Mag geen vwo doen...

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3

Mag geen vwo doen...

Ik ben van plan om de studie geneeskunde te gaan volgen en ik wil het heel graag alleen zit ik met een probleem...Ik heb geen vwo diploma dus zou ik die eerst moeten halen...Maar het mag niet van mijn moeder omdat ik bijna 22 ben en ze zegt dat ik al te oud ben en dat het nu langer duurt voordat ik echt ga werken...Ze weet nog niet dat ik geneeskunde wil gaan studeren...Weet iemand hoe ik mijn moeder kan overtuigen en zijn er meer mensen hier die later beginnen met hun studie?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mag geen vwo doen...

Eerst even wat basis-info: Wat is je huidige niveau? Heb je havo gedaan, mavo, hbo, mbo, ...? Dat maakt nogal veel uit namelijk. En als je moeder niet wil, dan doe je het toch zelfstandig? Desnoods betaal je het zelf. Mijn oudste broer heeft enige tijd terug ook in de avonduren zijn havo gehaald, naast een full time baan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3

Re: Mag geen vwo doen...

Ik heb een havo diploma en verder een paar hbo opleidingen gevolgd maar die vond ik niet leuk...maar ik weet zeker dat ik geneeskunde wil gaan doen...

Berichten: 21

Re: Mag geen vwo doen...

het is jouw toekomst waar het om gaat, niet die vanje moeder. Als jij 100% zeker weet dat je het wilt, en dat je het kan, dan zou ik het gewoon doen. Houd er echter ook rekening mee dat je moeder het beste met je voor heeft. :roll:

Berichten: 93

Re: Mag geen vwo doen...

Als ik het goed begrijp heb je al een aantal dingen geprobeerd maar zonder succes... je moet begrijpen dat je moeder moet betalen voor jouw opleidingen en dat als jij steeds begint en stopt dit het voor haar allemaal erg duur maakt. Ik kan me dus voorstellen dat ze wat sceptisch is.....misschien eerst een jaartje werken en dan in deeltijd studeren wat je leuk vindt.... succes !
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Mag geen vwo doen...

Een opleiding in het secundair is niet erg duur. Overtuig je moeder ervan dat je het écht wil en laat dat ook zien met uitmuntende resultaten; breng haar langzaam op de hoogte dat je daarna wil verder gaan met geneeskunde.

Ik denk dat je goede punten nodig hebt om haar te overtuigen.

In België kan je in principe niet veel als je alleen je ASO diploma hebt en "moet" je wel verder studeren. Ik weet niet hoe dat met een "vwo" diploma zit...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Mag geen vwo doen...

Je kan volwassenen onderwijs volgen.(of was je dit al vanplan?)

Met een HAVO diploma kun je binnen 1 jaar 5 en 6 Atheneum doen. 2 in 1 dus.

Misschien is dat wat voor je?

verder vind ik dat het erg belangrijk is dat je zelf zeker weet dat geneeskunde wel jou definieve keuze word, als het net zo'n flop word als je HBO opleidingen is het puur zonde van je tijd. Ik zou dus zeker alles doen wat je kunt doen Meeloopdagen opendagen enz enz...

Berichten: 660

Re: Mag geen vwo doen...

en houd er zeker ook rekening mee dat je voor geneeskunde allemaal boven de 8 moet staan anders word je al meteen afgewezen !!

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mag geen vwo doen...

en houd er zeker ook rekening mee dat je voor geneeskunde allemaal boven de 8 moet staan anders word je al meteen afgewezen
Is dat zo? Ik dacht dat het gedeeltelijk nog steeds loten was...

En verder kan ik alleen maar beamen wat de mensen hiervoor gezegd hebben. Weet waar je aan begint. Je wilt het heel graag zeg je, maar wilde je de HBO opleidingen die je hebt gedaan ook niet heel graag? Want het is echt zonde om ergens aan te beginnen en het vervolgens (weer) niet af te maken. Ik gok dat je moeder er ook zo over denkt.

Wat je kunt doen is met je moeder afspreken dat je er aan begint, en zij betaalt. Maar als je het niet haalt binnen de gestelde tijd, of als je stopt, dat jij dan alles terugbetaalt. En als je met een 8 gemiddeld slaagt, dat er dan voor jou een extra presentje in zit. Extra motivatie en een stok achter de deur dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 660

Re: Mag geen vwo doen...

ik heb toevallig van een leraar van mij een paar weken terug nog te horen gekregen dat er vorig jaar iemand was die allemaal 8ten voor haar examen had op 1 na (na de herkansing) en daardoor niet aan de studie geneeskunde kon beginnen. maar als je zekerheid wil zou ik je aanraden om eens een universiteit te mailen die weten het geloof ik het best.

mvg kevin

Berichten: 3

Re: Mag geen vwo doen...

Bedankt voor het reageren allemaal...En @ Ger, ik wilde alleen de tweede hbo opleiding heel graag, de eerste en de derde niet echt omdat ik niet wist wat ik precies wilde...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Mag geen vwo doen...

Tja, dan kun je er m.i. net zo goed niet aan beginnen. Zonde van je tijd en zonde van je geld (alleen al het collegegeld is € 1500,-, en daar komt de rest dan nog bij).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1

Re: Mag geen vwo doen...

Hey Kirby,

Je bent niet de enige die op die leeftijd nog een diploma wil halen. Op de VAVO mon3aan zitten er mensen tussen 17 en 24 jaar die nog een mavo, havo of vwo diploma willen halen... Ik zou zeggen, ga ervoor, je bepaald namelijk je eigen toekomst!!!

Groet Demi

:roll:

Berichten: 2.746

Re: Mag geen vwo doen...

placebo schreef:en houd er zeker ook rekening mee dat je voor geneeskunde allemaal boven de 8 moet staan anders word je al meteen afgewezen !!

mvg kevin
waar moet je die 8-en halen? ingangsexamen?

bij ons in belgie heb je zoiets niet

je mag zo stom zijn als maar kan, als je door het ingangsexamen raakt (10/20) mag je beginnen aan de opleiding

Berichten: 32

Re: Mag geen vwo doen...

Ik heb ook op latere leeftijd extra vwo vakken gedaan en een vriendin van mij heel vwo diploma en 's avonds erbij gewerkt. zo duur is dat niet om dan zelf te betalen. wanneer je al deze moeite hebt gedaan en zelf betaald en goede cijfers hebt gehaald en dan met je vwo-diploma voor je moeders neus wappert, dan moet ze toch inzien dat je serieus bent!

je hebt heel veel discipline nodig om dat allemaal te doen, maar dat heb je ook zeker nodig voor geneeskunde. dat is natuurlijk wel een heel andere zaak dan een hbo opleiding!

een tweede mogelijkheid is te kiezen voor hbo verpleegkunde... daar kan je meteen mee beginnen en daarna eventueel de verkorte geneeskunde opleiding doen... dan heb je in ieer geval al je hbo-V in je zak!

Je moeder zal het er toch wel mee eens zijn dat je wel EEN opleiding moet gaan doen... met alleen Havo kom je toch nergens...

Ik ozu gewoon rustig met haar gaan praten en zeggen dat je heel erg je best zult doen en wilt delen in de kosten. Ik zou het eigenlijk wel belachelijk vinden als ze je dan niet zou steunen. het is ook niet makkelijk om jong te zijn en toch zulke serieuze en moeilijke keuzes moeten maken. het is gewoon heeeeeeel moelijk om te kiezen en zeker te weten wat je wil!!

maar wat ook zeker waar is: zorg ervoor dat je dit keer voor 100% achter je keuze staat. kijk eens een vwo boek biologie in...

bekijk waar de inhoud van geneeskunde nu eigenlijk echt over gaat.

zorg dat je op de hoogte bent, van wat je precies te wachten staat.

vraag een meeloopdag met een eerstejaars student geneeskunde aan en vraag veel!!

je kunt iig verwachten dat er ook minder leuke kanten aan de studie zitten (die zijn overal) maar dat je die toch zal moeten overbruggen... je hebt heel veel zelfdiscipline nodig en het er ook voor over hebben om zo'n hele lange studie fulltime te gaan doen. je bent er heel veel tijd mee kwijt en je vrije tijd zal zeker heel erg veel minder worden...

het is wel een keus die je voor minstens 6 (en waarschijnlijk 10 of 12) jaar maakt!

dan is het ook nog zo dat ALS je eindelijk co-schappen mag gaan lopen, je ongeveer 80 uur per week moet werken. ook 's nachts. in je latere werk als arts moet je altijd paraat kunnen staan. als je arts bent, ben je dat eigenlijk 24u per dag en 7 dagen per week. Om nog maar te zwijgen over al het leed wat je dagelijks meemaakt. veel mensen kan je niet helpen en zullen voor je neus sterven en al die verantwoordleijkheid die op je schouders rust... mensen die boos op je zullen worden omdat je hun geliefde niet hebt kunnen helpen...

het is niet niks!!

Veel succes met je keuze! en laat een droom nooit voorbijgaan. ga ervoor als je het ECHT wilt en dan zal het je ook zeker lukken. en laat je niet wijsmaken dat je te oud bent, want je bent nog heel jong en er zijn zat mensen die later aan een studie beginnen!! je kan straks nog minstens 40 jaar werken dus die paar jaartjes extra maakt geen *piep* uit!

Reageer