[Linguistiek] Voor of achter

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

[Linguistiek] Voor of achter

Waarom zit je VOOR de tv en ACHTER de computer, terwijl je aan dezelfde kant van het scherm zit? Heeft dit te maken met superpositie of is het louter een onopgemerkte ruimtekromming?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Linguistiek] Voor of achter

Het verschil zit hem in het geval van arbeid als je ergens aan werkt zit je erachter als je consumptief iets gebruikt ben je ervoor. Zie bijvoorbeeld achter een aanrecht terwijl je duidelijk de voorkant van het aanrecht ziet de achterkant staat tegen de muur. of achter de bar dan werk je er. Een computer wordt geassocieerd met werk, dus ook al kijk je een film het is achter een computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Linguistiek] Voor of achter

Daar is geen reden voor het is gewoon een conventie, in onze streektaal kan je trouwens evengoed achter als voor de TV zitten.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Linguistiek] Voor of achter

Ik zit vaak aan de computer, en ik heb ook iemand wel eens horen vragen of hij er nu even op mocht :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Linguistiek] Voor of achter

ja je kan natuurlijk alles zeggen. Ik kan ook roepen dat ik tussen de computer moet.

maar ergens achter zitten is echt geassocieerd met werken als het niet heel duidelijk de plaats aangeeft. Je zit ergens achter te werken al zit je ervoor of ernaast. Omdat taal een chaotische evolutie kent zal het wel veranderen of al verandert zijn.

Reageer