The Genographic Project

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 207

The Genographic Project

Bron: http://www.ngc.tv/explore/genographic/index.aspx
National Geographic schreef:De National Geographic Society en IBM werken samen aan een revolutionair onderzoek om de migratiegeschiedenis van de mens in kaart te brengen.

Het Genographic Project zal gebruik maken van complexe laboratorium- en computeranalyses van DNA, die is afgestaan door duizenden mensen, waaronder autochtonen en de gemeenschap, om weer te geven hoe de aarde was bevolkt. National Geographic onderzoeker Spencer Wells, een team internationale wetenschappers en onderzoekers van IBM verzamelen genetische samples, analyseren de resultaten en rapporteren over de genetische wortels van de moderne mens.

 

Met behulp van een donatie van het Waitt Family Foundation hebben de wetenschappers tien centra verspreid over de wereld opgericht. Verwacht wordt dat het project belangrijke details zal onthullen over de menselijke migratiegeschiedenis en de kennis zal vergroten over de connecties en de verschillen van de menselijke soort.  

 

De publieke database zal de grootste collectie menselijke genetische informatie voortbrengen en zal dienen als een unieke informatiebron voor genetici, historici en antropologen.

Het is ook mogelijk voor u om mee te doen aan het Genographic Project door een pakket te bestellen en uw resultaten aan de database toe te laten voegen. U kunt dan het proces van uw eigen migratiegeschiedenis volgen en het globale onderzoek door de website te bezoeken:  

http://www.nationalgeographic.com/genographic.
Ik heb me zopas, na een aantal maand twijfelen, een kit besteld.

Kost me wel $ 126.50 ... Maar ja... waar moet een alleenstaande en kinderloze 29-jarige anders zijn geld aan kwijt :wink:

Ik hou jullie op de hoogte wanneer het pakje aankomt.

Berichten: 192

Re: The Genographic Project

Haha, ik ben ook een kinderloze 29er en ik had ook al van dit project gehoord.

Lijkt me verdomd interessant en ik zou er ook best aan mee willen doen, maar 126 dollartjes vind ik wel een beetje gortig op dit moment.

Ben wel benieuwd naar je verslag van hoe het precies in zijn werk gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: The Genographic Project

De testkit is vandaag, sneller dan ik had vermoed, toegekomen. :roll:

Morgen zend ik ik mijn DNA-staal op en als ik de resultaten heb hou ik jullie op de hoogte. Wat naar ik meen wat langer dan enkele dagen zal duren.

(Voor wie het interesseert)

In de testkit zit o.a:

- Een folder waar de techniek met 'markers' wordt uitgelegd en een beknopte uitleg van het onstaan van de mens (oudst gevonden menselijke beenderen, enz.)

- Een folder met uitleg over het Genographic Project

- Een DVD over het Genographic Project (welke ik nog niet heb bekeken)

- 2 schrapertjes en uitleg voor het collecteren van het staal en een envelop om het staal terug te sturen.

- Wat kaartjes met dankwoord en woordje uitleg van IBM en National Geographic

Berichten: 192

Re: The Genographic Project

Wat voor zekerheden heb je wat betreft hetgeen er precies met de informatie gaat gebeuren?

Het DNA profiel is expliciet gekoppeld aan jouw persoon. Hoe denk je over de mogelijkheid dat die informatie in handen komt van instanties waarvan jij liever niet hebt dat ze die informatie hebben?

Of is dat geen issue?

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: The Genographic Project

Ik ga ervan uit dat National Geographic te betrouwen is... Daar zal ik het moeten mee doen.

Verder staat er ook:

(Ik vond deze ook op: http://lvb.net/item/1867 en heb het vandaar gecopied - pasted ipv van zelf te typen)
This test will reveal the migratory history of your deep ancestry. You will be able to learn about the different regions that your deep ancestors crossed around the world and how long ago this journey took place. The genetic tests to be performed do not tell you anything about your health or about any health problems you (or your family) may have. These tests are part of a study designed solely to discover what migratory routes your deep ancestors followed. [...]

When you access the results on the website you will be invited to participate in a major global effort to collect population genetic data from more than 200,000 individuals from around the world. If you agree to participate, the genetic data from your test will be included in our database of global genetic information. Our goal is to understand the relationships among genetic, linguistic, cultural and historical data as we map human migratory history. Participation in the global database is your choice and is not necessary in order to access your individual test results. [...]

We will obtain DNA from the cheek cells collected from the swab brushes. [...] We do not know of any risk to you from taking the cheek brush sample or having your DNA sample analyzed to determine the migratory history of your deep ancestors. The benefits to you from participating in this project will be to learn more about your family origins and your relationships to other people around the world while participating in a real-time research project.

