Springen naar inhoud

[wiskunde] Vector, afstand lijn tot oorsprong


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2006 - 13:00

Ik heb de onderstaande vraag gemaakt maar kan nergens controleren of ik m goed heb: (voor vector even een pijltje: ->)

"gegeven is lijn I: x-> = (1 2) + p.(-2 3) (geen (1,2) en (-2,3))

Bepaal de afstand van de lijn tot de oorsprong. Stel daarvoor eerst de normaalvergelijking op."

Ik kwam uit op een aftand van 3/wortel(10).

Kan iemand mij vertellen of dit goed is?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, met enkele regels is het typen van vectorvergelijkingen een beetje lastig.
Nothing to see here, move along...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2006 - 13:11

Ik zie nu ineens wel dat er een antwoord te vinden is, maar de mijne klopt dus niet.

Even een andere vraag ervan maken dan
ze komen uit op een normaalvergelijking van 3x+2y=7
Hoe komen ze daaraan??

Als ik weet hoe ik daaraan kom dan kan ik de rest wel zelf.
Nothing to see here, move along...

#3

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2006 - 13:22

LaTeX

De afstand tot de oorsprong, dat wil zeggen voor welke p is LaTeX minimaal. Makkelijker is dan om LaTeX te minimaliseren, dat is LaTeX (want als LaTeX minimaal is, dan LaTeX ook).
Doe je door te differentiŽren naar p en gelijkstellen aan 0, dan krijg je p=21/13 (daar ligt I dus het dichtst bij de oorsprong), en de afstand LaTeX bij die p is LaTeX .
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#4

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 april 2006 - 13:28

Dit is allemaal standaardwerk.
Twee mogelijkheden:
1 Schrijf: x= ... en y= ... en elimineer p.
2 rv (-2 3) => nv (3 2), dus 3x+2y=... en vul nu (1 2) in!

#5

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2006 - 14:07

Dit is allemaal standaardwerk.
Twee mogelijkheden:
1 Schrijf: x= ... en y= ... en elimineer p.
2 rv (-2 3) => nv (3 2), dus 3x+2y=... en vul nu (1 2) in!


standaard of niet standaard, ik snap jouw tweede methode niet.
tja en die eerste is inderdaad vrij standaard, daar had ik niet aan gedacht.
nog even 2. belichten? hoe kom je aan de nv? want die volgt zo te zien op de een of andere manier blijkbaar uit rv...
Nothing to see here, move along...

#6

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 april 2006 - 15:15

rv loodrecht nv, dus inproduct is 0!

#7

Jeroen

    Jeroen


  • >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2006 - 16:09

oja :roll:
Nothing to see here, move along...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures