[Etymologie] Etymologie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

[Etymologie] Etymologie

Waar komt het woord etymologie vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Etymologie] Etymologie

Uit het Grieks, vanzelfsprekend: ήτυμος (étymos, woord) en λόγος (lógos, kennis).
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 717

Re: [Etymologie] Etymologie

Grieks etymos betekent 'waar, echt'. Etymologie wil dus de wezenlijke betekenis van woorden achterhalen.

Ethymologisch woordenboek van Van Dale;

ethymologie is het zelfstandig naamwoord van etumos (werkelijk waar) + logos (woord verhandeling)

Wat Joel precies wil is me niet helemaal duidelijk... Apocalyps? Mijn opmerking van toen was/is van meer filosofische aard.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Etymologie] Etymologie

Dat klopt dus, en wat ik geschreven had dat etymos "woord" betekende is fout.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: [Etymologie] Etymologie

:shock: help

weet er iemand een goede site over de etymologie van steden zoals bV : hoevenen; stabroek )

in belgie eh

Plzzzz ik heb het dringend nodig

:?:

stuur me dan een mailtje ;)

alvast bedankt :?:

Berichten: 1

Re: [Etymologie] Etymologie

hey iedereen

hier heeft er iemand dringens hulp nodig ...

kan iemand me zegge wat de etymologie van 't woord 'winter' is????

als je 't weet st me dan aub een mail zo vlug mogelijk!!!

(ps : schuld van leerkracht die heeft ons die domme taak gegeve :roll: )

alle mercikes al e:)

doeidoeii

xxxx[/b]

Berichten: 991

Re: [Etymologie] Etymologie

susje

bij google helemaal bovenaan :roll:

bron mag je zelf zoeken

Voor de etymologie van winter (Ndl., D., E.) tast men in het duister. Het woord kan aansluiten bij de stam waarvan ook water komt, met het Latijnse unda (golf), of bij, maar minder waarschijnlijk, het Ierse find (wit). Dan kan winter beschouwd worden als het waterige of sneeuwige seizoen.

Reageer