[scheikunde] Opbrengst bepalen van proef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Opbrengst bepalen van proef

Ik heb een onderzoek gedaan bij scheikunde. daarbij moest is ijzer(II)sulfaat maken uit spijkers.

Ik heb 12.280 gram spijkers opgelost in 125ml 4M zwavelzuur opgelost.

Nadat het ijzer(II)sulfaat helemaal was opgedroogd hadden we 27.01 gram ijzer(II)sulfaat over.

Maar nu moet ik de opbrengst van de proef bepalen, maar hoe doe ik dat?

Douwe

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Opbrengst bepalen van proef

De opbrengst is alleen te bepalen wanneer je er van uit gaat dat de spijkers 100% uit ijzer bestaan. Je had beter Fe p.a. kunnen gebruiken, dit geeft een veel beter resultaat.

Bepaal eerst hoeveel mol ijzer(II)sulfaat je hebt verkregen. Je hebt een even groot aantal mol ijzer hierin zitten. Bepaal dan met hoeveel mol je bent begonnen en je hebt een verschil. Dit is het beste in procenten weer te geven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Opbrengst bepalen van proef

ja het was beter geweest om met Fe p.a. te gebruiken, maar dat was niet het doel van de proef, we moesten spijkers gebruiken.

Maar bedankt voor de snelle reactie, nu kan ik weer verder.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Opbrengst bepalen van proef

Er is bij deze reaktie overmaat zwavelzuur. Ik neem aan, hoewel dit niet vermeld wordt,

dat de overmaat zuur eerst uitgespoeld is alvorens het produkt gedroogd wordt. Want zwavelzuur is niet vluchtig.

Het eindprodukt zou moeten worden FeSO4.7H2O, bestaande uit lichtgroene kristallen. Maar tijdens dit droogtrajekt wordt een deel van de ferro-ionen door zuurstof uit de lucht geoxydeerd tot ferri-ionen. Dus die 27.01 gram bevat kristalwater en is gedeeltelijk geoxydeerd tot Fe2(SO4)3 en Fe(OH)3. Heeft Douwe zich dit allemaal gerealiseerd? Zo ja, dan moet zijn werkwijze wel wat nauwkeuriger beschreven worden. Bijvoorbeeld ook de wijze waarop er ingedampt en gedroogd wordt. Want als je het eindprodukt boven een sterk droogmiddel in een exsiccator gaat drogen kunnen de kristallen weer gaan verweren onder verlies van kristalwater.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer