdeel van de faculteit. In beide steden kan je ook andere takken van de bouwkunde beoefenen, bijvoorbeeld constructief ontwerpen, bouwfysica, vastgoedbeheer en stedebouwkunde.

Met HBO als achtergrond is wellicht de TU Eindhoven een goede keuze. Ook daar kan je architectuur doen (en architect worden), maar die opleiding is wat minder abstract dan die in Delft. Aangezien je eerder wel voor HBO hebt gekozen verwacht ik dat je dat beter ligt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 175

Re: studie bouwkunde

Nou hbo ligt mij niet zozeer. Het is meer een noodzakelijk kwaad. Door dyslexie ben ik doordat de talen niet gingen naar de havo gegaan. Vandaar dat ik dit jaar de propedeuse voor bouwkunde wil halen.

Ik was trouwens niet de gene die niet van ontwerpen houd, juist wel. Maar een huidige mede student niet.

Erg bedankt voor de informatie. Zeker omdat jij met recht kan spreken over beide opleidingen, waar andere meestal dat maar over een kunnen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: studie bouwkunde

Heel veel richtingen aan de universiteit die veel wiskunde krijgen, behandelen in het eerste jaar zeker zaken zoals limieten, afgeleiden, stelsels etc. Hoe het in het tweede jaar zit, weet ik eigenlijk niet.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 4.502

Re: studie bouwkunde

Na een vooropleiding 4 jarige Mulo B met wiskunde, studeerde ik af in Rotterdam in 1953 op de Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen,afd.dagMTS;deze opleiding werd in ca.1960 opgewaardeerd naar HTS en in de jaren 90 tot Hogeschool.Was toen 20 en "mocht" toen soldaat worden!

Ik had destijds 26 vakken en zeer intensief,oa.

mechanica (staica en kinematica)tot met portalen incl.alle sterkteberekeningen

bouwmaterialen;oa 76 houtsoorten kennen;metalen,natuursteen,

betonontwerpen en betonnologie zeer uitvoerig,

staalconstructies (uitvoerig)

beschrijvende meetkunde,

gonio,stereo,hogere wiskunde (alle uitvoerig),

technisch duits en engels,

werktuigbouw (eenvoudig),

handtekenen en tafeltekenen,

bouwgeschiedenis vanaf babylonie tm heden,

architectuur-en stedebouw (zeer eenvoudig),

landmeten en waterpassen,

werken met houtbewerkingsmachines,

lab.proeven materialen,

economie,boekhouden,nederlands,

etc.

Opleiding was 4 jaar waarvan 1 praktijkjaar;de studiejaren waren zwaar;meer uren dan tegenwoordig,ook zaterdagmorgens.

Benodigde thuisstudie ca.3 tot 4 uur per avond en weekend ca.4-5 uur.

Feesten was er bij ons niet bij;ca 30% viel af na de aanvang.

Reageer