Erfelijkheid bij katten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 69

Erfelijkheid bij katten

Hallo beste mensen

Toen ik vandaag bij mijn grootmoeder was,heb ik haar katten even bekeken. Ik zag een klein katje van een maand of 2 (iets jogner,mss) door de zwarte kattin schoon gelikt worden,en ik denk het ook te hebben zien drinken,zij het niet zeker. Kan deze zwarte kat de moeder zijn ? Is dat mogelijk volgens de erfelijkheid,en hoe dan wel ? Het katje heeft ook een broertje/zusje, een zwart-witje,dat echter heel bang is en dat zie je dan oook uiterst zelden.

Bedankt voor de hulp.

Darwinfreak
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Erfelijkheid bij katten

waarom zou ze de moeder niet kunnen zijn? als ze gedronken heeft bij deze kattin, is de kans een stuk groter dat het moeder en dochter is.

waaro zouden ze niet verwanten kunnen zijn? Hun uiterlijk zal je niet veel prijs geven: mijn katje is een grijs tijgertje uit een witte moeder. deze kat hefet ook een grijs katje gekregen uit dezelfde nest. uit vorige nesten: een pik zwarte en nog een tijgertje.

zo zie je maar, uiterlijk kan bedriegen...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: Erfelijkheid bij katten

Mar nadien viel deze kattin even uit naar de kleine rosse ... mss is het jong al gespeend of bijna gespeend,het heeft die leeftijd in ieder geval.
I love zoology! De ware wetenschapper verliest nooit het vermogen zich te verbazen.Het is de essentie van zijn bestaan. Darwin,1809-1882

Wallace,1823-1913

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Erfelijkheid bij katten

kattin kunnen soms vrij ruw zijn naar hun jongen. ik verschoot daar ook van toen we op 5 weken ons katje gingen bezoeken.

je denkt dat het katje 2 maanden is, dat is ongeveer de leeftijd dat de moeder steeds meer en meer afstand neemt van haar jongen (als ik me niet vergis stoot ze de jongen af op 3 maanden.) het jong moet normaal gezien ook al volledig vast voedsel kunnen opnemen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Erfelijkheid bij katten

Darwinfreak schreef:Hallo beste mensen

Toen ik vandaag bij mijn grootmoeder was,heb ik haar katten even bekeken. Ik zag een klein katje van een maand of 2 (iets jogner,mss) door de zwarte kattin schoon gelikt worden,en ik denk het ook te hebben zien drinken,zij het niet zeker. Kan deze zwarte kat de moeder zijn ? Is dat mogelijk volgens de erfelijkheid,en hoe dan wel ? Het katje heeft ook een broertje/zusje, een zwart-witje,dat echter heel bang is en dat zie je dan oook uiterst zelden.

Bedankt voor de hulp.

Darwinfreak
Ik heb een mooi stukje over genetica in katten gevonden voor je, het zou behulpzaam moeten zijn:

klik hier
't kofschip?, 't fokschaap?, d's en t's? Nee daar heb ik inderdaat nog nooid van gehoord

Berichten: 3

Re: Erfelijkheid bij katten

Hallo,

ik ben misschien een paar jaar te laat :roll: , maar ik wou perse toch antwoorden, omdat katten 1 van mijn hobby's is.

Als ik het goed begrijp is het kitten een ros katje, en de mogelijke moeder zwart.

Dit is mogelijk als 1 van de ouders een tortie (lapjeskat) is, maar aangezien de moeder geen tortie is, MOET de vader dat wel zijn. Het gebeurt niet vaak dat er een tortie kater geboren wordt, op enkele uitzonderingen na... (1op een miljoen)

Dus het zal waarschijnlijk het kitten wel niet zijn, tenzij de vader een genetische foutje heeft...

Reageer