Springen naar inhoud

snel stijgende vleugel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jarneke

    Jarneke


  • >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 09:58

Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over vliegtuigvleugels. Ik zou willen weten hoe een vleugel eruit moet zien als deze bij een zo laag mogelijke snelheid zo steil mogelijk moet stijgen. Ik heb me al kapotgezocht, maar kan er werkelijk zeer weinig over vinden op internet.
Kan iemand me helpen???

Greetz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 30 maart 2006 - 10:02

Ik denk dat dit je wel op weg helpt: http://nl.wikipedia....en_vliegtuig.3F
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#3

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 10:46

Afhankelijk van de toepassing (hoeveel gewicht wil je mee torssen, wat voor aandrijving heb je tot je beschikking) zou ik denken aan een zo groot mogelijkke vleugelslankheid. Kijk naar een zweefvliegtuig, deze opereert veel bij lage snelheden en heeft een lange dunne vleugel (lage geÔnduseerde weerstand)

#4

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 15:18

Ik dacht dat de vleugels van een zweefvliegtuig juist niet te slank mochten zijn om een zo groot mogelijke down-wash te bekomen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

#5

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 16:40

Om de maximale klimhoek te krijgen moet Cl/Cd of L/D maximaal zijn, dit is dus eigenlijk het glijgetal. Om dit te krijgen moet je een profiel kiezen met een zo hoog mogelijk Cl/Cd karakterestiek.

Kijk je naar de formule voor de weerstandscoefficient tov. de lift:

Cd=Cd0+Cl^2/(Pi*e*AR) dan zie je dat je de weerstand tov de lift kan verlagen door AR of e te vergroten. e is de oswald factor, welke een maat is voor hoe goed de vleugel een optimale (elliptische) liftdistributie heeft, max waarde is 1. AR is de aspect ratio, ofwel de vleugel slankheid, het is dus verstandig om een zo groot mogelijke vleugelslankheid te kiezen.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 17:04

Een hogere vleugelslankheid geeft een zelfde liftcoŽfficiŽnt bij een kleinere invalshoek.

Bij een vliegtuig dat langzaam bij een voldoende hoog liftcoŽfficiŽnt moet kunnen vliegen (zoals een zweefvliegtuig) wil je dus een zo slank mogelijke vleugel om zo min mogelijk extra weerstand door geÔnduceerde neerstroming te hebben.

Als je het polairdiagram van verschillende vleugels bekijkt zul je dan ook zien dat deze het steilst omhoog loopt voor de slankste vleugel (overige kenmerken constant gelaten).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures