waarom een breuk door een breuk delen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

waarom een breuk door een breuk delen

Hallo,

Een vriend van mij is leraar op een lagere school en hij is met breuken bezig.

Alleen zijn leerlingen vragen zich af waarom je een breuk door een breuk zou moeten delen, waar gebruik je dat voor?

Op zich wel bij de hand van die leerlingen om niet alles zomaar te slikken en zich af te vragen waarom, echter mijn vriend heeft er niet een duidelijk antwoord op.

Weet iemand van jullie een goede uitleg waarom je breuken door breuken zou delen (allerdaagse voorbeelden misschien)

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

vriendelijk groet,

Patrick Schouten

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: waarom een breuk door een breuk delen

je hebt een halve taart (1/2) en je wilt deze nog eens in 2 verdelen. je zou dan kunnen zeggen:

(1/2)/2 of 1/4
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 4

Re: waarom een breuk door een breuk delen

ok,

maar waarom zou ik 3/5 door 5 6/7 delen?

Go... ik vroeger gewoon deze zaken berekenen, maar me nooit afgevraagt waarom en waar je het voor gebruikt hihi

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: waarom een breuk door een breuk delen

Je kunt dit gebruiken om percentages te bereken. Bijvoorbeeld in jouw geval 60% en daar een bepaald percentage van delen. Ik geloof dat dit wordt gebruikt bij kansberekenen :roll: Ik ben niet zeker. Maar ik ben er zeker van dat dit veel toegepast wordt in het dagelijks leven.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 226

Re: waarom een breuk door een breuk delen

20 eendjes eten 1½ brood. Hoeveel eendjes kun je voeren van 4½ brood?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: waarom een breuk door een breuk delen

maar waarom zou ik 3/5 door 5 6/7 delen?
Een breuk is gewoon een getal zoals ieder ander. Waarom zou je getallen door elkaar delen? Nou, daarom deel je dus ook breuken door elkaar :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: waarom een breuk door een breuk delen

20 eendjes eten 1½ brood. Hoeveel eendjes kun je voeren van 4½ brood?


60 :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: waarom een breuk door een breuk delen

wasbeer schreef:20 eendjes eten 1½ brood. Hoeveel eendjes kun je voeren van 4½ brood?


60 :roll:
:P 8)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.095

Re: waarom een breuk door een breuk delen

5/6 kilo gehakt kost 3 euro. Je wil 2 3/4 kilo gehakt kopen. Wat kost dat?

Berichten: 251

Re: waarom een breuk door een breuk delen

Kansrekening inderdaad.

Maar ook rekenen met verhoudingen (1 mol KOH reageert met 0.5 mol H2SO4, hoeveel mol KOH reageert met 12 mol H2SO4?)

En inderdaad als je een getal a op een getal b wilt delen en getal b blijkt een breuk.

Bovendien is delen door een breuk gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde. Dus als je afvraagt waarom iemand 3/5 door 2/7 zou wil delen, kun je je net zo goed afvragen waarom iemand 3/5 zou willen vermenigvuldigen met 7/2 (@sander1: het antwoord is 2.1 inderdaad ^_^)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: waarom een breuk door een breuk delen

Met een halve zak toffee's kun je een kwart van de klas trakteren. Zien ze gelijk dat delen door een breuk hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Kost je wel twee zakken toffee's.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: waarom een breuk door een breuk delen

je moet het toch allemaal niet zo ver gaan zoeken, ik weet als ik berekeningen maak dat ik toch vaak tegenkom dat ik een breuk aan de ene kant van mijn vergelijking naar de andere kant moet zwieren en met zon zaken leer je best werken als je klein bent want anders verspil je daar veel te veel denktijd aan zulke triviale zaken lijkt me, je moet als je klein bent leren inzien dat je dan de noemer naar de teller moet gooien en de teller naar de noemer...

Berichten: 294

Re: waarom een breuk door een breuk delen

of gewoon in lange bewerkingen...
\( \frac{a}{b} x = \frac{c}{d} y\)
y is gekend evenals a, b, c en d

hoeveel is x?

en zo kunt ge massa's voorbeelden vinden... vele zoals hierboven al opgenoemd hierboven, of bijvoorbeeld bij afleidingen van bepaalde formules die dan later de vorm krijgen
\(x=...\)
..

ander voorbeeld
\(1/3 \int x^{5/3} dx =? = 1/3 \frac{x^{7/3}}{7/3}+C = ...\)
met andere woorden, voor bepaalde oppervlakten te berekenen, als nen boer nu JUIST een veld heeft die volgens de functie
\(x^{5/3}\)
loopt...

gewoon, alledaagse bewerkingen als ge beetje dieper in wiskunde wilt gaan..

Berichten: 10

Re: waarom een breuk door een breuk delen

Komt veel voor bij het differentiëren en primitiveren van quotiëntfuncties (ook i.c.m. met ln x, waarvan de afgeleide 1/x is)... maar daar moeten ze op de lagere school natuurlijk niet over beginnen :roll:

Reageer