Waarom groeit het gras?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Waarom groeit het gras?

Ik vraag me af waarom het gras groeit. Ik ken al genoeg biologie om het hele proces te begrijpen dat gras doet groeien. Het enige wat nog ontbreekt is de verklaring waarom het groeit. Concreet: wat stimuleert een cel tot delen?

Ik vraag geen filosofische uitleg, want ik denk dat er op iedere vraag een puur wetenschappelijk antwoord bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Waarom groeit het gras?

Dat staat in de DNA codering. Een code geeft aan dat de cel moet delen
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Berichten: 27

Re: Waarom groeit het gras?

Dat staat in de DNA codering. Een code geeft aan dat de cel moet delen


Ja, maar wanneer wordt deze code geactiveerd?

Berichten: 590

Re: Waarom groeit het gras?

Dat is natuurlijk niet alleen genetisch vastgelegd, er zullen ook factoren uit de omgeving bij betrokken zijn. Maar hoe het werkelijk zit kan ik pas over 8 weken vertellen, vandaag is nl. de module experimentele plantenwetenschappen gestart!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Waarom groeit het gras?

Ik vermoed dat plantenhormonen een belangrijke rol spelen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Waarom groeit het gras?

als belangrijkste volgens mij auxine....
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Waarom groeit het gras?

De DNA code wordt geactiveerd als de omstandigheden gunstig zijn. Denk hierbij aan zon, water, temperatuur en voeding voor het gras. In de winter stopt de groei. Maar in de zomer zijn de omstandigheden gunstig en zal het groeiproces in werking gaan.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom groeit het gras?

Ik vermoed dat plantenhormonen een belangrijke rol spelen.
als belangrijkste volgens mij auxine....
Auxine is een groeihormoon dat wordt geproduceerd in delende bovengrondse cellen, en is als zodanig eerder een gevolg dan een oorzaak van de "zichtbare" groei. Auxinen worden getransporteerd richting de wortels.

Onderweg houden ze juist de celdeling van bovengrondse delen vaak tegen, met als gevolg de apicale dominantie ("overheersing van de top"). De top zal dan meestal ook sneller groeien dan knoppen in bladoksels onderweg naar beneden.

Auxinen stimuleren overigens wél de groei van wortels. Om voedsel voor de bovengrondse groei aan te dragen zullen er immers meer wortels moeten komen. Auxinen zijn dan ook de belangrijkste werkzame bestanddelen in die busjes wortelpoeder die je kunt kopen om je stekjes sneller te laten bewortelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer