Springen naar inhoud

Haren van Noord Hollanders

• Log in om te kunnen reageren

bart_kl

bart_kl

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2004 - 15:10

Het maximale aantal haren dat op je hoofd kan groeien wordt ongeveer geschat op 500.000 haren. Er bevinden zich ongeveer 2,2 miljoen Noord Hollanders in Nederland, dus kun je er zeker van zijn dat er ten minste 5 Noord Hollanders dezelfde hoeveelheid haren op hun hoofd hebben.
Dit is geen citaat, maar een samenvatting van wat ik in een boek lees. Ik begrijp alleen niet hoe ze aan die 5 komen?
Het zijn toch 2.200.000 - 500.000 = 1.700.000 Noord Hollanders die hetzelfde aantal haren op het hoofd hebben (i k doe het fout heb ik door, maar op de een of andere manier begrijp ik het niet, lang geleden dat kansrekenen :shock:).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2004 - 18:05

Het gaat om het minimum aantal noordhollanders met hetzefde haar, we mogen er dus vanuit gaan dat zoveel mogelijk NHers een verschillend aantal haren hebben. Laten we ze eens gaan tellen:

NH1 heeft 0 haren
NH2 heeft 1 haar
NH3 heeft 3 haren
...
NH500.000 heeft 499.999 haren
NH500.001 heeft 500.000 haren.

Maar aangezien geen enkele NHer méér dan 500,000 haren kan hebben, moet je vanaf de volgende terug bij nul beginnen.

NH500.002 heeft dus weer 0 haren.
... etc.

NH1.000.003 heeft ook 0 haren
NH1.500.004 ook
NH2.000.005 ook

...Dat zijn er samen 5!

Waarschijnlijk is er een zeer eenvoudige formule voor, maar voor iemand die geen kaas van wiskunde gegeten heeft, valt dit toch nog best mee niet? :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

bart_kl

bart_kl

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2004 - 18:20

Ik heb dus wel kaas gegeten van wiskunde, ik ben er zelfs goed in op school :shock: (wiskunde B1,2 op havo)
Maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat ik er niks van heb gegeten, omdat ik een dergelijke vraag stel. Maar dat is bij mij altijd zo geweest: de simpele dingen kosten veel meer moeite.

Maar wat ik dus verkeerd begrepen had, is dat het gaat om 1 soort haarhoeveelheid, niet om allemaal. Ik dacht dus 2200000 - 500000 = 1700000. Dus 1,7 miljoen mensen van de 2,2 miljoen hebben de haarhoeveelheid had ik dus geconcludeerd (wat nooit kan natuurlijk), maar ik pakte dus ALLE haarhoeveelheden, niet slechts 1 soort (zoals bijv. 0 of 1 haar). Elke hoeveelheid komt 5 keer voor inderdaad, dat had ik moeten zien.
Bedankt ;)

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2004 - 19:37

Eh, ik bedoelde dat ik niks van wiskunde ken! Een wiskundige had dat probleempje vast wel veel eleganter opgelost.

De hoeveelheden haar komen niet allemaal één keer voor maar er zijn wel in alle omstandigheden (binnen de opgave) minstens 5 personen met hetzelfde haar.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures