"Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

"Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Vb:

*Als ik vroeger een paal vlakbij een muur zag staan dan had ik de gewoonte om mijzelf nog tussendoor die paal en die muur te wringen.

*Als ik vroeger schreef op lijntjespapier schreef en ik schreef bijvoorbeeld een a onder een lijntje, dan kleurde ik het gedeelte onder het lijntje in (ondubbelzinnig?).

*Als ik over een zebrapad loop heb ik neiging om alleen op de witte strepen te lopen.

*Als ik fiets dan ontwijk ik altijd riooldeksels.

*Als ik een stelling of een ladder zie, dan ga ik er onder lopen.

*...

Hoe noemt dit verschijnsel of hoe noemen deze verschijnselen?

Dwangneurose is mij al ter ore gekomen,

maar ik weet niet zeker of dit de benaming is voor deze neigingen.

En waarom hebben we deze neigingen?

[Edit veertje: ik heb de titel van je topic veranderd t.b.v. de duidelijkheid]
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

heb wel iets gevonden wat je misschien helpt. maar zie het niet als een persoonlijk antwoord het is puur bedoeld als voorbeeld.

Een dwangstoornis bestaat uit twee belangrijke kenmerken:

1. Dwanghandelingen: steeds terugkerende en schijnbaar zinvolle handelingen die volgens bepaalde regels en op telkens een zelfde wijze worden verricht.

2. Dwanggedachten: steeds terugkerende ideeën, gedachten of beelden die als zinloos en niet gewild worden beleefd.

Om vast te stellen of iemand lijdt aan een dwangstoornis is lastig (zie verder in de scriptie). Wel staat vast dat als iemand een dwangstoornis heeft hij aan de volgende eisen moet voldoen:

1. Er moet sprake zijn van dwanggedachten of dwanghandelingen;

2. De dwanggedachten en dwanghandelingen moeten een bron van ellende vormen voor de persoon of houden een goed functioneren tegen;

3. De dwanggedachten of dwanghandelingen mogen niet het gevolg zijn van een andere psychiatrische stoornis zoal het syndroom van Gilles de la Tourette, schizofrenie of een depressie.

Het klinkt allemaal wat negatief dus ik denk niet dat dit van toepassing is op het voorbeeld maar in de tekst waar ik dit vandaan heb staat verder nog wel vermeld dat het soms kan beginnen met dit soort dingen. Vooral bij kinderen.

Soms worden deze dingen gedaan uit bijgeloof. (als je buiten de witte strepen loopt brengt het ongeluk. etc. ) Dit ook vaak bij kinderen.

Bij wat oudere mensen is het denk ik maar net in hoeverre je hierin doordrijft. Doe je het heel bewust en kun je als je wilt ook gewoon eroverheenlopen of fietsen of is het zo dat je 'moet'?

Ik denk dat het een heel ruim iets is. Maar hopelijk heb je hier iets aan.

Zoek anders eens op google naar dwang neurose of dwangstoornis en je zult zien dat er hele lijsten verschijnen.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

ZonnTroLL schreef:Vb:

*Als ik vroeger een paal vlakbij een muur zag staan dan had ik de gewoonte om mijzelf nog tussendoor die paal en die muur te wringen.

*Als ik vroeger schreef op lijntjespapier schreef en ik schreef bijvoorbeeld een a onder een lijntje, dan kleurde ik het gedeelte onder het lijntje in (ondubbelzinnig?).

*Als ik over een zebrapad loop heb ik neiging om alleen op de witte strepen te lopen.

*Als ik fiets dan ontwijk ik altijd riooldeksels.

*Als ik een stelling of een ladder zie, dan ga ik er onder lopen.  

*...

Hoe noemt dit verschijnsel of hoe noemen deze verschijnselen?  

Dwangneurose is mij al ter ore gekomen,

maar ik weet niet zeker of dit de benaming is voor deze neigingen.

En waarom hebben we deze neigingen?
ja waarom. daar is geen echt duidelijk antwoord op te geven. ook is bovenstaande niet genoeg om van een stoornis te spreken.

overigens is dergelijk gedrag normaal in een bepaalde fase van je ontwikkeling. bij kinderen zie je het vaak.

groeten,
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Voor mijzelf sprekend (Asperger) loop ik vaak over van de 'dwang-gedachten en - handelingen'. Zo kan ik de etensbak van de hond alvorens hem eten te geven omspoelen met heet water, en vervolgens de kraan uit doen om koud water in de drinkbak te doen. Er komt dan eerst nog wat heet water uit de kraan, waarmee ik nog enigszins de drinkbak omspoel. Er zit dan nog een kleine voordeeltje in het koude water, dat ik dan niet onbenut kan laten, waardoor ik in het begin bij de koude kraan open te draaien nog eventjes de drinkbak omspoel met het beetje warme water dat er nog uit komt.

Bij mij tracht ik m'n denkbeelden voortdurend te perfectioneren (verbeteren, aanpassen). Het perfectionisme uit zich dan vooral in de 'kleine details', wat me automatisch over laat lopen van dwanggedachten. Ik kan dan zelfs in een 'bewustzijnscrisis' geraken en 'mezelf' tot andere gedachten moeten dwingen. Het overkomt me onbewust, en heb het bewust vaak door dat ik wéér overdrijf, wat enigszins frustrerend is.

Ik zou het baseren op de 'onbewuste alertheid' en de daar uit voortvloeiende de 'bewuste alertheid'.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

ZonnTroLL schreef:Vb:

Hoe noemt dit verschijnsel of hoe noemen deze verschijnselen?  

Dwangneurose is mij al ter ore gekomen,

maar ik weet niet zeker of dit de benaming is voor deze neigingen.
"Obsessive Compulsive Disorder" (OCD) is de engelse term.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Het perfectionisme uit zich dan vooral in de 'kleine details', wat me automatisch over laat lopen van dwanggedachten. Ik kan dan zelfs in een 'bewustzijnscrisis' geraken en 'mezelf' tot andere gedachten moeten dwingen. Het overkomt me onbewust, en heb het bewust vaak door dat ik wéér overdrijf, wat enigszins frustrerend is.
Perfectionisme heeft met bepaalde dwanghandelingen zeker iets te maken.

Bij het schrijven van een reactie op dit forum gebeurd het wel vaker dat

ik na het posten nog een foutje opmerk (zoals een punt op het eind van een zin).

Dat foutje moet ik dan als de bliksem corrigeren voordat iemand reageert op

mijn al-geposte reactie.

*Als ik vroeger schreef op lijntjespapier schreef en ik schreef bijvoorbeeld een a onder een lijntje, dan kleurde ik het gedeelte onder het lijntje in (ondubbelzinnig?).

Dit heeft, vermoed ik, ook met perfectionisme te maken. "Alles móét tussen de twee lijntjes geschreven zijn."

Dat van onder die ladder lopen en onder een stelling lopen kan misschien komen door mijn contraire gedrag: "Iedereen gaat naar links, ik ga naar rechts."

Dat contraire gedag zit 'm in de kleine dingen.

Het is niet dat ik ga beginnen roken als er niemand rookt...
Bij wat oudere mensen is het denk ik maar net in hoeverre je hierin doordrijft. Doe je het heel bewust en kun je als je wilt ook gewoon eroverheenlopen of fietsen of is het zo dat je 'moet'?
*Als ik fiets dan ontwijk ik altijd riooldeksels.

Als ik het riooldeksel zie, dan mag ik er niet overrijden.

Doe ik dat toch, dan is dat niet zó erg, maar ik zou liever erlangs gereden hebben. :s
Windsurfer schreef:bovenstaande is niet genoeg om van een stoornis te spreken.

overigens is dergelijk gedrag normaal in een bepaalde fase van je ontwikkeling. bij kinderen zie je het vaak.
Vroeger had ik zulke gevoelens veel meer, dat is waar.

Van een stoornis zou ik ook niet spreken aangezien ieder wel zulk een dwanghandeling zal hebben. Dit gedrag bepaalde fase van de ontwikkeling?

Mss, maar dan snap ik er het nut niet van.
"Obsessive Compulsive Disorder" (OCD) is de engelse term.
Wat is compulsief eigenlijk?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

robindr schreef:"Obsessive Compulsive Disorder" (OCD) is de engelse term.
Wat is compulsief eigenlijk?
Compulsive of 'gedwongen' slaat op het feit dat men aan een denkbeeld ook een steeds een handeling stelt.

Als voorbeeld:
*Als ik een stelling of een ladder zie, dan ga ik er onder lopen.
De 'obsessie' hier is de situatie: "er staat een ladder (of stelling); het compulsieve gedrag, de "dwang" die men voelt is: "ik moet er onderdoor lopen".

Er doet zich een situatie voor, dus moet men (in de ogen van de persoon) op die manier reageren.

De dwang die men voelt kan als 'onredelijk' door de persoon worden beschouwd, maar toch zal de dwang de bovenhand halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

obsessies zijn dwangmatige gedachten, compulsies zijn handelingen die hieruit voortvloeien.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

obsessies zijn dwangmatige gedachten, compulsies zijn handelingen die hieruit voortvloeien.


Dat waren de woorden die ik zocht. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Windsurfer schreef:obsessies zijn dwangmatige gedachten, compulsies zijn handelingen die hieruit voortvloeien.


Dat waren de woorden die ik zocht. :wink:

Ik zou het baseren op de 'onbewuste alertheid' en de daar uit voortvloeiende de 'bewuste alertheid'.


... wat het compulsieve gedrag verklaart.

Berichten: 477

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Ik denk ook dat iedereen wel dit soort dingen heeft, en dat het misschien zelfs ongezond zou zijn als iemand geen 'last' had van één of twee van deze min of meer neurotische handelingen. Bewust of niet, het neurotisch handelen kan bepaalde voordelen met zich mee brengen. Zo is het rijden over een putdeksel slecht(er) voor je banden, en neemt het het risico met zich mee dat het deksel inzakt, bijvoorbeeld. Ik kan me zo voorstellen dat er voortdurend prioriteitenlijstjes worden opgesteld in het brein, die op specifieke momenten (bijvoorbeeld bij het detecteren van een put) een handeling teweegbrengen; en ook dat het niet uitvoeren van die handeling 'alleen maar slecht kan zijn'.

Je kunt denk ik ook wel zeggen dat neurotisch gedrag getuigt van een gebrek aan relativeringsvermogen, maar ik denk zelf dat je bij zo'n stelling al te ver gaat, omdat dit gedrag lijkt voort te komen uit processen die onbewust plaatsvinden. Relativeren impliceert dat er bewust over wordt nagedacht, en dat lijkt me dan weer ongezond. Dan ontstaan er situaties (dit heb ik van televisie) waarin mensen van zichzelf per se 7 keer over een matje moeten lopen, etc.

Ik denk dat ik het grotendeels eens ben met Sjorssnors.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: "Dwangmatige" handelingen:benoeming en verklaring

Marco van Woerden schreef:Ik denk ook dat iedereen wel dit soort dingen heeft, en dat het misschien zelfs ongezond zou zijn als iemand geen 'last' had van één of twee van deze min of meer neurotische handelingen. Bewust of niet, het neurotisch handelen kan bepaalde voordelen met zich mee brengen. Zo is het rijden over een putdeksel slecht(er) voor je banden, en neemt het het risico met zich mee dat het deksel inzakt, bijvoorbeeld. Ik kan me zo voorstellen dat er voortdurend prioriteitenlijstjes worden opgesteld in het brein, die op specifieke momenten (bijvoorbeeld bij het detecteren van een put) een handeling teweegbrengen; en ook dat het niet uitvoeren van die handeling 'alleen maar slecht kan zijn'.  

Je kunt denk ik ook wel zeggen dat neurotisch gedrag getuigt van een gebrek aan relativeringsvermogen, maar ik denk zelf dat je bij zo'n stelling al te ver gaat, omdat dit gedrag lijkt voort te komen uit processen die onbewust plaatsvinden. Relativeren impliceert dat er bewust over wordt nagedacht, en dat lijkt me dan weer ongezond. Dan ontstaan er situaties (dit heb ik van televisie) waarin mensen van zichzelf per se 7 keer over een matje moeten lopen, etc.  

Ik denk dat ik het grotendeels eens ben met Sjorssnors.
Interessante bijdrage, marco.

Allereerst is het zeker zo dat neurotisch gedrag voordelen met zich meebrengt. Een voorbeeld is perfectionisme, dat toch zorgt voor positieve gevolgen op je werk, bv. als eerste promotie maken, verantwoordelijkheden krijgen, maar op den duur ook tot overbelasting kan leiden of tot een inflexibele opstelling.

Je opmerking dat neurotisch gedrag getuigt van een gebrek aan relativeringsvermogen is ook wel boeiend. Even ervan uitgaande dat jij neurotisch gedrag als een cognitief iets ziet (ben je psychologisch onderlegd? dan kunnen we verdiepen in persoonlijkheidsstructuur) is het een feit dat cognitieve gedragstherapie veruit het beste werkt bij neurotische problematiek, zoals angst- en stemmingsstoornissen van neurotisch niveau. Wel dient te worden opgemerkt dat mensen die last hebben van dwang echt wel weten dat het niet normaal is, en dat ze overdrijven. Maar toch doen ze het.

groeten,
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Reageer