[Elektriciteit] transformator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[Elektriciteit] transformator

Voor de proef van Melde (snelheid in een staande golf) hebben we een opstelling met een U vormig 'transformatorspoel'. Wanneer deze spoel magnetisch geladen wordt trekt het de ijzeren 'triller' aan, deze zit vast aan een touw en zo komt het touw dus in trilling.

Deze trafo is aangesloten op een f van 50Hz en nu schijnt de f van de triller 100Hz te zijn.. kan iemand mij uitleggen waarom?

en die 50Hz betekend dat, dat de spanning 50 x van kant wisseld (+ -> - = 1 x)? want dan lijkt het mij dat de triller een f van 25Hz heeft....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] transformator

Die ijzeren "triller" is niet zelf een magneet, maar wel van magnetiseerbaar materiaal gemaakt. Een frequentie van 50 Hz betekent dat de stroom door de spoel per seconde 50 keer de ene kant op loopt, en 50 keer de andere kant op, dat zijn dus 100 richtingswisselingen. De elektromagneet wordt dus 100 keer per seconde omgepoold. 100 keer per seconde wordt je triller dus aangetrokken (en 100 x weer losgelaten op het moment dat de stroomrichting even omdraait)...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [Elektriciteit] transformator

ik snapte het zelf ondertussen ook al, maar toch thanx!

Reageer