Springen naar inhoud

plaatsbepaling door magnetische inductie

• Log in om te kunnen reageren

berty

berty

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2004 - 11:22

Ik sta in een vierhoek waarvan een zijde 3m meet. De vierhoek bestaat uit koperdraad die op de grond ligt. Op de vierhoek staat een stroomsensor die veranderingen in electrische stroom detecteert.
Aan mijn onderbeen bind ik een magneet. Wanneer ik in de directe nabijheid van de koperen draad kom ontstaat er, door magnetische inductie, een stroom in de koperen draad.
:shock: Is deze stroom detecteerbaar, hoe krachtig moet de magneet zijn, op welke afstand van de draad moet ze zich minstens bevinden ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2004 - 11:55

de stroom moet zeker detecteerbaar zijn. ik heb alleen geen andere antwoorden voor je vragen

einstone

einstone

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2004 - 13:04

wanneer je de magneet beweegt in het vlak van dat vierhoek, zonder eruit te komen, wordt er toch geen netto stroom ge´nduceerd, wel?
doordat de magneet naar de ene zijde toe beweegt, wordt daarin een stroom ge´nduceerd die die verandering wil tegengaan, maar ook in de tegenovergestelde zijde wordt een stroom ge´nduceerd in de omgekeerde richting, omdat die magneet daarvan weggaat en ook die verandering moet worden tegengegaan, dus netto geen stroom.
wanneer je de magneet uit het vlak haalt, zal er wel een stroom ge´nduceerd worden, en die zal wel detecteerbaar zijn met een gevoelige ampŔremeter, (hoe zwakker de magneet, hoe gevoeliger de ampŔremeter)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures