Bestaat alle materie uit fotonen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 338

Bestaat alle materie uit fotonen?

Bestaat alle materie uit fotonen, behalve de andere wisselwerkingsdeeltjes en neutrino's (of zijn dat ook een soort fotonen, ze planten zich immers ook voort met de lichtsnelheid en hebben geen massa)? Naar mijn weten kan bijna elk deeltje een foton uitzenden of er in een of meerderen vervallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Nee: de materie die jij ziet bestaat uit twee quarks (genaamt 'up' en 'down') samen met hun anti-deeltjes, en het electron. Het foton zorgt er alleen maar voor dat krachten uitgewisseld kunnen worden.

Je moet de natuur niet zien als zo'n serie Russische poppen. Het is dus niet zo dat een deeltje uit een foton bestaat omdat het deeltje toevallig een foton kan uitzenden!

LEUK LINKJE!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Maar we zeggen ook dat massa een bepaalde hoeveelheid energie representeert, toch? Is het dan niet zo dat volgens E=mc2 (of eigenlijk E2 = m2c4+p2c2) materie impliciet toch gelijk is aan fotonen, maar alleen in een andere toestand verkeert?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Je kunt ook van licht (energie) materie maken, je kunt dan dus ook beter van een toestand praten dan van een onveranderbaar ding.

Een neutrino heeft trouwens zeer zeker massa, en vliegt met bijna de snelheid van licht :shock:

Berichten: 338

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

DePurpereWolf schreef:Je kunt ook van licht (energie) materie maken, je kunt dan dus ook beter van een toestand praten dan van een onveranderbaar ding.

Een neutrino heeft trouwens zeer zeker massa, en vliegt met bijna de snelheid van licht :shock:
Is het snelheidsverschil van een neutrino met een foton wel groot genoeg om te kunnen meten? Hoe kunnen ze trouwens neutrino's überhaupt waarnemen, die vliegen toch overal dwars doorheen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Mafkees schreef:
DePurpereWolf schreef:Je kunt ook van licht (energie) materie maken, je kunt dan dus ook beter van een toestand praten dan van een onveranderbaar ding.

Een neutrino heeft trouwens zeer zeker massa, en vliegt met bijna de snelheid van licht :shock:
Is het snelheidsverschil van een neutrino met een foton wel groot genoeg om te kunnen meten? Hoe kunnen ze trouwens neutrino's überhaupt waarnemen, die vliegen toch overal dwars doorheen?
Ja die is groot genoeg om te meten, of denk je dat ik je maar wat wijs maak.

De snelheid van neutrino's is op de zelfde manier te berekenen als metelektronen, de energie die in de vergelijking over is wordt toe gekent aan de kinetische energie. Aan de andere kant is het dus ook te meten hoe veel energie deze deeltjes hebben door ze te laten botsen met kernen en dan te kijken hoeveel energie daar bij vrijkomt.

Berichten: 338

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

DePurpereWolf schreef:
Mafkees schreef:
DePurpereWolf schreef:Je kunt ook van licht (energie) materie maken, je kunt dan dus ook beter van een toestand praten dan van een onveranderbaar ding.

Een neutrino heeft trouwens zeer zeker massa, en vliegt met bijna de snelheid van licht ;)
Is het snelheidsverschil van een neutrino met een foton wel groot genoeg om te kunnen meten? Hoe kunnen ze trouwens neutrino's überhaupt waarnemen, die vliegen toch overal dwars doorheen?
Ja die is groot genoeg om te meten, of denk je dat ik je maar wat wijs maak.

De snelheid van neutrino's is op de zelfde manier te berekenen als metelektronen, de energie die in de vergelijking over is wordt toe gekent aan de kinetische energie. Aan de andere kant is het dus ook te meten hoe veel energie deze deeltjes hebben door ze te laten botsen met kernen en dan te kijken hoeveel energie daar bij vrijkomt.
Maar neutrino's vliegen toch overal dwars doorheen? Door de aarde enzo. :shock:

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Er zijn een aantal soorten neutrino type: elektron-, het muon- en het tau-neutrino enz. Ik denk dat dit belangrijk is om alles goed te begrijpen. Dus misschien moet je ff dat linkje van suyver doorlezen.

Niet alle neutrino's vliegen overal doorheen, soms vindt er wel een interactie plaats met een atoom. Zo worden muonen waargenomen met meetapparatuur in de zee. Ook met experimenten met zwaar water worden neutrino's waargenomen

Ik had nog ergens een site over het meten/waarnemen van neutrino's ik zal hem even opzoeken en later nog posten.

Berichten: 2

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Die gast van hierboven ben ik dus, kep me ff geregistreerd.

Hier een linkje

http://www.nikhef.nl/pub/pr/CHORUS.html

Berichten: 338

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Quest schreef:Die gast van hierboven ben ik dus, kep me ff geregistreerd.

Hier een linkje

http://www.nikhef.nl/pub/pr/CHORUS.html
Thanx, nu snap ik tenminste hoe ze weten dat die neutrino's massa hebben en dus automatisch langzamer dan het licht moeten gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Ja die is groot genoeg om te meten, of denk je dat ik je maar wat wijs maak.


Cool! Heb je een linkje waarin de massa van een neutrino gegeven wordt? Voor zover ik weet staat het namelijk nog steeds niet 100% vast dat (minimaal een van de drie soorten) neutrino's massa hebben. Ik ken het Super-Kamiokande experiment, maar de meetfout in die data is nog groot genoeg om een massa van 0 toe te laten. (Uiteraard hebben we dan nog wel het zonne-neutrino probleem, maar da's ook geen hard bewijs voor een neutrino massa.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 2

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Dat ze een massa hebben is inmiddels wel duidelijk toch. Ik dacht dat ze dat al ergens in 1998 hadden ontdekt in Japan bij Super-Kamiokande toen ze de massa van een muon-neutrino hadden gemeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Toch worden voor neutrino-massa's enkel nog bovengrenzen gegeven (<3 eV voor het electronneutrino):

http://pdg.lbl.gov/2004/listings/s001.pdf

Over mixing:

http://pdg.lbl.gov/2004/listings/s005.pdf

Ook enkel bovengrenzen...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Is massa eigenlijk gequantificeerd? Massa kan voor zover ik weet alleen bestaan uit een stel elementaire deeltjes (12 fermionen + 12 anti), maar hebben deze deeltjes een vaste massa (ook al is die nog niet bekend, zoals bij de neutrino's bijv.) of hangt dat nog af van hun configuratie?

En spreek je bij antimaterie ook van massa? Of is dat negatieve massa, of is daar sowieso nog geen duidelijkheid over?

Is het begrip massa ook van toepassing op de energie-overdragende deeltjes (bosonen) ?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaat alle materie uit fotonen?

Men gebruikt altijd het begrip 'rustmassa': dus de massa van het deeltje wanneer deze stil staat. Immers, uit de relativiteitstheorie is het bekend dat de massa toeneemt wanneer een deeltje sneller beweegt.

Ook sommige van de bosonen hebben massa: De W+, W_ en Z0 wegen zo rond de 80 GeV. Het foton, de acht gluonen en het graviton zijn echter massaloos. Ter vergelijking: het u-quark weegt rond de 3 MeV, dus maar liefst 20.000 keer minder! Het electron weegt nog weer een stuk minder: 0.511 MeV.

Hier vind je alle data die je weten wil over subatomaire deeltjes!

Antimaterie heeft ook gewone massa. Als ik jouw een electron en een anti-electron zou geven, dan zou jij aan de massa's niet kunnen zien welke welke is: de massa's MOETEN exact gelijk zijn. Zouden ze dit niet zijn, dan zou er een groot theoretisch probleem zijn en zou het Standaard Model overboord moeten...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer