Springen naar inhoud

T.O.C. waarde verhoging na ozon behandelings proces

• Log in om te kunnen reageren

peterz

peterz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 07:41

Hallo,
Ik ben bezig met een onderzoek naar het het hergebruik van brüdencondensaat. Dit condensaat is vrij rein van nature en bevat niet veel organische vervuiling. De T.O.C. waarde is <0.3 mg/L. Om het condensaat bacteriologisch ook in orde te krijgen wordt het behandeld met ozon. Nu is het vreemde dat na de ozon behandeling, wat een oxidatie proces is, de T.O.C. waarde stijgt naar soms wel 9.4 mg/L. Hierna ook D.O.C waardes gemeten hiervoor geld hetzelfde voor de behandeling is de waarde kleiner dan erna terwijl theoretisch een gedeelte geoxideert had moeten zijn. Er kan uitgesloten worden dat er organisch materiaal door de installatie naar binnen gebracht wordt.

Heeft iemand hier een verklaring voor??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 22:53

Kunt U mededelen wat er in het condensaat zit en wat de afkorting T.O.C. betekent? hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

peterz

peterz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 09:18

T.O.C. = Total Organic Carbon. Het condensaat is water wat vrij komt bij het indampen van melk(gecondenseerde damp). Dus er zullen minimale restjes eiwitten ed inzitten allemaal koolstof verbindingen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 14:00

Misschien moet U eerst ook aangeven via welke chemische reaktie de T.O.C. bepaling verloopt. Wat ozon betreft het volgende:
Ozon is niet alleen een oxydatiemiddel maar ook een additiemiddel. Ozon kan adderen aan dubbele C=C bindingen en aan aromatische zesringen ("benzeenringen"') Daarna worden deze verbindingen door hydrolyse verbroken en ontstaan er aldehyden en eventueel carbonzuren. Zoek eens in een handboek voor organische chemie iets op via het trefwoord ozonolyse.
Het gaat er dus om of Uw T.O.C. bepaling wel alle koolstof meeneemt. Vooral die in aromatische ringen zit zoals bij phenylalanine en tyrosine. hzeil

peterz

peterz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 07:16

T.O.C. methode die gebruikt wordt is de U23, wat dit inhoud weet ik niet, ben geen chemicus vandaar dat ik hier de vraag gesteld heb omdat ik er zelf weinig vanaf weet.

Maar wat verklaard dan dat de T.O.C waarde voor ozonisatie LAGER is dan na ozonisatie. Dat er koolstof verbindingen zijn die voor de ozonisatie niet gemeten worden met de T.O.C bepaling en na de ozonisatie wel???

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 00:42

Wat de heer Peterz veronderstelt dacht ik ook. In het algemeen leidt O3 additie, gevolgd door hydrolyse tot kleinere moleculen. Maar dat dit tot een hogere TOC waarde leidt begrijp ik nog steeds niet.
De eiwitten die in melk zitten zijn niet vluchtig. Evenmin de melksuiker (lactose) en de melkvetten. Ik weet niet wat er verder nog in melk zit. Dat kunnen enkele natuurlijke reuk- en smaakstoffen zijn die wel vluchtig zijn en via de dampfase in het condensaat terecht komen. Waarschijnlijk komt U zo niet verder met Uw condensaat en moet U andere analyses laten doen, zoals HPLC en massaspectrometrie. hzeil

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures