wijnflessen omsmelten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

wijnflessen omsmelten

Ik wil graag wijnflessen gaan smelten en in mallen gieten. Wat heb ik ervoor nodig? Volstaat een gasbrander (hoe heet is de vlam?), of moet ik de flessen in kleine stukjes kapot slaan en in een pan in de keuken op het fornuis smelten (hoe heet is die vlam?)? Bij welke temperatuur smelt het glas van wijnflessen? Wie kan mij helpen?

Flessenpost

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: wijnflessen omsmelten

Glas wordt week bij ongeveer 1000 kelvin, dan heb ik het over makkelijk smeltbaar glas, dat van wijnflessen is mogelijk minder goed smeltbaar.

Als je het echt vloeibaar wil krijgen moet je ten eerste een pan hebben van een metaal dat niet allang gesmolten is voordat het glas smelt. Waarschijnlijk kan je nog het beste een porceleine kroes of zo gebruiken.

Een gasfornuis levert genoeg hitte op voor verweking (waardoor je flessen zou kunnen vervormen, maar niet genoeg om dit te smelten, daar kan je een acetyleenbrander voor gebruiken.

Alles bij elkaar zou ik je docent om ander huiswerk vragen!

Berichten: 717

Re: wijnflessen omsmelten

Wat tips van een glasblazer;

Op het fornuis kun je vergeten. Een gewone brander is ook niet voldoende. Dun glas zal week worden, maar dikker glas (zoals een wijnfles) heeft meer energie nodig. Een acetyleenbrander is veel te heet en smerig, je houdt weinig moois over. Je moet een brander hebben waar zowel zuurstof als lucht toegevoerd kunnen worden. Wijnflessen zijn gemaakt van zogenaamd zacht glas, dat is verwerkbaar bij zo'n 600 graden celcius. Je moet erg oppassen als je zo'n fles verwarmt, zeer geleidelijk opwarmen aangezien er meestal veel spanning zit bij ongelijke wanddiktes en hoeken (bodem, flessehals). Deze spanning neemt snel toe bij temperatuurschokken en het zal ter plaatse barsten of kapotspringen. Als je de fles niet wilt vervormen maar echt smelten, kun je hem het beste kapot slaan. Je kunt een 'oven' maken van bv klei waarin onderin houtskool ligt. (klei isoleert redelijk goed en houdt de warmte binnen) Zorg wel dat je een rooster met luchtaansluiting onder de kolen hebt zodat je met bv een fohn flink wat lucht kan toevoeren. Regelmatig nieuwe kolen bijgooien en flink doorblazen met de fohn dan zal je genoeg warmte genereren om het glas te smelten. Echt omsmelten zal je denk ik niet lukken. De scherven zelf kan je denk ik ook het beste in een klei-bakje leggen.

Ben erg benieuwd, laat nog eens weten of je iets geprobeerd hebt.

Reageer