(scheikunde) dipoolkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

(scheikunde) dipoolkracht

goedenavond

morge heb ik een pww sk en ik vroeg me nog wat af!

een intermoleculaire binding (makkleijk gezecht gewoon de binding tussen moleculen!) hangt af van 3 dingen!

- waterstof bruggen (zoals O-H, N-H)

- dipoolkrachten (kracht van een geladen deeltje van een molecuul met 2 polen)

- grote van molecuul (kleiner is minder v/d waalsbinding)

Een dipoolkracht kan toch alleen op een ionbinding werken? dat dacht ik omdat een ion een geladen deeltje is en een dipoolkracht een molecuul werkt met een geladen pool!

MAAR is dit de waarheid of zit het anders in elkaar?'

groet frank

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: (scheikunde) dipoolkracht

Een beetje te laat dit antwoord, maargoed.

Je beschrijft de VanderWaals wisselwerkingen. Een ion-binding speelt een rol bij ionen (duh). Bijvoorbeeld de binding tussen Na+ en Cl-.

Dipoolkrachten (zoals je ze noemt) worden veroorzaakt door (hoe logisch) een dipoolmoment van een molecuul.

Een molecuul kan een permanent dipool-moment hebben (zoals H2O) of een tijdelijk dipool-moment welke weer bij een naburig molecuul een dipool-moment induceert waardoor er een binding ontstaat.

Een molecuul met een dipool-moment is dus niet geladen maar heeft polariteiten. Bijvoorbeeld bij H2O zit de negatieve lading bij het zuurstof atoom.

Berichten: 1.379

Re: (scheikunde) dipoolkracht

Eigenlijk moet je eerst via de natuurkunde inzicht zien te krijgen over het electrische veld rondom een dipool. Dan zul je zien dat het gaat om gewone electrische velden die je bij ionen al kent. Je moet daarbij goed letten op de geometrie van de electrische krachtlijnen rondom een electrische dipool. Ook maak je daarbij kennis met het begrip dipoolmoment en krijg je hopenlijk wat inzicht in de electrostatische dipool-dipool interacties.

Als je daarna naar polaire moleculen gaat kijken zul je veel herkennen van wat je bij natuurkunde gezien hebt. Een neutraal watermolecule heeft twee verschillende z.g. zwaartepunten of concentratiepunten voor de negatieve-en de positieve ladingen.

Daardoor is er een dipoolmoment en dat kun je voor polaire vloeistoffen als H2O, NH3 en bijvoorbeeld acetonitril, dimethylformamide (DMF) in een tabellenboek opzoeken.

Al deze moleculen hebben gescheiden "zwaartepunten" voor + en - ladingen en daarmee dus ook een dipoolmoment. Hoe groter het dipoolmoment, hoe groter de onderlinge interactie tussen de dipolen en tussen dipoolmoleculen en gewone ionen. En daarmee ook de oplosbaarheden voor zouten als NaCl.

Hoewel de totale lading van een polair molecule dus nul is, is er toch een electrisch veld rondom het molecule vanwege de ladingsscheiding. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer