Het gaat maar automatisch

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 14

Het gaat maar automatisch

Soms heb ik wel is dat ik bijvoorbeeld een beetje moe ben.

Als ik dan iets leuks doe, zoals naar het zwembad gaan, dan lijkt het alsof ik alles automatisch doe. Ik besef me dan ook nooit zo goed dat ik in het zwembad zit. Maar de andere keer besef ik me iets wel weer heel goed.

Heeft iemand dit ook?

En hoe komt dit precies?

-Matthijs :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Het gaat maar automatisch

Dat dingen dan meer 'automatisch' gaan, komt doordat je bewuste denkprocessen minder 'de toon aan geven' binnen je perceptie. Het méér toelaten van 'onbewuste denkprocessen' bewerkstelligt óók dat 'gevoelens' méér hun invloed (ervaring) hebben. Andersom beredeneerd, worden gevoelens óók onderdrukt, opgekropt, verkeerd beredeneerd, overgewaardeerd, ontkend en anderzijds geïnterpreteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Het gaat maar automatisch

Google eens derealisatie of depersonalisatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Het gaat maar automatisch

Google eens derealisatie of depersonalisatie.


Bij die fenomenen hebben 'bewuste denkprocessen' ook de richting aangegeven, en gaan de 'onbewuste denkprocessen' er in mee. De denkstructuren expanderen dan niet in z'n volledige breedte, maar pieken in een bepaalde invalshoek. De-associaties zijn dan het gevolg van een bepaalde gefocustheid. De-associaties kan je voorkomen door de invalshoeken in z'n breedst mogelijk perspectief constant aan verandering onderhevig te laten zijn, met andere woorden, de conclusie-gerichtheid geen beperkingen opleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Het gaat maar automatisch

Ik kan je maar met moeite volgen Sjors, ik zal mijn best doen.
Bij die fenomenen hebben 'bewuste denkprocessen' ook de richting aangegeven, en gaan de 'onbewuste denkprocessen' er in mee.
Wat bedoel je precies met 'de richting aangegeven'? (richting waarvan?)

En kun je bij onbewuste processen nog wel spreken van denkprocessen?
De denkstructuren expanderen dan niet in z'n volledige breedte, maar pieken in een bepaalde invalshoek.
Wat bedoel je met volledige breedte van denkstructuren?
De-associaties zijn dan het gevolg van een bepaalde gefocustheid. De-associaties kan je voorkomen door de invalshoeken in z'n breedst mogelijk perspectief constant aan verandering onderhevig te laten zijn, met andere woorden, de conclusie-gerichtheid geen beperkingen opleggen.
Met de-associatie bedoel je dissociatie, klopt dit?

Dissociatie is m.i. niet het gevolg van een bepaalde gefocustheid, het is een bepaalde gefocustheid.

De oorzaken liggen elders (bv druggebruik, hypnose, trauma, vermoeidheid, etc.).

Er valt dan ook weinig aan dissociatie te sturen/voorkomen als het er eenmaal is.
Als ik dan iets leuks doe, zoals naar het zwembad gaan, dan lijkt het alsof ik alles automatisch doe.
zie hier:
Depersonalisatie Stoornis

Deze patiënten ervaren periodiek het eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd, of niet echt. Wanneer zij naar zichzelf kijken komt het hen voor dat ze naar een film kijken. Zij hebben vaak het gevoel te handelen als een automaat of robot. Gevoel is een psycho-fysiologische ervaring zodat mensen geen gevoelens kunnen ervaren zonder lichamelijke sensaties en depersonalisatie verhindert de verwerking van lichamelijke gevoelens.

Derealisatie is een symptoom waarbij iemand de omgeving als vreemd, vager, op afstand of als niet vertrouwd ervaart. Het kan lijken alsof je in een glazen stulp zit, de buitenwereld komt als raar of onecht over.  

De depersonalisatie en derealisatie zijn gematigd tot ernstig, de identiteitsverwarring mild tot gematigd. http://www.empty-memories.nl/disspectrum.html
Het interessante aan zo'n ervaring (ik ken ze ook) is dat je jezelf observeert in al je handelen en niet meer de associatie legt (dissocieerd) tussen bewustzijn en je lichaam (handelen).

Dit levert het gevoel op dat je alles automatisch doet.

De illusie van de vrije wil wordt letterlijk van je afgegooid, je ziet jezelf hoe je werkelijk bent; een automaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Het gaat maar automatisch

Op deze site kan je de ervaringen lezen van iemand die een ernstige vorm van depersonalisatie heeft:
  • I also describe this loss of Self as my "Xerox Analogy." Take an original document and Xerox it. Take the Xerox of the document and Xerox that. Continue to Xerox each Xerox. The original document slowly fades away. This is how I feel my Self fading away.
  • My arms often feel they are not attached to my body, as though they are not mine. It is as though I have phantom limbs that I can see. This is most disconcerting as one's arms and hands are so crucial to so many daily activities. This sensation waxes and wanes and is exacerbated by various kinds of stress.
  • I frequently feel certain areas of my body are "numb" or have "gone to sleep." Everyone is familiar with sitting on one's foot, cutting off the circulation and having it "fall asleep." I have somewhat similar sensations that occur mostly on my right side, on my cheek and on my arm -- but again I don't believe these parts of my body have actually gone numb. The numbness feels as though it only reaches down about one-half an inch into my skin. I will sometimes rub these areas to "wake them up" knowing very well this is again some irritating somatic symptom I have no control over though I know I shouldn't feel that way.
  • The world looks two-dimensional and flat. Objects seem to have no existence separate from my thoughts, they are illusions and are pressed up against my eyes. If I reach out to touch something it seems farther away or closer than it should be.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Het gaat maar automatisch

Betekent het dat ik nu een ziekte heb! :P

Ik heb het niet altijd, maar soms.

Wel bedankt voor de reacties :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Het gaat maar automatisch

Matthijs_QAFS schreef:Betekent het dat ik nu een ziekte heb! :P

Ik heb het niet altijd, maar soms.

Wel bedankt voor de reacties :roll:
Ik denk dat dat wel mee valt, aangezien je dit alleen hebt bij vermoeidheid.

Niks om je zorgen over te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Het gaat maar automatisch

jdr schreef:Ik kan je maar met moeite volgen Sjors, ik zal mijn best doen.
Bij die fenomenen hebben 'bewuste denkprocessen' ook de richting aangegeven, en gaan de 'onbewuste denkprocessen' er in mee.
Wat bedoel je precies met 'de richting aangegeven'? (richting waarvan?)

En kun je bij onbewuste processen nog wel spreken van denkprocessen?
De-associaties (derealisatie, depersonalisatie) worden veroorzaakt door bewuste denkprocessen, die er dus richting aan geven. De de-associaties hebben vervolgens hun gevolg binnen het bewuste denken.
De denkstructuren expanderen dan niet in z'n volledige breedte, maar pieken in een bepaalde invalshoek.
Wat bedoel je met volledige breedte van denkstructuren?
Een 'realiteitsbesef' bouw je op door het van meerdere kanten te bekijken. Het vermogen om dan een realistisch besef van de realiteit te verkrijgen, bewerkstelligt dan de juiste associaties. De-associaties krijgen dan minder kans, vanwege een 'breder bewustzijn', inplaats van dat het zich heeft toegespitst op de-associaties die dus niet reëel zijn, en het bewustzijn beperken tot specifieke gedachten (pieken). De-associaties zijn invalshoeken binnen het bewustzijn, die het bewustzijn belemmeren de juiste associaties te maken.
De-associaties zijn dan het gevolg van een bepaalde gefocustheid. De-associaties kan je voorkomen door de invalshoeken in z'n breedst mogelijk perspectief constant aan verandering onderhevig te laten zijn, met andere woorden, de conclusie-gerichtheid geen beperkingen opleggen.
Met de-associatie bedoel je dissociatie, klopt dit?

Dissociatie is m.i. niet het gevolg van een bepaalde gefocustheid, het is een bepaalde gefocustheid.

De oorzaken liggen elders (bv druggebruik, hypnose, trauma, vermoeidheid, etc.).

Er valt dan ook weinig aan dissociatie te sturen/voorkomen als het er eenmaal is.
Bedoel ik. Ik bekijk druggebruik, hypnose, trauma, vermoeidheid, etc óók vanuit het bewustzijn beredeneerd, en niet aanschouwend. Het begrip over het begrip bewustzijn wordt groter door het begrijpend te maken. Dat doe je door de ervaringen die er zijn te analyseren en te verwerken tot een bepaald 'ervaringsbeeld' (niet extern aanschouwd).

Berichten: 5

Re: Het gaat maar automatisch

matthijs ik heb er soms ook last van! heb soms ook dat het lijkt dat ik me enorm snel beweeg en me niet op een normaal rustig tempo kan bewegen. dit is echt beangstigend:S

maar als het lijkt of alles automatisch gaat vind ik wel fijn,, hoef ik me er niet zo mee bezig te houden,, kan ik aan andere dingen denken en kom ik er vanzelf. (ik heb het vooral op de fiets, of na een stuk hardlopen)

Berichten: 477

Re: Het gaat maar automatisch

De-associaties kan je voorkomen door de invalshoeken in z'n breedst mogelijk perspectief constant aan verandering onderhevig te laten zijn, met andere woorden, de conclusie-gerichtheid geen beperkingen opleggen.
Volgens mij is dat juist het hele probleem bij iemand in vermoeide/gedrogeerde toestand, namelijk dat diegene zijn aandacht niet langer volledig kan richten op de realiteit, waardoor de waarneming 'van een afstand' lijkt te zijn gedaan; alles lijkt vanzelf te gaan, automatisch, alsof men een zombie is. Met andere woorden: de gebruikte term "derealisatie" lijkt me gewoon een direct gevolg van een gebrek aan concentratie.

Het lijkt me daarom een zeer normaal verschijnsel.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 99

Re: Het gaat maar automatisch

Matthijs_QAFS schreef:Soms heb ik wel is dat ik bijvoorbeeld een beetje moe ben.  

Als ik dan iets leuks doe, zoals naar het zwembad gaan, dan lijkt het alsof ik alles automatisch doe. Ik besef me dan ook nooit zo goed dat ik in het zwembad zit. Maar de andere keer besef ik me iets wel weer heel goed.

Heeft iemand dit ook?

En hoe komt dit precies?
Hoe je het beschrijft doet me denken aan het verschijnsel dat wel 'flow' genoemd wordt. Kijk voor uitleg hier: http://www.abc-van-meditatie.nl/meditatiee...eenjij/flow.asp. Net dat ik zoveel heb met meditatie, maar ik las eens ergens een discussie over het verschijnsel 'flow' die ik wel interessant vond.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Het gaat maar automatisch

Matthijs_QAFS schreef:Soms heb ik wel is dat ik bijvoorbeeld een beetje moe ben.  

Als ik dan iets leuks doe, zoals naar het zwembad gaan, dan lijkt het alsof ik alles automatisch doe. Ik besef me dan ook nooit zo goed dat ik in het zwembad zit. Maar de andere keer besef ik me iets wel weer heel goed.

Heeft iemand dit ook?

En hoe komt dit precies?

-Matthijs :roll:
het hoeft niets te betekenen, maar als je er echt last van hebt en het gevoel hebt er geen controle op te hebben kun je je eens laten onderzoeken. heb je het ook op andere momenten bv, het gevoel dat je het niet kunt doorbreken enz.?

daarnaast is een zekere mate hiervan normaal. stel dat je een weg met de auto rijdt, dan ga je ook gedeeltelijk op de automaat. maar volgens mij bedoel je iets anders.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 39

Re: Het gaat maar automatisch

Ik heb dat al anderhalf jaar ongeveer, maar bij mij heeft het meer een psychische achtergrond. Vroeger was ik me juist op alle momenten heel bewust van wat er gebeurde, maar door wat depressie en verdriet werd dat teveel. Ik zelf heb daarbij ook het gevoel dat ik "niet meer achter mijn ogen zit". In principe zit daar wel gewoon heel erg veel vermoeidheid bij. Het is ook erger als ik moe ben.

Je kunt eens proberen je voeten eens te masseren, als dit gebeurt. Dat bevordert het doorstromen van energie naar beneden, en maakt het hoofd weer vrij om de wereld in te kijken.

Dat is natuurlijk vrij alternatief maar dat mag best.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Het gaat maar automatisch

Let er in dit forum ook op dat het de bedoeling is om wetenschappelijke discussies te voeren. Dit is dus niet de plaats om persoonlijke problemen te bespreken. Dat is niet alleen zo omdat dit een wetenschapsforum is, maar bovendien omdat de mensen hier nu eenmaal niet zijn opgeleid om anderen met problemen te helpen, met als mogelijk gevolg dat iemands toestand verder achteruit zal gaan.  

Wellicht betere sites om met je verhaal terecht te kunnen zijn:  

http://www.hetforum.nl/psychologie/index.p...hp?showtopic=91  

http://www.pratenonline.nl/
Bron: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=7583

Met excuses dat ik niet eerder gereageerd heb, ik dacht dat deze topic in beginsel een algemenere kant op zou gaan.

-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gesloten