Springen naar inhoud

Krachtstoot

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2004 - 11:21

Ik heb vorige week een ongelukje met mijn auto gehad op de duitse snelweg en reedt daar met Ī 130 km/h. Er haalde een auto in die plotseling het profiel van zijn band verloor (cover-band) en daarmee zijn spatbord (helft van de wielkas) verloor. Dit spatbord van plastic kwam vol tegen de voorruit van de bijrijderskant aan en stuitte tegen het raamrubber c.q. de tussenstijl van de voorruit en de bijrijdersportier.
Naderhand bleken er krassen op de motorkap te zitten en het rubber van het raam paste niet meer om de aansluiting bij het dak/tussenstijl.
Ik weet 100 procent zeker dat het door dit spatbord is gekomen en kan als enigste oplossing bedenken dat de tussenstijl is ontzet (naar buiten gebogen), waardoor het rubber ook meegaat en daardoor bovenaan tekort komt.

Er is een schadeexpert langsgeweest en die beweert dat het onmogelijk is dat het door "een stuk plastic" gekomen is dat de stijl is gebogen.

Mijn vraag is:
Hoeveel kracht heeft het stuk plastic, naar schatting 500 gram a 1 kilogram tweeg gebracht.

Krachtstoot: F x t = m x v

t = tijd dat het plastic tegen de vooruit/tussenstijl aan botste/drukte (maximaal 0,5 seconden?)
m = 750 gram (= 0,750 kg)
v = 130 km/h (vanuitgaande dat de auto met 130 km/h tegen een stilstaand object aanbotst) = 36 m/s

F x 0,5 = 0,750 x 36

F = 54 N

54 N staat toch gelijk aan 54 / 9,81 = 5,5 kg ??

Dus in een halve seconde heeft dat stuk plastic een druk van 5,5 kg uitgeoefend. Is deze kracht voldoende om een tussenstijl iets te laten doen buigen????

Met vriendelijk groet,

Machiel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2004 - 11:26

De kracht wordt al snel veel meer als het contact met het plastic maar 0,3 seconden duurde. dan wordt het al 90 N = 9,17 kg.

Graag hoor ik jullie mening over deze situatie, omdat ik de "expert" dit gegeven wil voorleggen en er zeker van wil zijn dat dit reele waarden zijn.

einstone

einstone

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2004 - 11:33

de "hardheid" van dat stuk plastiek speelt natuurlijk ook mee, hoe harder het plastiek, hoe meer schade je zal hebben... en waarschijnlijk was dit wel een redelijk hard stuk, niet?
dit is waarschijnlijk mee ingerekend door de tijd dat dat plastiek tegen je auto aanbotste...

• Gast

Geplaatst op 10 augustus 2004 - 11:55

Het was inderdaad een hard stuk plastic, dus die gaf niet mee tijdens de klap. Des te gemakkelijker valt de berekening in overeenstemming te trekken met de werkelijkheid. Als het immers zacht was geweest, rubber, dan zit hier als het ware nog een kreukelzone in die de krachten daardooor anders verdeeld.

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2004 - 17:44

De schade-expert beweert stellig dat de stijl tussen de voorruit en de bijrijdersportier niet kan worden "verbogen" door het stuk plastic (spatbord van een wielkas van een Renault Megane vorige type)

Kan iemand mij zeggen of de berekening die ik heb gedaan juist is en of dan de mogelijkheid zou kunnen bestaan of de stijl, als is het 2 mm ontzet kan worden ??? Ik weet dat dat moeilijk te beoordelen is, maar misschien zit hier zo'n schade-expert.

bert_beer

bert_beer

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2004 - 03:17

Nogal aannemelijk dat de contacttijd korter heeft geduurd. Iets in de richting van 1/10 van een seconde. Met die snelheid misschien nog wel minder....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures