Springen naar inhoud

ontsteking bij benzinemotor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

blauwe

    blauwe


  • >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 19:56

hallo

ik zit met een leuke vraag :roll: : in een benzinemotor wordt benzine samengedrukt en aangestoken, met als gevolg dat het explodeert....
Nu wil ik het hebben over de aansteker (bougie). Hoe regelt men de perfecte timing voor het aansteken ? Wat voor systeem is het ?

dank u

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44895 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2006 - 20:11

In de simpelste vorm een systeem (via tandwielen maar) direct verbonden met de krukas, waarbij voor een bepaalde stand van de krukas een roterend contactpunt contact maakt met de rondom opgestelde contactpunten voor elk van de bougies.

Geplaatste afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Sjorssnors

    Sjorssnors


  • >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 21:49

Is dit niet verschillend per type auto, vanwege dat die bepaalde verhouding (bovenste dode punt per cilinder) anders is ?

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44895 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 09:35

Is dit niet verschillend per type auto

het principe blijft eender. Het is dan allleen een kwestie van de contactpuntjes voor de diverse cilinders ergens anders in de verdeler plaatsen.

Overigens is het ook nog gunstig om het ontstekingsmoment af te laten hangen van het motortoerental. Daar kun je dat weer verstelmogelijkheden voor op die verdeler zetten, zodat alle contactpunten een of enkele graden verdraaien bij oplopende toerentallen (ik weet zo gauw niet in welke richting dat dan moet, later of eerder ontsteken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 17:14

Is dit niet verschillend per type auto

het principe blijft eender. Het is dan allleen een kwestie van de contactpuntjes voor de diverse cilinders ergens anders in de verdeler plaatsen.

Overigens is het ook nog gunstig om het ontstekingsmoment af te laten hangen van het motortoerental. Daar kun je dat weer verstelmogelijkheden voor op die verdeler zetten, zodat alle contactpunten een of enkele graden verdraaien bij oplopende toerentallen (ik weet zo gauw niet in welke richting dat dan moet, later of eerder ontsteken)


Bij oplopend toerental moet de onst.eerder beginnen dus eerder.

De getoonde explosietekening is inderdaad het principe . Veel motorvoertuigen hebben i.p.v. de zogenaamde contactpunten een HAL element. Het hal element detecteerd een magn. verschil en stuurt de electronica aan om de bobines al of niet van stroom te voorzien. Bij stroomonderbreking krijg je dan de vonk.

In dit (oude) principe zijn het twee gewichten die de vervroeging regelen. De terugdrijvende kracht gebeurd door een veer.
Deze gewichten zijn verbonden met hefbomen (nr19) die het nokkenasje (nr12) iets verdraaid.
Op dit systeem zit nog een vacuum/membraam (nr22)die de stand ook beinvloed doordat er meer/minder vacuuem in de carburateur is als je meer/minder gas geeft.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

#6

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 14:34

het principe blijft eender. Het is dan allleen een kwestie van de contactpuntjes voor de diverse cilinders ergens anders in de verdeler plaatsen.


of gewoon de bougiekabels elders te laten eindigen.

Op dit systeem zit nog een vacuum/membraam (nr22)die de stand ook beinvloed doordat er meer/minder vacuuem in de carburateur is als je meer/minder gas geeft.


Dit vacuum komt van het inlaatspruitstuk dacht ik? en geeft zo 'avance' naargelang de belasting groter wordt (in tegenstelling tot meer gas geven: de belasting kan vergroten door een heuvel op te rijden zonder de stand van het gaspedaal te wijzigen)

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44895 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2006 - 15:15


het principe blijft eender. Het is dan allleen een kwestie van de contactpuntjes voor de diverse cilinders ergens anders in de verdeler plaatsen.


of gewoon de bougiekabels elders te laten eindigen.

Dat zou allemaal tot daar aan toe zijn als elke motor hetzelfde ontstekingsritme had. Maar het hangt ook nog af van de cilinderopsteling bijvoorbeeld (V of lijn) wanneer je de klap wil uitdelen. Het verstellen van je contactpuntjes is dus meer voor de fijne afregeling. De bougiekabels verleggen is eerder een kwestie van de zaak in eerste instantie gewoon helemaal in verkeerde volgorde hebben aangesloten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 15:53

(...) een roterend contactpunt contact maakt met de rondom opgestelde contactpunten voor elk van de bougies.  


Het is dan allleen een kwestie van de contactpuntjes voor de diverse cilinders ergens anders in de verdeler plaatsen.


Achzo, ik had uw quote verkeerd verstaan. Mijn excuses, ik had bij het lezen van uw eerste quote begrepen dat u het had over de rotor/verdelerkapcontacten, en was er verder dan vanuit gegaan dat het over hetzelfde ging.

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44895 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2006 - 16:39

Geplaatste afbeelding

hier dan het hele systeem. De "distributor is die stroomverdeler, dat rechthoekige balkje erin de rotorarm. Aan één van de contactpuntjes is een bougie getekend, de andere drie moet je erbij denken. De contactpuntjes liggen netjes 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar voor deze 4 cilinder in lijn motor
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 april 2006 - 18:28

Even een opmerking:
De samengedrukte benzine met lucht explodeert niet maar verbrand.
Het is een verbrandingsmotor.

Tegenwoordig zit er in alle geleverde autos een boordcomputer die regelt wanneer de bougie een vonk moet bekomen.
Hiervoor heeft men sensoren op de motor zitten die metingen verrichten.
Vele zaken worden gemeten.

Om de zoveel milliseconden wordt het tijdstip bepaalt van ontsteking en van de inspuiting.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures