wisselstroom of gelijkstroom

Moderator: physicalattraction

wisselstroom of gelijkstroom

Ik vraag me af waarom men in het dagelijks leven wisselstroom verkiest boven gelijkstroom, wat is er juist beter aan wisselstroom??

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Het is gemakkelijker te produceren.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: wisselstroom of gelijkstroom

of omdat je wisselstroom kan transformeren naar hoogspanning?

wat maakt dat wisselstroom gemakkelijker te produceren is dan gelijkstroom?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: wisselstroom of gelijkstroom

omdat in alle centrales gebruik wordt gemaakt van een dynamo en deze levert vanzelf wisselstroom

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Of het echt makkelijker te produceren is weet ik niet, maar het grootste voordeel is inderdaad de mogelijkheid om het te transformeren.

Door het te transformeren naar hoogspanning is het beter te transporteren, met veel minder energieverlies, en dus een stuk voordeliger.

Berichten: 717

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Gelijkstroom kan ook naar een hoog voltage. Het is wisselstroom omdat wisselstroom het minste energieverlies geeft bij transport over lange afstanden. Bij gelijkstroom zijn de verliezen enorm.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: wisselstroom of gelijkstroom

ik dacht dat het in de praktijk onmogelijk was om gelijkstroom te transfomeren naar hoogspanning, of sta ik achter?

met wisselstroom gaat dit omdat je door de veranderende magnetische inductie, een veranderende magnetische flux hebt enz...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Inderdaad, gelijkstroom kun je niet zomaar even transformeren.

Een ander voordeel van wisselstroom is dat 'oude' licht-peren op wisselstroom werken. En daar hebben we over het algemeen elektriciteit voor.

Ik denk dat er ook een voordeel zit in energie-verlies. Het is namelijk moeilijk om een hoge spanning te krijgen in gelijkstroom. Hoe lager de spanning, hoe meer ampere, hoe dikker de kabels.

Berichten: 717

Re: wisselstroom of gelijkstroom

gelijkstroom is (vaak) gelijkgerichte wisselstroom. Een hoge spanning maakt daarbij geen verschil... Neem het (op dit moment) zeer populaire 'tennis-racket' waarmee je vliegen/wespen/muggen kunt roosteren, drie pen-lite's erin et voila, 10.000 volt op de draden! Van gelijkstroom, naar gelijkstroom en toch een hoog voltage...

Hoe ze dat doen? Met een condensator, maar goed, hoogspanning is hoogspanning....

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Denk je ook maar eens in wat er gebeurt als je jezelf per ongeluk onder stroom zet bij gelijkstroom, of als je de stekker van je nieuwe stereo verkeerd om in het stop contact steekt. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: wisselstroom of gelijkstroom

omdat in alle centrales gebruik wordt gemaakt van een dynamo en deze levert vanzelf wisselstroom

Dynamo's kunnen in principe wel rechtstreeks gelijkstroom leveren, maar wisselstroom dynamo's hebben een hoger rendament en zijn beter te regelen.

Wisselstroom is eenvoudig te transformeren, hoewel dat tegenwoordig met gelijkstroom op elektronische wijze ook steeds gemakkelijker gaat en met minder verliezen dan voorheen.

Motoren zijn eenvoudiger en beter van rendament op wisselstroom, vooral op 3 fasen. (er zijn geen koolborstels nodig).

Wisselstroommotoren waren vroeger moelijk te regelen, maar tegenwoordig gaat ook dat beter m.b.v. zogenaamde Frequentie-omvormers. Hier wordt de wisselstroom gelijkgericht en vervolgens elektronisch naar een andere frequentie wisselstroom gemoduleerd (eigenlijk net zoals muziek digitaal weer analoog wordt gemaakt.

Gelijkstroom geeft bij transport ook meer problemen door de magnetische velden en door elektrolyse effecten.

Voorts is gelijkstroom gevaarlijker voor de mens dan wisselstroom, ook t.g.v. elektrolyse van bloed en ander lichaamsvocht.
Denk je ook maar eens in wat er gebeurt als je jezelf per ongeluk onder stroom zet bij gelijkstroom, of als je de stekker van je nieuwe stereo verkeerd om in het stop contact steekt.
Dit is gemakkelijk op te lossen door een brugcel in het apparaat te bouwen.

Berichten: 1.617

Re: wisselstroom of gelijkstroom

DePurpereWolf schreef: Een ander voordeel van wisselstroom is dat 'oude' licht-peren op wisselstroom werken. En daar hebben we over het algemeen elektriciteit voor.
 
Peren werken ook op gelijkstroom. Het gaat er allen maar om hoe warm de gloeidraad wordt.
 
Een gelijkstroom valt niet te transformeren en dat heb je toch echt nodig als je de energie via hoogspanning over grote afstanden wil transporteren want een paar honderd kilovolt uit je stopcontact is wat veel voor een alledaagse stofzuiger.
 
Het nadeel van wisselspanning is dat er in de leidingen door blindvermogen energie verloren kan gaan zonder dat er iets getransporteerd wordt (hangt af van de faseverschuiving van spanning en stroom door een inductieve of capacitieve belasting).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Wat ook meespeelt: het hele elektriciteitsnet is driefasig opgebouwd. Daarmee heb je maar half zoveel koper of aluminium nodig als bij een eenfasig net om hetzelfde vermogen te transporteren. Bijkomend voordeel is dat je met drie fasen heel eenvoudig een draaiend magneetveld kunt maken, en dat maakt weer dat je motoren kunt bouwen van eenvoudige constructie met maar heel weinig slijtagegevoelige delen.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Edison gebruikte toch ook gelijkspanning bij zijn gloeilampen?   en Tesla heeft toch de strijd met Edison gewonnen, vooral om dat hij met wisselspanning werkte, en dat je dat kon transformeren naar hoogspanning, waardoor je tijdens het transport van de stroom minder verliezen had.... (dunner kabels... langere afstanden) 
Kom eens kijken op me Homepage!

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: wisselstroom of gelijkstroom

Gelijkspanning kan ook , geeft ook een hoger rendement. Maar eenmaal alles ingericht voor wisselspanning, wordt er niet zo
snel meer omgeschakeld, maar er wordt wel degelijk serieus over nagedacht.
Wisselstroom heeft last van skin effecten, welke veel verlies geven.
 
zie ook deze link,
 
http://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/het-net-in-nederland/gelijkstroom-zeekabels/
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer