snel stijgende vleugel
-
- Berichten: 29
snel stijgende vleugel
Hoi,
Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over vliegtuigvleugels. Ik zou willen weten hoe een vleugel eruit moet zien als deze bij een zo laag mogelijke snelheid zo steil mogelijk moet stijgen. Ik heb me al kapotgezocht, maar kan er werkelijk zeer weinig over vinden op internet.
Kan iemand me helpen???
Greetz
Ik ben al een tijdje op zoek naar informatie over vliegtuigvleugels. Ik zou willen weten hoe een vleugel eruit moet zien als deze bij een zo laag mogelijke snelheid zo steil mogelijk moet stijgen. Ik heb me al kapotgezocht, maar kan er werkelijk zeer weinig over vinden op internet.
Kan iemand me helpen???
Greetz
- Berichten: 17.659
Re: snel stijgende vleugel
Ik denk dat dit je wel op weg helpt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuig#Hoe...en_vliegtuig.3F
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
- Berichten: 1.450
Re: snel stijgende vleugel
Afhankelijk van de toepassing (hoeveel gewicht wil je mee torssen, wat voor aandrijving heb je tot je beschikking) zou ik denken aan een zo groot mogelijkke vleugelslankheid. Kijk naar een zweefvliegtuig, deze opereert veel bij lage snelheden en heeft een lange dunne vleugel (lage geïnduseerde weerstand)
- Berichten: 306
Re: snel stijgende vleugel
Ik dacht dat de vleugels van een zweefvliegtuig juist niet te slank mochten zijn om een zo groot mogelijke down-wash te bekomen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
- Berichten: 89
Re: snel stijgende vleugel
Om de maximale klimhoek te krijgen moet Cl/Cd of L/D maximaal zijn, dit is dus eigenlijk het glijgetal. Om dit te krijgen moet je een profiel kiezen met een zo hoog mogelijk Cl/Cd karakterestiek.
Kijk je naar de formule voor de weerstandscoefficient tov. de lift:
Cd=Cd0+Cl^2/(Pi*e*AR) dan zie je dat je de weerstand tov de lift kan verlagen door AR of e te vergroten. e is de oswald factor, welke een maat is voor hoe goed de vleugel een optimale (elliptische) liftdistributie heeft, max waarde is 1. AR is de aspect ratio, ofwel de vleugel slankheid, het is dus verstandig om een zo groot mogelijke vleugelslankheid te kiezen.
Kijk je naar de formule voor de weerstandscoefficient tov. de lift:
Cd=Cd0+Cl^2/(Pi*e*AR) dan zie je dat je de weerstand tov de lift kan verlagen door AR of e te vergroten. e is de oswald factor, welke een maat is voor hoe goed de vleugel een optimale (elliptische) liftdistributie heeft, max waarde is 1. AR is de aspect ratio, ofwel de vleugel slankheid, het is dus verstandig om een zo groot mogelijke vleugelslankheid te kiezen.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a
- Berichten: 1.450
Re: snel stijgende vleugel
Een hogere vleugelslankheid geeft een zelfde liftcoëfficiënt bij een kleinere invalshoek.
Bij een vliegtuig dat langzaam bij een voldoende hoog liftcoëfficiënt moet kunnen vliegen (zoals een zweefvliegtuig) wil je dus een zo slank mogelijke vleugel om zo min mogelijk extra weerstand door geïnduceerde neerstroming te hebben.
Als je het polairdiagram van verschillende vleugels bekijkt zul je dan ook zien dat deze het steilst omhoog loopt voor de slankste vleugel (overige kenmerken constant gelaten).
Bij een vliegtuig dat langzaam bij een voldoende hoog liftcoëfficiënt moet kunnen vliegen (zoals een zweefvliegtuig) wil je dus een zo slank mogelijke vleugel om zo min mogelijk extra weerstand door geïnduceerde neerstroming te hebben.
Als je het polairdiagram van verschillende vleugels bekijkt zul je dan ook zien dat deze het steilst omhoog loopt voor de slankste vleugel (overige kenmerken constant gelaten).