kansrekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

kansrekening

Wie kan mij helpen met deze opgave: een pot is gevuld met 2500 knikkers, daarvan dragen 2350 het nummer 0, 50 het nummer 1, 20 het nummer 2, 35 het nummer 3, 35 het nummer 4 en 10 het nummer 1. Zonder terug te leggen worden 5 knikkers uit de pot getrokken. Vervolgens wordt de som van de nummers bepaald. Deze som ligt uiteraard op het gesloten interval [0,25]. Hoe ziet de kansverdeling van de som eruit ?

Voor de doorgewinterde teller waarschijnlijk een eitje, voor mij een reeel probleem; wie geeft een hint ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: kansrekening

Ik was het ff op een rijtje aan het zetten, maar dat bracht mij tot het volgende:
herbert schreef:Totaal 2500 knikkers:
  • 2350 met nummer 0
  • 50 x nummer 1
  • 20 x nummer 2
  • 35 x nummer 3
  • 35 x nummer 4
  • 10 x nummer 1
Zonder terug te leggen worden 5 knikkers uit de pot getrokken. Vervolgens wordt de som van de nummers bepaald. Deze som ligt uiteraard op het gesloten interval [0,25].

Hoe ziet de kansverdeling van de som eruit?
Nu is het laatste item in het rijtje "10 x nummer 1", terwijl bovenaan al "50 x nummer 1" staat. Moet die laatste niet "10 x nummer 5" zijn?

Oh ja, nog een tip: mocht je nog een keer een probleem hebben: zet 't de volgende keer zelf alvast in zo'n rijtje, is wat overzichtelijker.

Hoe dat moet lees je bij BBCode
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer