Neutrinos en AMANDA

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Neutrinos en AMANDA

AMANDA, (Antartic Moun And Neutrino Detector Array, hoe verzinnen ze toch die vette namen), een zeer grootte telescoop in antarctica is af.

Deze telescoop werkt alleen niet met zichtbaar licht, maar detecteerd neutrinos. Dit zijn deeltjes zonder lading en met heel weinig massa.

Hierdoor worden ze niet beinvloed door nevels en sterren en planeten enzo.

Afbeelding

Men hoopt met AMANDA het bestaan van meer dan 4 dimensies aan te tonen, en wat meer inzicht in het fenomeen zwaartekracht te krijgen.

Willem

voor meer info

http://www.nsf.gov/pubs/1996/nstc96rp/sb5.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Neutrinos en AMANDA

Er zijn wel meerdere van dit soort mega projecten geweest. Enorme ruimten gevuld met een vloeistof en detectoren. Die dan over een flinke tijd 12 neutrino's detecteren. O nee, daar moeten nog 10 vanaf omdat de detectoren randstraling hebben gemeten van natuurlijk verval.

Ik heb het neutrino onderzoek dan ook nooit begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Neutrinos en AMANDA

Over het algemeen vindt ik onderzoek naar een 4de (ruimte) dimensie niet echt slim, ik bedoel, dan maak je het ook maar ingewikkeld.

Maar van de andere kant, als ze alle massa die ze kunnen zien/meten van het universum optellen, komen ze bij een veelste klein getal uit, als ze daar de zwarte gaten bij op tellen, dus het aantal zwarte gaten dat niet net zo groot is dat we naar de big crunch afstevenen. komen ze nog niet bij het gewenste getal. Ofwel, ze zijn massa's aan het zoeken in het heelal, en dan wel die gene die onzichtbaar zijn, het zou in neutrino's kunnen zitten, maar mischien ook niet. Allemaal maar raar.

Maar wel belangrijk voor het bepalen van het verloop van het heelal.

Ach ja. :shock:

Reageer