Springen naar inhoud

Verzekeringspremie berekenen.

• Log in om te kunnen reageren

appie

appie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 20:00

Hallo,

Ik ben heel erg benieuwd hoe men precies berekend hoe hoog de premie voor mensen moet zijn. Mijn wiskunde leraar zegt dat dit wat ingewikkelder is dan het lijkt. Kheb veel gegoogled maar kan geen bevredigend antwoord vinden. Zit er hier toevallig iemand hoe dat in zijn werk gaat???

Of een goede site waar het nauwkeurig uitgelegd wordt, het liefst door een wisundig persoon.

MvG

APPIE

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2006 - 20:24

Heel basaal gezegd:
De kans op een gebeurtenis * de kosten van die gebeurtenis = de premie.
Ofwel:
P * k = E (en nu noem ik de premie voor wellicht duidelijk redenen E, wellicht ook onduidelijk)

Een eenvoudig praktijk voorbeeldje:
Ik sluit een reisverzekering af voor een tweeweekse reis India. In de statistiek van de verzekeraar staat dat ik dan een kans van 1,2% heb om helemaal gestripped te worden (ik noem maar wat). En gemiddeld wordt een vakantieganger in India berooid van 1400 euro, 1 vliegticket en 1 paspoort. Totale Kosten: 1700 euro.
Dus de premie bedraagt dan: 1700 * 0,012 = 20,40

Een ingewikkeld praktijk voorbeeldje:
Ik sluit een levensverzekering af voor mijn twintigste tot mijn zestigste jaar. Bij overlijden keert de verzekeraar 20.000 euro uit aan mijn nabestaanden.
Nu is eenvoudig gezegd de kans dat ik de pijp aan maarten geef zo'n 15%(ik doe maar een gooi). Dus de totale premie zou 3 mille moeten bedragen, zo'n 6,25 euro per maand tot mijn vijfenzestigste.
Echter, de kans dat ik sterf vůůr de leeftijd van 40 is veel kleiner dan die dat ik sterf nŠ de veertig. Dus het is verstandig de premie niet constant te houden maar toe te laten nemen naarmate ik ouder word.

Feitelijk is de kans dat ik een bepaalde leeftijd bereik als volgt: (met P(x) is de kans dat ik sterf als ik x jaar oud ben en p(y) de kans dat ik leef op mijn y-de verjaardag)
P(y)=1-P(20)*1-P(21)*1-P(22)*....1-P(x)

Je ziet dat er al snel dingen als statistische verdeligen, integralen en ander wiskundig gespuis tevoorschijn komen. Maar de basis blijft altijd hetzelfde: premie=kans*kosten

Merk ook op dat bij een verzekeringsmaatschappij hťťl veel geld is (ik heb het over de collectieven uiteraard), veel zoals in 300 miljard euro. En dat wordt natuurlijk gebruikt om te investeren/beleggen, daarmee wordt weer meer geld verdiend waardoor je premie daalt.

appie

appie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 10:11

Hallo,

Hartelijk bedankt. Goede en duidelijke uitleg :roll:

MvG

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures