Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Ik weet niet of het te 'gortig' is, maar ik ben toch nieuwsgierig naar het antwoord, maar wil het niet zelf uitproberen. Dit zal ongetwijfeld in de 'taboe-sfeer' liggen, maar bij deze. Ik bedoel dus hoe lang iemand dat op eigen kracht kan volhouden.

Is hier iets over bekend ? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

dat verschilt per mens, want het heeft te maken met je wilskracht. Tenminste, dat is wat ik er van denk. Je hebt 2 sluitspieren, 1 die onder controle staat van de wil en 1 die autonoom is. Hoelang jij die willekeurige onder controle kan houden hangt dus af van je wilskracht en gek genoeg, hoe sterk die spier is.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

omg, het lijkt me logisch dat het ook afhankelijk is van hoeveel je eet. Als je vrijwel niks meer eet en over bijv. een dag of vier dit gaat proberen zul je het best lang volhouden denk ik.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Als nou iemand met een 'zwakke wil', maar met een 'sterke spierkracht' veel gegeten heeft, wat is dan doorslaggevend ten aanzien van het volhouden (er van uitgaande dat eten het gevoel betreft)

(misschien begint het 'filosofisch' te worden, maar dat is het gevolg van de invloed op dit topic op mijn wil)

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

dan zal die persoon snel naar de wc gaan omdat hij op een gegeven moment het gevoel niet meer wil verdragen.

en andersom zal hij waarschijnlijk zichzelf kunnen gaan verschonen. :roll:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Wist je dat...

*weinig Belgen van 'poep' spreken als ze het over faeces of uitwerspelen hebben.

In België is de poep ons achterwerk, ons zitvlak,...

Ik vind dit als belg vrij beledigend! :P :roll: :wink:

De kleine boodschap vind ik trouwens het lastigste om in te houden...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 36

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Sjorssnors schreef:Ik weet niet of het te 'gortig' is, maar ik ben toch nieuwsgierig naar het antwoord, maar wil het niet zelf uitproberen. Dit zal ongetwijfeld in de 'taboe-sfeer' liggen, maar bij deze. Ik bedoel dus hoe lang iemand dat op eigen kracht kan volhouden.

Is hier iets over bekend ? :P
als je inderdaad weinig eet (is ook nog afhankelijk van wát je eet) en drinkt kan je je ontlasting dagen lang ophouden

maar als je dit te lang doet, gaan je darmen "lui"worden en kunnen ze op een gegeven moment de "aandrang"niet meer aangeven.. (obstipatie)

je krijgt dan harde poep die je eruit moet persen,waardoor je (grote) kans heb op aambeien en scheurtjes bij je anus

wat ook kan gebeuren is dat je lijf zelf in protest gaat, waardoor je in de diaré geraakt :roll: en dan is ophouden op een gegeven moment niet meer mogelijk

ik zou het in iedergeval niet testen

met gezonde groet

Homosapien
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Ik doel eigenlijk op, als het lichaam bepaalde 'signalen' geeft aan de hersenen om tot een bepaalde reactie over te gaan, aangaande het eigen lichaam, lopen de gevoelens op naar mate de tijd verstrijkt. Allerlei secundaire signalen versterken het nog eens. Je zou hier uit af kunnen leiden dat 'het gevoel' van belang is voor denkprocessen, gezien het een bepaalde urgentie toebedeeld aan bepaalde gedachtegangen. Hoe prangender de kwestie, hoe gevoeliger het wordt qua ervaring. Het gevoel is dus een 'graadmeter' voor denkprocessen. Door het gevoel méér toe te laten in je bewuste denkprocessen kan je het een plaats geven in het onderbewustzijn (uit het bewustzijn verwerkt). Het gevoel oordeelt echter niet alleen over introverte signalen, maar ook over extraverte. Je kan ook gevoelswaarden hechten aan omgevingsfactoren, sterker nog, die extraverte invloeden hebben veelal met instincten te maken. De mens is ook afhankelijk van z'n omgeving (sociaal, maatschappelijk) en moet dus ook de juiste gevoelens hanteren betreffend het extraverte. De sturing geef je dus door het bewust te ondervinden, en het gevoel oprecht z'n oordeel te laten hebben. Die sturing heeft te maken met het "Ich (ego)" versus "über-ich (super-ego)''.

Berichten: 866

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Aan ZonnTroLL zou ik ter geruststelling willen zeggen dat de achtersteven van een schip ook "la poupe" heet in het Frans. Maar deze opmerking hoort eerder in de rubriek taalwetenschappen thuis :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Ik ga gemiddeld om de 5-6 dagen voor een grote boodschap, het toilet raakt hierdoor dan ook regelmatig door verstropt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

5-6 dagen? @ Khan Abys: meer pruimen eten jij!! Das te weinig! (ik ga 2-3 keer per dag er even lekker voor zitten, maar ik zal wel een haastige spijsvertering hebben)

Samengevat: als je normaal eet en drinkt, is het afhankelijk van je wils- en spierkracht van je sluitspier die onder invloed v/d wil staat. Hou je het lang genoeg vol, dan poep je sterren in het porcelein (harde keutels) omdat je darmen de aandrang verliezen en alle, maar dan ook alle vocht eraan onttrekken...

Mee eens?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

ZonnTroLL schreef:Wist je dat...  

*weinig Belgen van 'poep' spreken als ze het over faeces of uitwerspelen hebben.  

In België is de poep ons achterwerk, ons zitvlak,...

Ik vind dit als belg vrij beledigend!   :roll: :P :wink:  
En als Nederlanders gaan poepen betekent dat als Belg ook weer wat anders... :wink:

ok ik weet het off-topic.

Wat Khan Abyss verteld kan ik me inbeelden. Ik ben zo een met een vriend op vakantie geweest en die 'kon' ook maar na een dag of 5 naar het toilet. Bijna niet te geloven voor mensen zoals ik die enkele malen per dag kunnen gaan. Maar de consistentie is er dan ook naar... :P

Ik denk dat ik maar eens een kuur 'activia' ga proberen om die bacteriën in mijn darmen weer wat ritme en werkkracht te geven 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

lol meteen al weer twee extremen. 5-6 dagen is naar mijn weten best lang maar 2 tot 3 keer per dag is wel heel veel. toch?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Nice thread...

Hoe lang je het kunt ophouden weet ik niet. Het zal met wilskracht en kringspieroefening te maken hebben zoals gezegd in bovenstaande posts.

Het heben van Chagas' disease helpt wel, dus mocht je in een weddenschap zitten lijkt mij een reisje naar de tropen aanbevolen. Zie link "Chagas' disease and megacolon".

Warning: Not for the weakhearted.

http://www.health.gov.mt/impaedcard/issue/...5/2839/2839.htm
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Hoe lang kan een mens z'n poep inhouden ?

Naar ik het nu begrijp heeft de ene een grotere drang dan de andere. Ook is de regelmaat bij iedereen anders, en ongetwijfeld ook de vorm (off-topic). Betreffend regelmaat lijkt het me wel van invloed zijn op het 'beter dan wel slechter in kunnen houden van de poep'. Ik denk dan ook zelf 'bevoorrecht' te zijn met 'vaste tijden'. Meestal is het 's ochtends na een aantal bakken koffie. Nogal getructureerd, zeg maar. Ik vraag me af hoe dat kan, en of het bewustzijn daar parten in speelt.

Reageer