We will keep your cheek cells only for the Genographic Project. Your cells will not be used for any other purpose without your written permission. The genetic tests we wil perform are designed only to research early human origins and movements. [...] This is an anthropological study only. [...] We will discard your cells when the Genographic Project is finished. We are not a gene tissue bank, so we do not have to keep your genetic material for any particular length of time. During the project, you will have the opportunity to contact Family Tree DNA, the company licensed to perform testing for Genographic Project participants, to request follow-up testing. Unless you do so before the conclusion of the project, your cells will be discarded and will not be available for follow-up testing.

The results of our project will be presented on television, the radio, and the Internet and in newspapers, magazines, and other media. Your genetic data will be included only if you agree to have your data included as part of our collective presentation of trends and patterns. If you agree to have your data included, we will not disclose any information that reveals your identity - we do not have the ability to link your personally identifiable information with your genetic data.
Als je in een hospitaal terechtkomt en een operatie moet ondergaan of er wordt lichaamsvocht afgenomen zit je ook ergens met het risico dat je dna-profiel wordt bewaard.

Berichten: 192

Re: The Genographic Project

Als je in een hospitaal terechtkomt en een operatie moet ondergaan of er wordt lichaamsvocht afgenomen zit je ook ergens met het risico dat je dna-profiel wordt bewaard.
Dat is zo.

Ik zet net de FAQ door te bladeren. Ze hebben wel hun best gedaan om je DNA-gegevens los te koppelen van je persoonsgegevens.

Het lijkt me nog steeds erg interessant en een initiatief dat ik wel wil ondersteunen. Wellicht dat ik er ook nog eens 100 euro op stuk sla.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: The Genographic Project

Na weken van ongeduldig wachten en de verdere progressie volgen op de site ging ik vandaag nogmaals een kijkje nemen en kreeg volgend bericht:
ADDITIONAL TESTING REQUIRED

Your sample has completed the DNA analysis phase of testing. However, during quality control your initial results failed to clearly indicate your haplogroup. We must perform additional testing to accurately determine your deep ancestral lineage. This is not uncommon, but will delay the posting of your results by two to three weeks.  

We appreciate your patience. Please also note that this delay is a sign of the Project's success in increasing the diversity of samples in our database.

If we find that there is a problem at any point during the processing of your sample, you will receive an updated message when you log in to check your status.
Nog effe wachten dus.


Berichten: 192

Re: The Genographic Project

Interessant, maar wel erg globaal zo op het eerste gezicht.

Een verre voorouder van jou komt dus waarschijnlijk ergens uit zuid-europa. Ik vraag me af of dat niet voor alle europeanen geldt, als je uitgaat van 1 gezamenlijke voorouder die uit afrika moet komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: The Genographic Project

Ik veronderstel dat de meeste Europeanen inderdaad dezelfde of grotendeels dezelfde Haplogroep zitten, dat zal waarschijnlijk ook gelden voor de blanke Noord-Amerikanen.

Echt leuk moet het bijvoorbeeld zijn voor de afstammelingen van de Maya's bvb. Vanuit Afrika, richting Oostelijk Azië, Beringstraat over, naar Zuid-Amerika en wie weet waar nog allemaal.

Berichten: 20

Re: The Genographic Project

Erg toevallig, ik zag een paar weken terug een documantaire over dit onderwerp op ngc. Ook met Dr. Spencer Wells in de hoofdrol, echt een aanrader voor de mensen die geinteresseerd zijn in dit onderwerp. De documantaire heet trouwens:"Journey of man"

http://www.nationalgeographic.com/nglive/w...yofman0518.html
"Laten we zo lang mogelijk zingen onderweg: de weg wordt er minder eentonig door."

-Publius Vergilius Maro

Berichten: 10

Re: The Genographic Project

[quote="Prst"]Wat voor zekerheden heb je wat betreft hetgeen er precies met de informatie gaat gebeuren?

Het DNA profiel is expliciet gekoppeld aan jouw persoon. Hoe denk je over de mogelijkheid dat die informatie in handen komt van instanties waarvan jij liever niet hebt dat ze die informatie hebben?

Ik heb deze test gedaan, ik zie op geen enkele manier in waarom er iets met deze informatie iets gedaan kan worden. Ik ben een I (M170) en de details mogen jullie ook wel weten. Ik ben een noordeling en de familienaam komt er al zo'n 500 jaar voor, dus lopen er vermoedelijk 100derden mensen rond die precies dezelfde geteste eigenschappen hebben, dus so what. Vond via een databank een Deen met precies dezelfde set van de twaalf geteste STR's. En dat maakt het geheel wel wat interesanter want dat klopt zo ongeveer met de geografische verhuizingen in het verleden.

Henk

Reageer