Springen naar inhoud

Vakbonden dreigen met beslaglegging op Smarts


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 30 maart 2006 - 13:48

http://www.nu.nl/new..._op_Smarts.html
FNV bondgenoten wil dat de Smart fourfour in productie blijft totdat er een ander model geproduceerd gaat worden. Gaat DaimlerChrysler hiermee niet akkoord, dan zal FNV bondgenoten de werknemers de smarts die van de band af rollen in beslag laten nemen.

Kan/mag dat? Het recht op staken ken ik, maar dit lijkt mij geen staken. Bovendien is DaimlerChrysler geen instelling die er is om voor werkgelegenheid te zorgen maar die er is om winst te maken. Je kunt toch niet verwachten dat bedrijven iets dat onrendabel is zo laten bestaan puur vanwege werkgelegenheid?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Diadem

    Diadem


  • >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 14:09

Tsja... Vakbonden. Ooit een goed idee, maar tegenwoordig ...

Met een steeds kleiner wordend ledenaantal weten ze toch steeds meer macht naar zich toe te trekken. Een slechte zaak, zowel in sociaal als economisch opzicht schadelijk.

#3

1207

    1207


  • >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 18:12

zolang je bepaalde achtergrondinfo niet weet kun je onmogelijk oordelen of het al dan niet een terechte actie is.

#4

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 31 maart 2006 - 07:46

Buiten de vraag of het terecht is, vraag ik me af of het überhaupt wel mag. Is het niet strafbaar?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#5

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2006 - 15:05

Naar mijn mening kan alleen de regering op artikelen beslag leggen. De FNV kan wel een rechtzaak beginnen waarin wordt aangevraagd of de artikelen worden ingenomen. Meestal gebeurt dit niet want het is een vuile techniek.

Ik vraag me ook af wat effect dit heeft op de internationale aantrekkingskracht van groot kapitaal naar Nederland. Daimler-Crysler maakt het echt niks uit of die dingen nou in Nederland, Mexico of Laos worden gemaakt. De wereld is plat.

@ 1207, daarom zitten we hier, om achtergrond informatie vergaren.

#6

Labstuff

    Labstuff


  • >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 19:14

Kijk even op je kalender.. morgen is het 1 April !

#7

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 31 maart 2006 - 20:07

Kijk even op je kalender.. morgen is het 1 April !

Wat wil je daarmee zeggen? Het nieuws kwam naar buiten op 29 maart en het ultimatum is gesteld op 12 april. Ik zie de connectie niet met een 1 april grap, bovendien lijkt het me sterk dat FNV zich zo opstelt voor een 1 april grap.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#8

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 april 2006 - 15:01

Vandaag in het nieuws:

Enkele honderden werknemers van NedCar in het Limburgse Born hebben het werk neergelegd. Ze zijn ongerust over de toekomst van de autofabriek.  
Door de actie ligt de productie stil. De bonden, de ondernemingsraad en de raad van commissarissen van NedCar voeren al sinds vrijdag overleg over de toekomst. Bij NedCar werken 3000 mensen. De laatste twee jaar zijn al 1700 banen geschrapt.

Spontane actie
De staking begon als een spontane actie, maar het protest wordt inmiddels gesteund door vakbond FNV Bondgenoten. De actievoerders werden in de kantine toegesproken door de voorzitter van de OR.

Productie
In Born worden de Smart ForFour en de Mitsubishi Colt gemaakt. Smart stopt met de ForFour, en het is onzeker of de opvolger van de Colt in Born gemaakt gaat worden.


Zouden die mensen nu echt denken dat dit helpt? Ja, natuurlijk is het vervelend voor ze. Ja, natuurlijk gaat dit banen kosten. Maar er zal zeker een sociaal plan komen, en mensen kunnen op zoek naar ander werk. Het gebeurt iedereen wel eens dat ze ontslagen worden. En uit filantropische overweging toch maar auto's laten produceren lijkt me niet iets wat een slim bedrijf zou doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#9

Jap

    Jap


  • >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 15:36

Vandaag in het nieuws:

Enkele honderden werknemers van NedCar in het Limburgse Born hebben het werk neergelegd. Ze zijn ongerust over de toekomst van de autofabriek.  
Door de actie ligt de productie stil. De bonden, de ondernemingsraad en de raad van commissarissen van NedCar voeren al sinds vrijdag overleg over de toekomst. Bij NedCar werken 3000 mensen. De laatste twee jaar zijn al 1700 banen geschrapt.

Spontane actie
De staking begon als een spontane actie, maar het protest wordt inmiddels gesteund door vakbond FNV Bondgenoten. De actievoerders werden in de kantine toegesproken door de voorzitter van de OR.

Productie
In Born worden de Smart ForFour en de Mitsubishi Colt gemaakt. Smart stopt met de ForFour, en het is onzeker of de opvolger van de Colt in Born gemaakt gaat worden.


Zouden die mensen nu echt denken dat dit helpt? Ja, natuurlijk is het vervelend voor ze. Ja, natuurlijk gaat dit banen kosten. Maar er zal zeker een sociaal plan komen, en mensen kunnen op zoek naar ander werk. Het gebeurt iedereen wel eens dat ze ontslagen worden. En uit filantropische overweging toch maar auto's laten produceren lijkt me niet iets wat een slim bedrijf zou doen.


Met niets doen bereik je ook niets. Met deze actie zou je het best mogelijke sociale plan eruit kunnen persen.
Kite high or stay low!

#10

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 april 2006 - 16:17

Nou, bij mij zou dit alleen maar averechts werken. Zonder dat er overleg gepleegd is meteen al een dwangmiddel gebruiken is bij mij geen manier om goodwill te kweken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#11

Jap

    Jap


  • >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 16:47

Nou, bij mij zou dit alleen maar averechts werken. Zonder dat er overleg gepleegd is meteen al een dwangmiddel gebruiken is bij mij geen manier om goodwill te kweken.


En aan de andere kant kan ik de bezorgdheid van deze mensen ook wel voorstellen, Limburg heeft in vergelijking met de randstad veel minder werk en 3000 extra werkzoekende is een behoorlijke aanslag op de arbeidsmarkt.
Ook door toestroom van goedkope arbeidskrachten uit de voormalige oostblok landen doet hier geen goed aan.
Veel mensen in deze loonklasse hebben al moeite, de eindjes aan elkaar te knopen en uitzicht op werkloosheid zal bij veel mensen grote onrust te weeg brengen vooral al de wat oudere werknemers zullen veel moeite krijgen een nieuw plekje op de arbeidsmarkt te vinden.
Er werd al aangegeven dat dit een spontane actie is en dat soort dingen doet men volgens mij alleen uit wanhoop.

Hoe de situatie daar precies verloopt, kunnen we aan de hand van een krantenartikel, niets over zeggen.
Kite high or stay low!

#12

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 04 april 2006 - 08:09

Ik zie nu trouwens dat ik de bronvermelding ben vergeten bij dat laatste stuk tekst. Het komt van www.rtlz.nl.

En ja, bezorgdheid snap ik echt! Ik snap ook dat het slecht is voor de arbeidsmarkt, ik snap ook dat die mensen nu in de put zitten, echt! Maar een bedrijf kan niet gezond blijven als het uit liefdadigheid een fabriek open houdt die helemaal niet rendabel is. Dit is ook geen taak van het bedrijfsleven. De lokale overheden moeten juist zoeken naar mogelijkheden om de regio aantrekkelijk te maken voor nieuwe bedrijven die zich daar vestigen. Want NedCar is een aflopende zaak, zo lijkt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#13

PNCO

    PNCO


  • >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 14:28

Ik zie nu trouwens dat ik de bronvermelding ben vergeten bij dat laatste stuk tekst. Het komt van www.rtlz.nl.

En ja, bezorgdheid snap ik echt! Ik snap ook dat het slecht is voor de arbeidsmarkt, ik snap ook dat die mensen nu in de put zitten, echt! Maar een bedrijf kan niet gezond blijven als het uit liefdadigheid een fabriek open houdt die helemaal niet rendabel is. Dit is ook geen taak van het bedrijfsleven. De lokale overheden moeten juist zoeken naar mogelijkheden om de regio aantrekkelijk te maken voor nieuwe bedrijven die zich daar vestigen. Want NedCar is een aflopende zaak, zo lijkt.


Tja.. het eeuwige dilemma van bedrijf vs individu
Maar als ik eerlijk mag zijn, wordt er naar mijn mening nog te vaak gekozen voor het (in dit geval noodlijdende) bedrijf.. Een echte oplossing ligt echter niet in het huidige systeem denk ik zo, omdat de commerciële belangen altijd zullen blijven botsen met de individuele belangen.

Maar dan denk ik toch dat het goed is dat deze werknemers opkomen voor hun individuele belangen. Want als jij weet dat je in de toekomst vrijwel zeker weg moet bij het bedrijf, wat maken de belangen van het bedrijf voor jou als werknemer dan nog uit? Egoistisch, ja. Maar het bedrijf doet niet anders..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

#14

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2006 - 14:48

Inderdaad, mensen moeten niet zo emotioneel doen, de enige reden waarom Daimler Crysler ergens anders naar toe gaat is omdat het daar goedkoper kan, niet omdat nedcar het niet goed doet, of geen geld oplevert. Het Daimler-Crysler wat noodleidend is.
De directie van NedCar moet gewoon weer de handen uit de mouwen steken en een nieuwe opdrachtgever vinden. Dit is de normaalste zaak van de wereld. Toen het slechter (het ging niet slecht ze hadden gewoon geen orders) met ASML ging, kregen de metaalbewerkingsbedrijven die leverde aan ASML het moeilijk omdat hun grootste opdrachtgever weg ging. Als we dit altijd maar op willen vangen dat zijn we niet economisch bezig, en moeten we mischien weer staatsbedrijven in gaan voeren.
Waarom moet de regering in Den Haag met geld in het vuur springen, en kan het niet gewoon meer aantrekkelijker maken voor bedrijven.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures