Springen naar inhoud

Van Recursief naar Direct

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_JesseM_*

• Gast

Geplaatst op 01 april 2006 - 14:06

In de wiskunde les waren we laatst bezig met recursieve en directe formules, we hadden op een gegeven moment de recursieve formule: Un =0,9 * Un-1 + 500 met Uo=10 000
Dan kom je dus, als het goed is, op een getallenrij van 10 000 - 9500 - 9050 - etc.
Het was verder niet de opdracht toen, maar ik vroeg me af wat de directe formule zou zijn. Mijn medeleerlingen snapte het echter ook niet, dus vroegen we het de leraar. Die bleek het ook niet te weten! Nou vraag ik me af.. Is het uberhaupt wel mogelijk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2006 - 14:41

Als je de precieze getallen even achterwege laat, en de eerste paar termen eens uitschrijft, dan krijg je:
LaTeX
LaTeX
...
LaTeX

Die som LaTeX die daar ontstaan kun je makkelijker maken door hem met (1-a) te vermenigvuldigen en daarna weer te delen, dan krijg je LaTeX en daarvan heffen die opvolgende termen elkaar steeds op, dus dat is gelijk aan LaTeX

Kortom, als LaTeX , dan LaTeX .

In dit geval LaTeX
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

*_gast_JesseM_*

• Gast

Geplaatst op 01 april 2006 - 16:31

Ja hij klopt!:roll: Geinig, ik heb zelf geen M&O maar een klasgenoot zegt dat ze het exact zo leren bij M&O...
Maar bedankt!:P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures