SMS spam door de overheid

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

SMS spam door de overheid

Zoeken naar getuigen in van moord op Seveke, oproepen om te stemmen, de overheid is druk bezig de mobiele telefoons te gebruiken voor huin doeleinden. Nu kun je natuurlijk overwegen dat het gaat om zaken waarbij het algemeen belang gediend wordt, maar zitten wij hier wel op te wachten? Ik eerlijk gezegd niet. Ik maak zelf wel uit of ik stem. Ik maak zelf wel uit of ik wil getuigen. Daar heb ik de overheid niet voor nodig.

Bovendien vraag ik me af wie de grens trekt, en waar. Wat nu als een politieke partij gebaat is bij een hoge opkomst van een bepaalde groep mensen. Wat nu als zij alleen hun doelgroep een SMS sturen om toch vooral te stemmen? Dat is dan toch je reinste fraude?

Als laatste vraag ik me nog af of het sturen van zulke SMS-jes niet in strijd is met de spamwet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS spam door de overheid

Als laatste vraag ik me nog af of het sturen van zulke SMS-jes niet in strijd is met de spamwet.
Of je die SMS golf nou wel of niet moet goedvinden, daar heb ik geen uitgesproken mening over.

Maar ik denk niet dat het spam is. Bij die SMS berichten weet je nl. waar ze vandaan komen, en als je er niet van gediend bent kun je dat aan de afzender kenbaar maken.

Bij spam doet de afzender zijn uiterste best om zijn identiteit verborgen te houden. Je kunt er dus niet naar toe om voor straf zijn ruiten in te gooien.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: SMS spam door de overheid

Ger schreef:Als laatste vraag ik me nog af of het sturen van zulke SMS-jes niet in strijd is met de spamwet.
Of je die SMS golf nou wel of niet moet goedvinden, daar heb ik geen uitgesproken mening over.

Maar ik denk niet dat het spam is. Bij die SMS berichten weet je nl. waar ze vandaan komen, en als je er niet van gediend bent kun je dat aan de afzender kenbaar maken.

Bij spam doet de afzender zijn uiterste best om zijn identiteit verborgen te houden. Je kunt er dus niet naar toe om voor straf zijn ruiten in te gooien.
Ben ik met je eens. Maar wat ik me wel afvroeg is: hoe komen zij zo makkelijk aan de telefoongegevens? Je zou haast zeggen dat Nederland alvast een voorschot op de 'wet plicht gegevens bewaren' (of hoe dat onding ook heet) heeft genomen..

Ik ben het dan ook eens met Ger, die stelt dat - wanneer hij wil getuigen - hij dat zelf ook wel kan bepalen.

Ik weet niet of dit verboden is bij de wet, maar ik vind het in ieder geval een onjuist gebruik van de techniek. Maar goed, dit is slechts een van de zaken die mij erg tegenstaan in het onderzoek naar de moord op Sevèke.. Het lijkt er haast op dat de politie de dader niet kan en wil vinden. Maar Louistje was dan ook een verfijnde tegenstander van misstanden bij de politie, de lokale overheid EN! de AIVD.. Dus ik zou het wat meer in die richting zoeken.

Ik vind dus dat dit niet moet kunnen, omdat het onnodig is en bovendien de grote onmacht van de autoriteiten aangeeft. En een overheid die geen vertrouwen uitstraalt, zal dit ook nooit krijgen van de burger..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: SMS spam door de overheid

PNCO schreef: 

Ik vind dus dat dit niet moet kunnen, omdat het onnodig is en bovendien de grote onmacht van de autoriteiten aangeeft. En een overheid die geen vertrouwen uitstraalt, zal dit ook nooit krijgen van de burger..
En dat blijkt wel uit de resultaten! zip
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: SMS spam door de overheid

Je kan bij KPN of TPG telefoonnummers op adressen kopen voor direct marketing doeleinden (DM Data of DM Shop was de naam van deze afdeling toen het nog PTT was). Hierbij is het mogelijk om bijvoorbeeld te vragen om de gegevens van iedereen tussen de 18 en 19 jaar die op bepaalde postcodes wonen. Andere telecom bedrijven zullen ongetwijfeld soortgelijke DM diensten aanbieden....

TPG Post Direct Mail: Op Zoek naar Nieuwe Klanten ?

http://www.tpgpost.nl/business/direct_mail...rvice/index.jsp

College Bescherming Persoonsgegevens: KPN informeert abonnees met geheim nummer onvoldoende over direct marketing

http://www.cbpweb.nl/documenten/rap_2003_o...ue&theme=purple

Heerlijke diensten voor georganiseerde criminaliteit overigens - Je kan bijvoorbeeld zo vragen om de adressen van alleenstaande vrouwen boven de 70 die wonen in postcodes waar alleen huizen boven 2 miljoen euro staan.

Zouden er al inbrekers aan marktonderzoek doen ?
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: SMS spam door de overheid

Is dat niet in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: SMS spam door de overheid

Is dat niet in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens?
Bestaat die dan nog wel?
Google geheimen  

Google is wereldwijd de populairste zoekmachine. Het begon als idealistische uitvinding van twee briljante studenten. Maar hoe idealistisch is Google nog? In 2004 ging het naar de beurs en inmiddels is Google al meer waard dan Time Warner. Maar de hoge winstverwachtingen moeten worden waargemaakt. De vraag is of en hoe Google de privacygevoelige databestanden daarvoor gaat gebruiken. ZEMBLA onderwerpt de zoekgigant aan een kritische blik en belicht de commerciële keerzijde van het succes.  

ZEMBLA kreeg de eerste presentatie van de nieuwste toepassing van Google waarmee overheden, bedrijven en ziekenhuizen makkelijker in privacygevoelige informatie kunnen zoeken. Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) ziet echter grote problemen als gevolg van al deze nieuwe Google-toepassingen. De privacywaakhond maakt zich zorgen over het op straat komen van persoonlijke gegevens van mensen.  

Uitzending Zembla (Hoge Kwaliteit)  

http://nl.sitestat.com/klo/vara/s?vara.tv....b.20060330.asf]  

Uitzending Zembla (Lage Kwaliteit)  http://nl.sitestat.com/klo/vara/s?vara. ... ut&ns_url=[http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... 060330.asf]
Gaat onze privacy zowiezo niet naar de kl#t$ ?

Interessant artikel over de uitbreiding van de bevoegdheden van de AIVD :

Wijziging Wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Buro Jansen & Janssen

15 maart 2006

http://www.burojansen.nl/nieuwsbrief_item....m.php?id=20#113
4. betekenis  

De AIVD kan met de bevoegdheden uit dit wetsvoorstel veel meer gegevens gaan verzamelen.  

Zolang het gaat om mensen die een gevaar vormen voor de nationale veiligheid zit er duidelijk een bepaalde logica achter: de dienst wil niet afhankelijk zijn van de vrijwillige medewerking van derden. In het geval van bestuursorganen lijkt er tot op heden echter geen probleem te zijn. Daar waar nodig zijn er duidelijke convenanten afgesloten, een wettelijke plicht lijkt hier overbodig.  

Zodra het gaat om mensen die geen gevaar vormen voor de nationale veiligheid levert de uitbreiding die dit wetsvoorstel beoogd wel degelijk bepaalde risico’s op. De bestanden zullen op verschillende manieren doorzocht kunnen worden.  

De belangrijkste inzet zal gericht zijn op het doorzoeken van de bestanden aan de hand van profielen. Vanuit de NCTB wordt onderzocht (o.a. door bezoeken aan de VS) welke profielen van toepassing zijn. Het grote probleem hierbij is natuurlijk dat binnen dergelijke profielen grote groepen mensen vallen die niet aan terrorisme te relateren zijn. Er wordt veel data verzameld over niet staatsgevaarlijke personen, waarbij het risico bestaat dat die data uiteindelijk een eigen leven gaan leiden. Ook levert het handmatig uitzoeken van de resultaten bergen werk op waarvan het resultaat vrijwel niks oplevert. Een blik op de resultaten van Rasterfahdung projecten in Duitsland laat zien dat deze sleepnetmethode niet werkt, terwijl een grote groep toch ‘verdacht’ wordt gemaakt.  

Ook kan er worden kan gekeken worden naar afwijkingen in de data. Wijken bepaalde gebeurtenissen af van het gemiddelde/ het normale en wat betekend dat? Is er bevoorbeeld een plotselinge peiek in geldopnames? Reist een bepaalde bevolkingsgroep plotseling anders dan normaal?  

Het onderzoek naar data stream mining staat wereldwijd nog in de kinderschoenen, dus blijft het voorlopig de vraag of de AIVD wel de kennis in huis heeft hiermee aan de slag te gaan.

Gelaatsscans alle Nederlanders in databank  

Uitgegeven: 24 februari 2006 08:12  

http://www.nu.nl/news/681946/10/Gelaatssca...n_databank.html  

AMSTERDAM - Een databank met gelaatsscans en vingerafdrukken van alle Nederlanders wordt momenteel ontwikkeld door het ministerie van Binnenlandse Zaken.  

Het ministerie passeert daarmee het parlement. Een wetsvoorstel over de databank is nog niet goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.  

De Europese Commissie wil dat lidstaten voor 28 augustus een nieuw paspoort met chip, met daarop een digitale pasfoto, hebben ingevoerd. Daarom zou het ministerie snel een databank willen aanleggen.  

Hoogleraar Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt in de krant dat door de opslag van de gegevens de privacy wordt geschonden. "Vroeger was je eerst verdacht en werd daarna pas je privacy geschonden. Straks wordt ieders privacy geschonden, om pas daarna naar verdachten te gaan zoeken."
Dit beangstigd mij ook , implantatie van Chips, staat nu nog in de kinderschoenen maar.......
Implantatie computerchips in werknemers  

CINCINNATI - Een Amerikaans bedrijf dat beveiligingsapparatuur verkoopt heeft computerchips geïmplanteerd bij zijn werknemers. De chips, ongeveer zo groot als een rijstkorrel, verschaffen de werknemers toegang tot de kluizen van het bedrijf. Het initiatief is naar verluidt de eerste van zijn soort in de Verenigde Staten, zo liet het bedrijf, CityWatcher.com, maandag weten.  

Directeur Sean Darks, die zelf een chip in zijn lichaam heeft zitten, zei dat de zogenoemde Radio Frequentie Identificatie Chips (RFIDs) niet gebruikt kunnen worden om de gangen van zijn werknemers na te gaan. "Het is een passieve chip. Er wordt geen signaal uitgezonden. De chip is net als een sleutelkaart." Zijn werknemers zijn niet verplicht een chip te laten implanteren.  

Bron: telegraaf
Zij weten ALLES van u  

Door OLOF VAN JOOLEN en KEES WESSELS  

http://www.ad.nl/binnenland/article121210.ece  

ROTTERDAM - Elke burger kan politie en justitie achter zich aan krijgen zonder iets te hebben misdaan.  

Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.  

Doordat opsporingsinstanties verbanden tussen deze onschuldige informatie mogen leggen, kan iemand plotseling worden aangemerkt als verdachte.  

Het wetsvoorstel van minister Donner (Jusititie) dat dit mogelijk maakt, ligt bij de Tweede Kamer. Politie en justitie zouden nog meer bevoegdheden krijgen om iedereen in de gaten te houden.  

Sinds 1 januari moeten bedrijven en instellingen zoals bibliotheken, winkels en internetaanbieders alle gegevens over hun klanten, ook al worden deze nergens van verdacht, doorgeven aan de politie. Deze gegevens kunnen straks in een dossier worden gestopt en aan elkaar worden gekoppeld.
Geleende boeken? Justitie leest mee  

Door Floor Ligtvoet en Jacqueline Steenwijk
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,1...chiefID=3017196

Dit is nog maar een kleine verzameling van maatregelingen die onze privacy minimaliseren tot 0

Zoek zelf verder en merk dat langzaam maar zeker onze privacy totaal verdwijnt.

En vallen we op dan kunnen we opeens verdwenen zijn en geen haan die daar naar kraait.

Merk op;

Dit alles is in een stroomversnelling gekomen na 9/11 en de oorlog tegen het terrorisme

Edit;

ik vond nog een leuk(ahum) lijstje van maatregelen die direct of indirect onze privacy beinvloed.
· indentificatieplicht, de plicht tot het dragen van een door de staat uitgegeven idbewijs of ander gelijkwaardig document, wat tegen betaling verkrijgbaar is.  

· registratieplicht voor banken, het laten vastleggen van je indentiteit bij je bank door middel van een kopie van het eerder genoemde idbewijs in te leveren.  

· het niet meer naar bepaalde landen of locaties kunnen reizen zonder het tonen van alweer het eerder genoemde idbewijs, in sommige gevallen is ook nog een extra biometrisch idbewijs nodig.  

· het niet meer kunnen verkrijgen of beschikken over van vele dingen, zoals toegang krijgen tot internet zonder rekeningnummer, sofinummer, idbewijs enzovoorts.  

· preventief fouilleren, het zonder reden of aanklacht iemand kunnen verplichten tot volledige medewerking aan fouilleren.  

· camerasurveillance, het plaatsen van camera's op vele plaatsen, vaak in steden en uitgaansgebieden met als doel het bevorderen van de veiligheid, sommige van deze beschikken over gezichtsherkenning.  

· electronische detectiesystemen, op steeds meer plaatsen komen wapendetectoren en vergelijkbare system die, alweer, de indentiteit controleren.  

· terreuralarm, een systeem van drie kleuren om de staat van dreiging aan te geven in geval van (dreiging van) terreur.  

· soft-targets, het in kaart brengen van doelen voor eventuele aanslagen en die als zodanig aanmerken.  

· het volgen en controleren van potentiële terroristen, en eventueel verstoren van hun activiteiten.  

· bewijs aangeleverd door AIVD moet geaccepteerd worden als bewijs in strafzaken, ook als de afkomst en de manier waarop het bewijs verkregen is onbekent is, in bepaalde gevallen mag zelfs de wet aangepast worden om dit mogelijk te maken.  

· Het willen oprichten, door o.a. Nederland, van een europese veiligheidsdienst.  

· blokkeren van verdachte geldstromen, die eventueel met terrorrisme te maken hebben.  

· Voorheen criminele zaken als illegaal vuurwerk worden nu onder terrorisme gerekent, net als bezit van vuurwapen en explosieven.  

· Het willen opzetten van een nationaal dataregister met DNA van alle ooit veroordeelde personen in nederland.  

· Internetbewaarplicht, het verplicht minimaal 6 maanden en maximaal 2 jaar bewaren van internet- en ook telefoongegevens.  

· Wetten die huiszoekingbevellen of veroordeling overbodig maken om iemand op te kunnen pakken of op te sluiten.
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: SMS spam door de overheid

En dan durven mensen ook nog te beweren dat dit allemaal goed voor onze veiligheid is..

Ik roep het al een tijd: we moeten zo langzamerhand ons eens gaan afvragen of we dit alles wel willen (redelijk retorisch als je het mij vraagt) en ons vooral eens gaan afvragen wat we hier tegen gaan doen.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik besef dat het idee dat een regering wetten aan haar burgers oplegt, volledig de plank misslaat als we het bijvoorbeeld over vrijheid hebben. We leven in een wereld die gecreëerd/gestuurd wordt van bovenaf. Wat is onze individuele input nog? We zijn haast als slaven, aangezien we allemaal willen (lees: moeten) werken om ons inkomen te halen. Dus 5 dagen (of 6) in de week voor de baas je helemaal kapot werken. Dat dit werk leuk kan zijn, doet verder niets af aan het feit dat jij voor iemand werkt en dat diegene er dik van profiteert. Jij mag het met je loontje doen; de echte winsten worden aan de top gemaakt.

Vrijheid is voor mij de mogelijkheid tot kiezen. En dan heb ik het niet over het symbolische stemmen eens in de 4 jaar. Dan heb ik het over de vrijheid van het kiezen van mijn toekomst; dus ook of ik wil werken voor (en in) de maatschappij.. Dat die keuze er niet is en dat er mensen zijn die stelselmatig gedupeerd worden in de wereld, baart mij ernstig zorgen. Zeker als ik daarbij alle bovenstaande veranderingen op het gebied van veiligheid in de lijst van Jap er bij pak. Mensen wordt wakker! De overheid is er niet voor de burger. Daar de overheid zoveel macht heeft, is het slechts nog aannemelijk dat de overheden meer macht willen. Wie er dan nog boven de overheden staan, laat ik even buiten beschouwing. Maar ik denk wel dat er nog een groep machthebbers boven de overheden staan.

Bedrijven als AMEC, Fluor, Shell, Exxon, Bauer hebben een positie vergelijkbaar met een monopolie van enkele partijen; deze zijn vertegenwoordigd in sectoren als de farmaceutische industrie (uw 'medicijnen' die niet/slechts tijdelijk werken), de wapenindustrie (oorlog tegen terrorisme zorgt voor werkgelegenheid in deze sector) en de olieindustrie (geld = macht).

Dat er private banken zijn als de Federal Reserve in Amerika, die geld mogen drukken, is ook iets waar steeds meer mensen (terecht) vraagtekens bij zetten. (zie ook dit topic).

De zaken apart bekijkend doet verder geen belletjes rinkelen. Pas als wij het als 1 geheel systeem zien, kunnen we de slinkse en zeer efficiënte manipulatie van een gehele wereldbevolking zien. En het 'leuke' is, dat we er met zijn allen intrappen.

Noem het complotdenken, noem het doemdenken.. ik voor mijzelf noem het de feiten combineren. Ik kan nu een hele rits quotes van bekende mensen op gaan noemen, maar ik volsta door te wijzen op het zeer intrigerende boek van George Orwell.. 1984: Big Brother Is Watching You.. en durf het nu nog maar eens te stellen dat dit onzin is.. RFID-chips implementeren bij mensen, alsof het dieren zijn.. en dan ook nog beweren dat ze enkel passief gebruikt zullen worden. Zie dan maar even deze text:
RFID  

Radio Frequency Identification  

RFID is more than a simple successor of the existing BAR Code technology. RFID chips can store much more data, so there are much more possible implementations. RFID can be used to identify goods as well as animals and persons. With RFID you can easily implement location based services.

A RFID system always consists of Read-/Write Units and Transponders. Data is transmitted by radio waves. There are two different groups of transponders, also known as “tags”:

1. Passive tags

These tags take energy out of the electromagnetic field of the readers antenna. It uses this energy to send its stored data to the reader. For further use the reader sends the data to the backend software.

2. Active tags

Active tags have their own battery. So the scope is much bigger. TFID tags can be repeatedly rewritten. Reading and writing  process runs contactless and can be done through not isolating materials.
bron

The mark of the beast :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Reageer