Staal profielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Staal profielen

Kan ik een H en I profiel gebruiken voor zowel kollomen als balken.

Zo niet, wanneer kan ik een I profiel gebruiken en wanneer een H profiel

Bijvoorbeeld, wanneer het gaat om een trap die aan een zijde bevestigt is aan de muur en de andere zijde vrij is. De bovenkant van de trap is bevestigt aan de verdiepingsvloer, weet iemand wat voor profiel ik dan kan gebruiken. Een I of H profiel.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Staal profielen

smahan schreef:Kan ik een H en I profiel gebruiken voor zowel kollomen als balken.

Zo niet, wanneer kan ik een I profiel gebruiken en wanneer een H profiel  

Bijvoorbeeld, wanneer het gaat om een trap die aan een zijde bevestigt is aan de muur en de andere zijde vrij is. De bovenkant van de trap is bevestigt aan de verdiepingsvloer, weet iemand wat voor profiel ik dan kan gebruiken. Een I of H profiel.

Groetjes
Ik zou voor 'kolommen' H-profielen en voor de balken I-profielen gebruiken. Een I-profiel heeft voldoende draagvermogen om als balken te dienen, en weegt minder dan een H-profiel. Een H-profiel is daarentegen stabieler om als basis te dienen (kolommen), vanwege meer massa.

Berichten: 582

Re: Staal profielen

smahan schreef:Kan ik een H en I profiel gebruiken voor zowel kollomen als balken.

Zo niet, wanneer kan ik een I profiel gebruiken en wanneer een H profiel  

Bijvoorbeeld, wanneer het gaat om een trap die aan een zijde bevestigt is aan de muur en de andere zijde vrij is. De bovenkant van de trap is bevestigt aan de verdiepingsvloer, weet iemand wat voor profiel ik dan kan gebruiken. Een I of H profiel.

Groetjes
Het hangd helemaal vanaf hoe e.a. gebruikt (geconstrueerd) wordt.

Kolommen moeten tegen de knik-belasting kunnen, dus zou een buis eigenlijk het beste zijn want die is in alle richtingen even sterk. Traagheidsmoment en weerstandsmoment onder elke hoek even groot.

Balken daarintegen moeten een belasting aankunnen uit een richting, sneeuw etc.

Hier kan je dus I of H profielen gebruiken.

Voor het gemak gebruikt met vaak I of H profielen voor de kolommen, Buis is duurder dan de walsprofielen. Bovendien is het makkelijker een aansluiting van balk op kolom te realiseren dan op buisprofielen.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Staal profielen

Bijvoorbeeld, wanneer het gaat om een trap die aan een zijde bevestigt is aan de muur en de andere zijde vrij is. De bovenkant van de trap is bevestigt aan de verdiepingsvloer, weet iemand wat voor profiel ik dan kan gebruiken. Een I of H profiel.
Je kan zowel I als H-balken gebruiken. Het is constructie technisch het beste om U-profiel toe te passen. Waarbij de U zo geplaatst is dat U naar buiten is geplaatst vanaf de traptreden gezien. Je kunt zo namelijk de traptreden aan de langezijde van de U bevestigen. Ik weet niet of de trap die je wilt plaatsen voor woningbouw , of voor de industrie. In de industrie en off-shore is het gebruikelijk om trappen en bordessen uit te voeren in U profielen als dragers en traptreden als roosters. Er zijn wel op het net wel rooster belasting tabellen te vinden.

zie voor uitvoering van een trap met tussen bordes bijvoorbeeld: http://www.voortmanstaalbouw.nl/staalbouw/...-bordessen.html

Bedenk wel als je een trap voor bedrijven maakt dat deze berekend dienen te zijn volgen NEN....... Ik weet zo niet even welke norm. Google er maar even op.

Berichten: 78

Re: Staal profielen

Wat Wombat al zei het ligt er maar net hoe je construeerd. Het kan soms zelfs op een detail aankomen of de keuze valt op een I of een H.

Je geeft aan dat de trap aan ene zijde tegen de muur aan komt en de andere zijde vrij hangt. Als het ontwerp zo is dat je 2 profielen hebt die schuin van beneden naar boven lopen met daartussen trede dan heb je in feite een soort van ladder en kunnen de profielen relatief licht zijn (bv een I) worden ze in principe alleen op doorbuiging belast. Echter als het de bedoeling is om slechts 1 frofiel te gebruiken zoals bij onderstaande afbeelding, dan wordt deze behalve op buiging ook nog op torsie belast. Een I of H moet dan relatief zwaar worden uitgevoerd en dan ook niet de voorkeur hebben.

Berichten: 4.502

Re: Staal profielen

Voor een kolom kun je een I-profiel gebruiken,als buigbelasting met verticale belasting in de richting (verlengde)van de y-as is,dus als de Ix zo groot mogelijk is.Als compensatie voor de kleinere Iy kan soms de kniklengte verkort worden.Over het algemeen is de goedkoopste methde een HeA-profiel omdat die voldoende Iy hebben naar de zwakste kant en de Ix het buigmoment opvangt.

Een buisprofiel is het ideaalste bij een buigmoment in beide richtingen,wat meestal niet voorkomt;bovendien is buisstaal veel duurder dan en H- of I-profiel,maar soms uit estetische overwegingen mooier om te zien.

Enfin,nog veel meer verhalen over dit soort werk zijn er te produceren!

Reageer