elementaire fosfor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

elementaire fosfor

Elementaire fosfor komt voor in de vorm van tetrafosfor (P4). Maar tetrafosfor dekt in feite twee stoffen met verschillende chemische eigenschappen. Namelijk rode fosfor en gele (of witte) fosfor. De gele fosfor ontbrandt al bij lage temperaturen (35°C geloof ik). Terwijl rode fosfor dit laag vlampunt niet heeft. Rode fosfor zit nl. op het strijkvlak van luciferdoosjes. De gele fosfor werd vroeger gebruikt in zelfontbrandende lucifers. Dit soort lucifers zal al ontbranden bij wrijving over een schoenzool waardoor er geen strijkpad meer nodig is.

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe het komt dat gele fosfor andere eigenschappen heeft dan rode fosfor. Beide zijn toch tetrafosfor? Waar ligt dan eigenlijk het verschil?

ps: ik heb ook ergens gelezen dat er paarse fosfor bestaat, maar deze elementaire vorm wordt bijna niet toegepast.[/code][/u]

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: elementaire fosfor

Ik denk dat het verschil komt doordat het een verschillende kristal structuur heeft...

denk bijvoorbeeld aan koolstof, dat komt voor als grafiet maar ook als diamant

Berichten: 11

Re: elementaire fosfor

Ik heb het opgezocht en het is idd de kristalstructuur die verschillend is. Bij rode en witte fosfor vormen de vier fosforatomen een tetraëder, maar de structuur v.d. tetraëders zijn wel verschillend. Dan heb je nog de violette fosfor, maar deze heeft een hexagonale structuur (hexa=zes)

Meer info heb ik erover gevonden op deze (erg interessante site):

http://www.ul.ie/~childsp/CinA/Issue60/ ... ture&hl=nl

ps: onderaan deze site staat een afbeelding van de ontdekker van fosfor. Het lichtgevende element werd ontdekt toen hij urine aan het destilleren was. Vandaar het woord 'Urine' in de bovenstaande link naar die pagina.

Reageer