Priemgetallen en perfecte getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

Priemgetallen en perfecte getallen

Is het mogelijk om een formule te vinden, die alle priemgetallen met elkaar verenigd? Is dit anders misschien mogelijk voor perfecte getallen of dubbelperfecte getallen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Wat bedoel je met 'verenigen'? Er zijn oneindig veel priemgetallen he!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 338

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Wat bedoel je met 'verenigen'? Er zijn oneindig veel priemgetallen he!


Ik bedoel of er één formule bestaat, waarbij elke functiewaarde een priemgetal opleverd, zó dat elk priemgetal aan bod komt, dus een functie met een oneindig domein en bereik.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Ik bedoel of er één formule bestaat, waarbij elke functiewaarde een priemgetal opleverd, zó dat elk priemgetal aan bod komt, dus een functie met een oneindig domein en bereik.
Ah zo...

Ligt eraan wat je nog onder "formule" verstaat. Er is wel een algoritme, maar een formule in strikte wiskundige zin niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 338

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Mafkees schreef:Ik bedoel of er één formule bestaat, waarbij elke functiewaarde een priemgetal opleverd, zó dat elk priemgetal aan bod komt, dus een functie met een oneindig domein en bereik.
Ah zo...

Ligt eraan wat je nog onder "formule" verstaat. Er is wel een algoritme, maar een formule in strikte wiskundige zin niet.


Hoe ziet dat algoritme eruit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Er is wel degelijk een polynoom die alle priemgetallen genereert:

http://mathworld.wolfram.com/PrimeDiophant...eEquations.html

Echter, dit polynoom heeft 26 variabelen en is practisch ontoepasbaar... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Hoe ziet dat algoritme eruit dan?
P(1) doet { return 2 }

en P(n) voor n>1 doet { x = P(n-1)+1; while IsNietPriem(x) { x = x+1 }; return x }

En IsNietPriem(x) is gewoon een priemtest: { for y = 2..wortel(x) { if x MOD y = 0 { return true } }; return false }
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 338

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

suyver schreef:Er is wel degelijk een polynoom die alle priemgetallen genereert:

http://mathworld.wolfram.com/PrimeDiophant...eEquations.html

Echter, dit polynoom heeft 26 variabelen en is practisch ontoepasbaar... ;)
Hoe zijn ze hier nou weer aan gekomen? ;) :shock: ;)

Zit er dan toch een bepaalde logica in priemgetallen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Mafkees schreef:Hoe zijn ze hier nou weer aan gekomen?   ;)   :shock:   ;)

Zit er dan toch een bepaalde logica in priemgetallen?
Ik denk dat dit soort getaltheorie te diep is en te vol met formule's zit, om nog in woorden uit te kunnen leggen (in ieder geval kan ik het niet).

Doordat mathematen veel priemgetallen bestuderen, kunnen ze dit soort uitspraken doen. Als je echt wil begrijpen waar het vandaan komt, dan zal je wiskunde moeten gaan studeren...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 338

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

suyver schreef:
Mafkees schreef:
Hoe zijn ze hier nou weer aan gekomen?   ;)   :shock:   ;)

Zit er dan toch een bepaalde logica in priemgetallen?
Ik denk dat dit soort getaltheorie te diep is en te vol met formule's zit, om nog in woorden uit te kunnen leggen (in ieder geval kan ik het niet).

Doordat mathematen veel priemgetallen bestuderen, kunnen ze dit soort uitspraken doen. Als je echt wil begrijpen waar het vandaan komt, dan zal je wiskunde moeten gaan studeren...
Ok, nevermind. ;)

Re: Priemgetallen en perfecte getallen

Mafkees schreef:Ik bedoel of er één formule bestaat, waarbij elke functiewaarde een priemgetal opleverd, zó dat elk priemgetal aan bod komt, dus een functie met een oneindig domein en bereik.
Ah zo...

Ligt eraan wat je nog onder "formule" verstaat. Er is wel een algoritme, maar een formule in strikte wiskundige zin niet.


in wiskundige zin kun je toch een aftelbare functie van bv N of Z naar de verzameling van priemgetallen definiëren

Reageer