Springen naar inhoud

blikpletter

• Log in om te kunnen reageren

mr_huup

mr_huup

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 12:06

Ik moet een blikpletter maken waarmee frisdrankblikjes geplet kunnen worden.
De blikjes moeten geplet worden met een luchtcilinder die maar 750N levert en een uitslag van 100mm heeft. Het blikje moet op zijn zijkant geplet worden. Het blikje is normaal 66 mm en moet 60 mm geplet worden. Hierbij is een kracht van 2000N nodig. Kan iemand me helpen hoe ik deze kracht van 750N naar 2000N zou kunnen vergroten.
Met een hefboom had ik al maar dat wordt me iets te groot

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 12:18

De blikjes moeten geplet worden met een luchtcilinder die maar 750N levert en een uitslag van 100mm heeft. Het blikje moet op zijn zijkant geplet worden. Het blikje is normaal 66 mm en moet 60 mm geplet worden.

Ik zou een aanpassing doen aan de pletter zelf als je het blikje aan de zijkant moet pletten. Zou ik de pletter uitvoeren met een kleine punt. Deze zal een "voor" deformatie doen waarbij de boven en onderkant van het blikje "naar" binnen worden gedrukt. Beetje vergelijkbaar als je in een blikje knijpt. Waardoor de benodigde kracht benodigd voor het pletten van het blikje wordt verkleind.

Mooiste zal zijn middels een 2 onafhankelijke pletters. 1 om een deuk in de zijkant (midden) te drukken (kost weinig perskracht) en 1 om de gebogen uiteinden te pletten.

mr_huup

mr_huup

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 12:35

Ja hier had ik ook al over nagedacht maar ik heb maar 1 cilinder ter beschikking

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 12:54

Ja hier had ik ook al over nagedacht maar ik heb maar 1 cilinder ter beschikking

Kan je nog iets doen met afsluiters / ontluchters?. Als je eerst druk zet om het blikje "voor" te deformeren middels een reduceer (kleine kracht) sluit kraantje / ontluchten . En middels een 2de slang (t-stuk op de cilinder) door het openen van afsluiter / kraantje naar 2de pletter volle perskracht?.

Oliebaron

Oliebaron

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2006 - 23:03

Ek=1/2 m v^2 of te wel "gang is alles" Grote slangen, grote luchtbuffer, groot schakelventiel en de cilinder even de kans geven om op snelheid te komen, en dat kan 100mm slag en 60mm te gaan dus 40 mm om op te schakelen. Mischien wat massa toevoegen, maar bovenal gang is alles, dit is kwadratisch zo belangrijk voor de inpackt op je blikje.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2006 - 01:12

Mag ik even je bezwaar tegen te grote hefbomen vergeten? Volgens mij hoeft dat niet groot te zijn
Ik heb een principe tekeningetje gemaakt met een hefboom van 100 mm lang die links rond een vast punt kan draaien Uiterst rechts grijpt je drukcylinder aan die met een kracht van 750 N een slag heeft van 100mm.
Op 37,5 mm vanaf het vaste draaipunt heb je dan een verplaatsing van 37,5 mm maar wel een kracht van 750*8/3 = 2000N.
Als ik het blikje onder het linker perspunt leg en het een eerste keer samendruk dan zal zijn diameter reeds verminderd zijn tot 66 Ė 37,5 = 28,5 mm
Drukcylinder en perscylinder terug in ruststand en op het gedeeltelijk vernielde blikje leg ik een stalen blokje van ten minste 22,5 mm dik (en ten hoogste 37,5 mm).
Na een tweede keer (verder) samendrukken zal het blikje nog 6mm hoog zijn.
Ik hoop dat je door het tekeningetje aan te klikken een groter en beter leesbaar exemplaar krijgt. Op mijn PC lukt dat in elk geval

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures